Jättäisitkö saunan ja kylpyhuoneen pakollisen remontin asunnon ostajille vai kannattaisiko se tehdä itse, jotta saisi paremman hinnan?
Tilanne on seuraava:omakotitalon sauna ja sen yhteydessä olevat kylpytilat on purettu ja jäljellä siis betonirakenteet.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Pakko ihmetellä miksi purettu ennen myyntiä. Remppa on kallista nykyään eli omia et saa pois. Kukaan ei kuitenkaan osta taloa pesutilat levälllään. Ihme touhua.
No siellä oli tietenkin kosteusvahinko. Ei kukaan muuten pura pois märkätiloja betonille asti.
Omakotitalon ja rivarikänpän myynenä voin sanoa, että remontit oli turhia. Ostajat remontoi uudelleen kun värit ei miellyttäneet. Pikkasen väärän värinen uudehko parkettikin meni vaihtoon. Rouva luetteli miehelle, nuo pinnat ja kaapit uusiksi ja mies mutisi naama punaisena, että tehdään, vaikka kyllä nää mulle kelpaisivat.
Todellakin ottaisin ilman remontointia koska haluamme suunnitella ja toteuttaa remontit itse.
T. Raksaajat
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon ja rivarikänpän myynenä voin sanoa, että remontit oli turhia. Ostajat remontoi uudelleen kun värit ei miellyttäneet. Pikkasen väärän värinen uudehko parkettikin meni vaihtoon. Rouva luetteli miehelle, nuo pinnat ja kaapit uusiksi ja mies mutisi naama punaisena, että tehdään, vaikka kyllä nää mulle kelpaisivat.
Tämä riippuu hintaluokasta. 100 000 ja kaikki kelpaa. 500 00 ja mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Valoja päälle. Kukaan ei osta keskeneräistä perheasuntoa. Ihmisillä ei ole varaa asua kahdessa asunnossa, edellinen myydään ja muutetaan sisään. Omakotitaloja ostaa perheet, kukaan ei ala lapsiperhearkea pyörittää muuton ja remontin keskellä ilman pesutiloja.
Okei, jos löydät jonkun työtä firmalleen etsivän pienen grynderifirman, niin voit ehkä saada heille 1/2 oikeasta arvosta sen myytyä. He tekevät remontit ja myyvät sitten voitolla.
t: arkkitehti
Tämän logiikan mukaan Suomessa myydään vain ja ainostaan remontoituja perheasuntoja? Ei taida pitää paikkaansa.
t. remonttireiska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoja päälle. Kukaan ei osta keskeneräistä perheasuntoa. Ihmisillä ei ole varaa asua kahdessa asunnossa, edellinen myydään ja muutetaan sisään. Omakotitaloja ostaa perheet, kukaan ei ala lapsiperhearkea pyörittää muuton ja remontin keskellä ilman pesutiloja.
Okei, jos löydät jonkun työtä firmalleen etsivän pienen grynderifirman, niin voit ehkä saada heille 1/2 oikeasta arvosta sen myytyä. He tekevät remontit ja myyvät sitten voitolla.
Tämän logiikan mukaan Suomessa myydään vain ja ainostaan remontoituja perheasuntoja? Ei taida pitää paikkaansa.
t. remonttireiska
remonttireiskat olettekin oma lukunne ja osaatte tinkiä tietäen työn arvon. Se lähihoitajan ja DI-miehen perheyksikkö ei osaa vaihtaa edes lattialistoja, saati alkaa tasoittamaan lattioita, korottamaan viemäreitä ja remontoimaan märkätiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. remonttireiska
remonttireiskat olettekin oma lukunne ja osaatte tinkiä tietäen työn arvon. Se lähihoitajan ja DI-miehen perheyksikkö ei osaa vaihtaa edes lattialistoja, saati alkaa tasoittamaan
Niinpä
Täsmälleen samassa tilanteessa oltiin, kosteusvahingon takia purettu myynnissä olevan talon sauna ja kph. Ja katsojat oli tyytyväisiä kun kaikki oli näkyvillä, tiesivät ettei mitään piilevää ongelmaa enää ole vaan siitä voi ns. puhtaalta pöydältä tehdä juuri sellaisen kylppärin ja saunan kuk haluaa. Eka katsoja osti talon siihen hintaan kun pyynti oli, ja sen jälkeen tuli vielä viikon ajan tarjouksia, eli selvästi oli oikea ratkaisu.
Ei kannata itse tehdä mitään remonttia. Se ei myyntikohteen arvoa nosta. Tuo kylppäriremontti voi jopa karkoittaa ostajia jos kaakelit väärän malliset ja väärän värisen. Pikkuremonttia vaativa asunto menee hyvin kaupaksi kun uusi omistaja asennoituu niihin remontteihin ja tekee uuden kodin mieleisekseen. Siivoa ja puunaat kämpän hyvin niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se menisi paremmin kaupaksi jos olisi se sauna ja kylpyhuone eikä pelkkiä betoniseiniä.
Suurin osa haluaa kuitenkin mieleisen saunan ja kylpyhuoneen. Makuja on niin monia, että jos tekisin itse saunan ja kylpyhuoneen, valitsisin kaikista neutraaleimmat materiaalivaihtoehdot.
Tämä. Välittäjä nimenomaan suositteli olemaan remontoimatta kylpytiloja koska kuulemma moni nykyään repisi kaiken kuitenkin pois, kun haluaa tehdä "oman näköisen". Sama koskee keittiötä. Vaikka olisi juuri remontoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä nosta asunnon arvoa samalla määrällä mitä remonttiin menee rahaa, mutta tuskin saat ikinä myytyä asuntoa tekemättä remonttia.
Tässä kommentissa näyttäisi olevan jotain pientä ristiriitaisuutta...
No eikä ole. Jos ap olettaa asuntonsa arvon olevan muuten vaikka 100,000 ilman remonttia, ja tekee 30,000e sauna- ja märkätilaremontin, hän tuskin saa siitä 130,000e. Vaan myyntihinta remontin jälkeenkin on esim. 115,000.
Aika harvassa on ne alueet, missä remontoimalla saa enemmän kuin remontin kulujen verran lisää arvoa taloonsa.
Ristiriita tulee siitä, että vaikka ap olettaisi asunnon arvoksi 100 000 ilman remonttia, niin ei se ole se arvo, jos kukaan ei sitä maksa. Arvo on se, minkä joku suostuu maksamaan. Remontoisin valmiiksi, siisti peruskylppäri riittää, ei mitään liian kallista. Muuttovalmis ja kohtuuhintainen on helpompi myydä.
Jos kosteusvahinko, niin ehdottomasti myyntiin purettuna.
a) ostajan ei tarvitse miettiä, onko vahinko kunnolla korjattu, epäilyksiä on varmasti ja joku voi jättää ostamattakin sen vuoksi
b) et ole vastuussa enää sen remontoinnista, vaan vastuu on uudella omistajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se menisi paremmin kaupaksi jos olisi se sauna ja kylpyhuone eikä pelkkiä betoniseiniä.
Suurin osa haluaa kuitenkin mieleisen saunan ja kylpyhuoneen. Makuja on niin monia, että jos tekisin itse saunan ja kylpyhuoneen, valitsisin kaikista neutraaleimmat materiaalivaihtoehdot.Tämä. Välittäjä nimenomaan suositteli olemaan remontoimatta kylpytiloja koska kuulemma moni nykyään repisi kaiken kuitenkin pois, kun haluaa tehdä "oman näköisen". Sama koskee keittiötä. Vaikka olisi juuri remontoitu.
Joillakin on varaa. Ja köyhät, joille pikkasen väärä kaakelin sävy kelpaisi, eivät saa näinä päivinä asuntolainoja eivätkä ostele asuntoja.
Kyllä ottaisi päähän jos ostaisin uuden kodin ja sinne olisi juuri rempattu joku mustaharmaavalkoinen masennuskylppäri.
Remontista ei saa omiaan takaisin eli jättäisin ostajalle.
Ehdottomasti jättäisin betonille. Olen nyt ostamassa ja itselleni paras vaihtoehto olisi kerrostaloasunto joka olisi kokonaan ilman pintoja. Olen valmis remonttiin, saan mitä itse haluan. Todella paljon on nyt asuntoja tullut myyntiin vanhoista taloista joissa juuri tehty kylpyhuone ja keittiöremontti. Kaadettu keittiön väliseinä ja lyöty musta keittiön möhkäle yhdelle seinälle. En ostaisi ikinä. En halua erillistä keittiötä. En halua mustaa keittiötä enkä myöskään mustaa kylpyhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kosteusvahinko, niin ehdottomasti myyntiin purettuna.
a) ostajan ei tarvitse miettiä, onko vahinko kunnolla korjattu, epäilyksiä on varmasti ja joku voi jättää ostamattakin sen vuoksi
b) et ole vastuussa enää sen remontoinnista, vaan vastuu on uudella omistajalla.
Juuri tällainen ostettiin , oli purettu pesuhuone/sauna väliseinä kun siinä kosteusvaurio. Oli jo kuivunut kun mittaukset tehtiin.
Meillä oli suurehko omakotitalo joka myytiin 10 vuotta sitten pääkaupunkiseudulla. Välittäjä sanoi että ei kannata rempata kylppäriä joka oli betonilla. Sanoi että hintapyynti voisi olla 215t€. Ei haluttu luopua samalla hinnalla mitä itse maksettiin ja tehtiin kuitenkin itse kylppäriremppa (mies on putkimies ja hänen laatoittaja kaverilta sai vinkkejä ja materiaaleista iso osa ilmaiseksi tai halvalla. Materiaalit oli hienot, kelpuuttaisin saman kylppärin itselleni edelleen). Remppaan meni siis yhteensä noin 1000-1500€ kaikkinensa maksimissaan, en muista tarkkaan ja toki työtunteja paljon, niitä ei laskettu.
Otettiin rempan jälkeen toinen välittäjä joka sanoi että hintapyynnöksi voidaan laittaa 258t€ johon oltiin todella tyytyväisiä. Kämppä myytiin parissa viikossa ekan tarjouksen tehneelle joka tarjosi siis 238t€, ei yritetty edes saada enempää. Oltiin tyytyväisiä.
"Materiaalit oli hienot, kelpuuttaisin saman kylppärin itselleni edelleen"
Mutta esimerkiksi mun mielestä se kylppäri olisi varmaan ollut kauhea 😅 Makuja kun on monia.
Pakko ihmetellä miksi purettu ennen myyntiä. Remppa on kallista nykyään eli omia et saa pois. Kukaan ei kuitenkaan osta taloa pesutilat levälllään. Ihme touhua.