Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähti liikkeelle se, että oksennusta kutsutaan yrjöksi? Inhottaa kun sodan käynyt edesmennyt ukkini oli Yrjö...

Vierailija
21.02.2025 |

ja olen tosissani harkinnut, että se voisi olla tulevan poikalapseni toinen tai kolmas nimi, mutta ei miehen kanssa uskalleta tai ehkä kehdata antaa sitä, koska ihmiset alkaa nauramaan ja puhumaan pahaa. Yrjö on muutenkin suomennos esim. brittien George-nimisille kuninkaille.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusti Yrjö Jorma. Siinä on miehekäs nimi 💪

Tuleppas Kalle, mennään Kustaan ikkunan alle.

Tuleppas Kalle Kustaan ikkunan alle.

Te ette osaa edes noita ikivanhoja vitsejä 😁

Ikinä en oo kuulut tuota sun versiota. Tuo mun on paljon parempi 😂

Vierailija
42/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista nimistä tehdään typeriä väännöksiä.

Ei ikinä ole naurattanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Pirjo tarkoittaa nykyään oksua. Eivätkä Veetien ja Jonnejen äidit tainneet arvata, että nimet kohta meinaavat ylipäänsä pikkuista teiniurpoa. Urpojakin olen tuntenut pari. Myös tauno tarkoittaa tyhmää. Ja Pertti-eno seikkailee meemeissä sen verran tiheään, että nimelle ei voi renessanssia ennustaa. Ja miettikääpä, miten kävi rapakon takana Kareneille...

Monet käyttää myös nimeä Keijoa synonyyminä ääliölle "Mikä v*tun keijo sekin oli"

Kun asuin lapsuuteni paikkakunnalla, niin iso osa kavereistani oli tietokonenörttejä, jotka tykkäs pelata World of Warcraftia (WoWia) He käyttivät aina haukkumanimenä Esa-nimeä. Esim. jos joku teki pelissä jotain väärin, niin sit saattoivat sanoa "Eih v*tun Esa, miks teit tuon taas väärin. Sanottiin miten se pitää hoitaa ja taas esailit menemään. V*tun Esa"

Vierailija
44/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni Yrjö on kyllä hieno ja kunnioitusta herättävä nimi. En itse yhdistä sitä oksennukseen, vaikka toki olen tuosta merkityksestä tietoinen.

Vierailija
45/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni Yrjö on kyllä hieno ja kunnioitusta herättävä nimi. En itse yhdistä sitä oksennukseen, vaikka toki olen tuosta merkityksestä tietoinen.

Liitän Yrjö Jylhään,Yrjö Jyrinkoskeen ja Yrjö Kokkoon.

Vanhemmassa suomalaisessa kaunokirjallisuudessa Yrjö on sankarin nimi.

Vierailija
46/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Yrjö ruma nimi, joten ei ihme, että otettiin tuollaiseen käyttöön. 

Vierailija
47/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan jälkeen syntyneet ovat yksinkertaisesti niin lapsellisia. Harvalla on kokemusta mistään sellaisesta rankasta, kuin esim. sota ja nälkä. Hemmoteltuja ja itsekkäitä ihmisiä, jotka nauravat typerille jutuille.

Vierailija
48/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä nimessä mitään vikaa ole. Muista vanha sanonta ettei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä.

Eihän sen pitäisi haitata jos miehen etunimi on vaikkapa Uuno, Tahvo tai Jorma. Tahvanainen, Jormanainen ja Yrjänäinen ovat myös sukunimiä. Jonne etunimellä tuntuu olevan nykyisen vähättelevä merkitys.

Vierailija
49/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla olen oppinut että myös Tero on nykyisin hyvin kyseenalainen nimi. Mutta pitäisikö sitten antaa sen vastakohtainen nimi Antero (ikäänkuin anti-tero) että on rauhanomaisempi nimi?

Pikkuveljeni ei aikanaan saanut toiseksi nimekseen Petteriä. Olisi ollut Jani Petteri. Ja äitini valitsi aikanaan hyvin. Sehän on samaa sarjaa kuin Jonnet ja Veetit. Niitä ennen oli Janipetterit.

Vierailija
50/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kukaan oikeasti ajattele esim Jorma Uotisen nähdessään miehen sukuelimiä. Eikä oksentamista, jos suvun papan nimi on yrjö. Se vaan on Yrjö tai Yki ei muuta.  Se on sitten eria asia kiusaako lapset toisiaan tuollaisesta nimestä. Aikuiset tuskin naureskelee Yrjö nimelle. Onhan niitä Yrjojä vielä jonkin verran. 

Muistan, kun hoidin yhtä sotaveteraania, jonka nimi oli Yrjö. Hän ylpeänä näytti pojanpoikansa kuvaa, joka oli 2 vuotias kuvassa ja kertoi, että hänen nimensä oli Yrjö, laitettu hänen mukaansa. 

Typerähän se on, joka toisen nimelle naureskelee, mutta lapset ja nuoret on monesti julmia.

Luultavasti tuota Yrjö poikaa kiusataan päiväkodissa ja koulussa. Heti elämän alkuvaiheessa painetaan maahan. Niin julmia lapset on!

Vierailija
51/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleppas Kalle, mennään ulos teille, Kustaan ikkunan alle.

Vierailija
52/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla olen oppinut että myös Tero on nykyisin hyvin kyseenalainen nimi. Mutta pitäisikö sitten antaa sen vastakohtainen nimi Antero (ikäänkuin anti-tero) että on rauhanomaisempi nimi?

Pikkuveljeni ei aikanaan saanut toiseksi nimekseen Petteriä. Olisi ollut Jani Petteri. Ja äitini valitsi aikanaan hyvin. Sehän on samaa sarjaa kuin Jonnet ja Veetit. Niitä ennen oli Janipetterit.

Tunnen ihmisiä, joilla on luettelemasi nimet.

Hyviä tyyppejä kaikki.

Vierailija
53/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on suvussa kaksi veljestä, joiden nimet ovat Urpo ja Jorma. Että näin. Ja mites sitten nuoremman sukupolven Jonnet ja Veetit. 

Vierailija
54/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini sukupolvelle Tauno tarkoitti tyhmää. Itselleni se on aina assosiaatio Tauno Paloon, eli hyvin positiivinen.

Kun tulee uusia nimenkantajia, asiat muuttuu.

Tauno, Uuno, Urpo on nimiä jotka tarkoittaa tyhmää. 

Vierailija
55/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on väärin, että ihmisten nimiä käytetään tuolla tavalla. 

Minusta se on erittäin oikein. Huumorintaju on hieno ominaisuus ja liittyy yleensä korkeaan älykkyyteen, vaikka aihepiiri olisi näinkin banaali.

Niinpä esim. vornastella on uusi verbi, jonka merkityksen lähes kaikki ymmärtävät. Samoin immostelu tuli hiljattain suomen kieleen uudissanaksi. Teuvoilu saattaa pian tarkoittaa veropetoksen tekoa. Purraaminen taas on ilmiselvästi viinitonkan tyhjentämistä itsesäälikyyneliä vuodattaen.

Vierailija
56/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleppas Kalle, mennään ulos teille, Kustaan ikkunan alle.

Nyt on asiaa.

-Kansanrunousarkisto 

Vierailija
57/58 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkaa sanotaan Janneksi. Janne on aika yleinen nimi.

Ei sanota. Janne on tyylikäs miehen nimi. Tarmo, Teppo, Tuukka, Tauno ja Tero on mielestäni nimiä jotka ei ole tyylikkäitä vaikkakin menettelevät.

Vierailija
58/58 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi vaikka joku Joona Yrjö Tapani olisi mielestäni ihan tosi hyvä nimi poikalapselle. En ainakaan nauraisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän