Olen nyt 50- vuotiaana epätoivoinen maailman tilanteesta
Koskaan ennen ei maailmantilanne ole näyttäytynyt näin pahalta. Ei edes 80-luvulla USA:n ja NL:n kilpavarustelun aikaan, jolloin ydinsotaa pelättiin.
Lapseni ovat teini-ikäisiä, vanhin nuori aikuinen. Etenkin heidän tulevaisuutensa huolettaa. Onneksi heillä ei ole lapsia.
Täytyy kai lopettaa uutisten seuraaminen kokonaan.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskittyä niihin asioihin mihin voit vaikuttaa.
Näihin asioihin VOI vaikuttaa.
No joo. USAssa yksi kaveri yritti vaikuttaa, mutta ei valitettavasti osunut. Täältä Suomesta vaikuttaminen vaikeampaa. Mikään luoti ei lennä tarpeeksi pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin asioihin VOI vaikuttaa.
No joo. USAssa yksi kaveri yritti vaikuttaa, mutta ei valitettavasti osunut. Täältä Suomesta vaikuttaminen vaikeampaa. Mikään luoti ei lennä tarpeeksi pitkälle.
USA:an on aivan mahdollista sinunkin matkustaa. Ja aseita saa ostaa kuka tahansa. Just sayin'. Mutta yritäpä samaa itänaapurissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ikäsi tähän liittyy mitenkään, häh?
Sikäli liittyy, että on perspektiiviä tarkastella myös lähimenneisyyttä. Vaikka 80-luvulla suurvaltojen välit olivat kireät ja Neuvostoliitto oli suuri ja mahtava, ei ilmapiiri ollut sitä, mitä se nyt on.
Ja paskan marjat! Silloin esitettin televisiossa ydinsodan vaaroista kertovia TV-elokuvia: The Day After, Threads, When the Wind Blows tulevat heti mieleen. Päälle viihteellisemmät esitykset, kuten War Games, Mad Max 1/2, Battletruck, jne. Silloin oikeasti odotettiin, että koko ihmiskunnan historia loppuu just tässä ja nyt, etenkin kun B-luokan elokuvatähti Ronald Ray-Gun pääsi valtaan ja alkoi mesota Tähtien sota -projektillaan.
Tuntuu kuin maailma olisi tullut hulluksi.ap.
Paljon vähemmän hulluissa tunnelmissa nyt eletään kuin 1980-luvun alussa.
Vertaatko tosissasi 80-luvun fiktiota nykypäivän todellisuuteen?
Reaganin tähtiensota-projekti oli vain juoni, jolla saatiin Neuvostoliitto haaskaamaan kaikki rahansa avaruusteknologiaan. Ilman sitä projektia se olisi laittanut kaikki rahansa aseiden kehittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi epätoivoinen, asiathan menevät parempaan suuntaan, vihdoinkin puhutaan rauhasta sodanlietsonnan sijaan, Treump on avannut tien liennytykselle.
Vai olisitko mieluummin lähettänyt lapsesi sotahullujen lietsomaan sotaan, sitä nämä sotahullut vieläkin epätoivoisesti yrittää, mutta USA ei ole siinä enää mukana, mikä on jo sinänsä hyvä asia.
Niin joo. Rauhasta puhuu henkilö, joka pystyisi saamaan rauhan aikaan välittömästi. Vetäisi vain joukkonsa pois Ukrainasta.
Mutta eihän putin edes rauhaa tavoittele. Se tavoittelee Euroopan valtaamista.
Nyt se on saanut trumpin taskupuudelikseen vierelleen räksyttämään. Ja trumpin selän takaa on alkanut kuulumaan myös muskin räksytystä. Liekö trumppi luvannut muskille mineraaleja Ukrainasta..
Yksikään näistä kusipäistä ei suunnittele rauhaa.
Vertaatko tosissasi 80-luvun fiktiota nykypäivän todellisuuteen?
Reaganin tähtiensota-projekti oli vain juoni, jolla saatiin Neuvostoliitto haaskaamaan kaikki rahansa avaruusteknologiaan. Ilman sitä projektia se olisi laittanut kaikki rahansa aseiden kehittelyyn.
Voihan sen epäonnistumisen esilletuoda voittona.
Jälkiviisaus on aika huono argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu:
"On oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat. Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa..."
Suosittelen lukemaan Raamattua ja uskomaan, mitä siellä ennustetaan ja sanotaan.
"Mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo. Joka painaa mieleensä sanan, se löytää onnen; ja autuas se, joka Herraan turvaa! Siunattu on se mies, joka turvaa Herraan, jonka turvana Herra on."
Te raamatun tulkitsiat olette sairainta porukkaa.
Ei tässä mitään hätää ole, nykyään vain pommitetaan mediassa kaikkea koko ajan niin siitä ahdistuu.
Pelko pois! Jokaisen "asiantuntijan" on suorastaan pakko esittää huonoin mahdollinen skenaario. Muistatko vielä, kun THL:n mukaan suomalaisia kuolee koronaan noin puoli miljoonaa ihmistä. No, sen jälkeen en ole luottanut moiseen laitokseen yhtään. Joillakin narsisteilla on halu päästä julkisuuten, joten luodaan iltapäivlehtien avulla kauheita uhkakuvia. Usko minua, ne eivät ole totta, eivät toteudu. Iloitse elämästäsi ja lapsistasi ja luota siihen, että kaikki järjestyy!
Minulla sama, pelkään maailman tilannetta. Kiitos kommentoijille, jotka yritätte meitä rauhoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 5-kymppinen muista kuinka ydinsota oli parin minuutin päässä silloin 80 luvulla. Minä muistan ja muistan sen että silloin oli oikeasti ydinsodan uhka koko aikaista.
Minä olen 65 eikä ole mitään muistikuvaa asiasta. Minulle tärkeintä tuolloin ja nytkin oli jäätelö ja karamelli.
Mulla taas on muistikuvia. Koulussa 70-luvulla kerrottiin Hiroshimasta ja Nagasakista ja ydinaseiden säteilytuhoista. Sitten mutsin kanssa kävin leffassa katsomassa Kubrickin Tohtori Outolemmen ja vielä jonkin dokumenttielokuvan, miten 50-luvulla amerikkalaiset koululaiset laitettiin harjoittelemaan, kuinka pitää käyttäytyä, jos pommi putoaa ("duck and cover"),
Ydinvoimasta oli 80-luvulla paljon negatiivista infoa. Oli raportteja säteilysairauksista, joita oli tullut,kun ydinpommeja oli testattu. Vastustettiin ydinvoimaa. Pelättiin ydinvoimalaonnettomuuksia ja sitä, ettei kätteille löydy turvallista loppusijoituspaikkaa.
Sitten kun Tsernobylin onnettomuus tapahtui, ajattelin vaan, että tätä se sitten tiesi. Sen jälkeen ne asiat eivät tulleet uniin.
Olen iloinen, että sain elää parhaat vuodet ilman somea, hysterioita ja vapaasti asioista puhuen. Töitäkin on saanut tehdä koko aikuisiän. Kohtahan robotit ja AI vie nekin.
Päivä kerrallaan koko tälle paskalle naureskellen vaan!
M53
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen tyytyväinen, että sain elää näin vanhaksi ilman sodan uhkaa. Säälittää huomattavasti nuoremmat, jotka todennäköisesti joutuvat vielä sotimaan.
M52
Etkö sinäkin joudu sotimaan, kun olet vasta viisikymppinen, jos sota syttyisi viiden vuoden sisällä?
Minuakin ahdistaa. Viimeksi tänään itkin uutista, miten Hamas oli tappanut ne 4 v ja 10 kk ikäiset israelilaislapset vankeudessa. Siis oikeesti. Maailma on tullut hulluksi ja jenkkilässä on täyshullu viel päällikkönä. Ole 50v ja tuntuu, että 18v täytettyäni kaikki on ollut pelkkää suurta kusetusta. Tunnen itseni täydellisen petetyksi. Ei tullut valoisaa tulevaisuutta, tuli vaan pelkkää pj@skaa ja pahemmaksi vaan menee. Vatuttaa teininini puolesta myös.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Itse luen/seuraan suomenkielisiä uutisia minimaalisesti, kun tiedän mitä masentavaa moskaa tuo pääsääntöisesti on. Ajat sitten valjennut että kyse ei ole totuudellisesta laadukkaasta journalismista, mitä sitäkin löytää jos sellaista kaipaa.
Pitää itsestään ja läheisistään niin hyvää huolta kuin pystyy, elää hetkessä, koettaa nauraa jollekin hyväntahtoisesti joka päivä, olla ruokkimatta kyynisyyttä, vihaa, toivottomuutta. Asiat voivat hyvin kääntyä tästä terveempään ja parempaan, mutta tämän mahdollisuus on sitä suurempi mitä realiteettitajuisempia ihmiset ovat. Eli eivät tunteilla vietävissä, pelattavissa. Ikävästi meitä on viety vain aika pitkään tunteilla ja tästä pitäisi irrottautua viileämpään asioiden arviointiin. Sietää myös epävarmuutta/tietoisuutta. Nuo kaikki ovat aikuisen luonteen ominaisuuksia. Halutaanko meidän olevan sellaisia?
Minä 45v olen myös kauhuissani. Olen kyllä varautunut pienestä pitäen siihen että kolmas maailmansota todennäköisesti osuu oman elämän ajalle mutta on tämä silti kuumottavaa odottaa mitä tapahtuu ja milloin. Pahinta tässä on se, että jo alkaneet konfliktit tapahtuvat juuri nyt kun olisi viimeiset hetket tehdä jotain ilmastonmuutokselle. Eli jos sodasta jotenkin selvitään niin sitten onkin jo myöhäistä, lämpötilojen nousua ei enää pysäytetä. Että se oli sit siinä.
Lopeta valtamedian uutisten seuraaminen, sieltä tulee vain valepropagandaa.
Voit paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikkein tärkeintä on että kukaan ei ajattele vahingossakaan yhtään rasistista ajatusta t. Maria O.
Mitä räsististä äjätystä??
Vierailija kirjoitti:
Minä 45v olen myös kauhuissani. Olen kyllä varautunut pienestä pitäen siihen että kolmas maailmansota todennäköisesti osuu oman elämän ajalle mutta on tämä silti kuumottavaa odottaa mitä tapahtuu ja milloin. Pahinta tässä on se, että jo alkaneet konfliktit tapahtuvat juuri nyt kun olisi viimeiset hetket tehdä jotain ilmastonmuutokselle. Eli jos sodasta jotenkin selvitään niin sitten onkin jo myöhäistä, lämpötilojen nousua ei enää pysäytetä. Että se oli sit siinä.
Mitä v*ttua sinäkin jankutat jostain ilmastonmuutoksesta saatanan ituhippi?!
Valtamedian valepropaganda on aivopessyt ihmiset ihan sekopäisiksi.
Minä taas olen tyytyväinen, että sain elää näin vanhaksi ilman sodan uhkaa. Säälittää huomattavasti nuoremmat, jotka todennäköisesti joutuvat vielä sotimaan.
M52