Työtön joka tienaat tukien päälle
Miten käytännössä menee? Onko raja 300e/kk vielä voimassa? Miten tulot ilmoitetaan ja kuka tarkistaa meneekö eurot oikein?
Kommentit (27)
Missäs pensaassa sä oot päätäsi pitänyt pari vuotta?
Jos jokainen tienattu euro vähentää tukia 50cnt eikä ylärajaa ole, niin missä kohtaa katsotaan ettei ole enää työtön?
Vierailija kirjoitti:
Missäs pensaassa sä oot päätäsi pitänyt pari vuotta?
Eipä oo tarvinnut seurailla kun ei oo koskettanut itseä. Nytkin vasta harkinnassa
300€ raja poistui,netissä kelaan hoituu kaikki.Sähköisen palkkakuitin voi lähettää kopiona tai ottaa kuvan paperisesta palkkaerittelystä.
Vierailija kirjoitti:
300€ raja poistui,netissä kelaan hoituu kaikki.Sähköisen palkkakuitin voi lähettää kopiona tai ottaa kuvan paperisesta palkkaerittelystä.
Tosin luovuin tuosta kun en sietänyt työkkärin soittoja.
Teen pimeänä, ettei niistä vähistä ansiosidonnaisista vähennetä. Suojaosan poisto on todella työllistävää 👌
Vierailija kirjoitti:
Teen pimeänä, ettei niistä vähistä ansiosidonnaisista vähennetä. Suojaosan poisto on todella työllistävää 👌
Ei ole mitään muuta järkevää tapaa tehdä lisätöitä nykyjärjestelmässä kuin pimeänä. Jos verottaja tai Kela saa pieniäkään työkeikkoja tietoonsa, jokaikinen sentti poistetaan tuesta, kun taas ennen suojaosuus oli 300 euroa.
Ja ennen kuin joku ulisee mikset sitten elä sillä palkalla, niin yritä itse maksaa vuokra ja eläminen jollain 160 euron tienesteillä.
Hallituksen mielestä ilmeisesti silti parempi, ettei kukaan tee niitäkään pieniä keikkoja.
No, itse olen tarjoilijana nollatuntisopparilla. Välillä työtunteja tulee todella niin vähän, ettei elossa pysy ilman tt-tukea. Kyse ei ole siitä etteikö haluaisi lisää töitä vaan siitä, ettei niitä ole. Etkä voi ottaa siihen päälle toista osa-aikahommaa, koska jos se menee päällekäin, menetät sen edellisen sillä sekunnilla kun sanot ettet voi tulla kun on toista työtä.
Ennen ongelman ratkaisi se että sai sentään vähän tienata työmarkkinatuen päälle eli kolmesataa. Nyt se laskettiin nollaan 1.1.2025 alkaen.
Mitä tarkoitat eurojen oikein menemisellä? Tulorekisteristä ne katsotaan, tai jos ei jostain syystä näy siellä, pitää toimittaa tositteet. Vai luulitko, että omalla suusanallisella ilmoituksella mennään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään muuta järkevää tapaa tehdä lisätöitä nykyjärjestelmässä kuin pimeänä. Jos verottaja tai Kela saa pieniäkään työkeikkoja tietoonsa, jokaikinen sentti poistetaan tuesta, kun taas ennen suojaosuus oli 300 euroa.
Ja ennen kuin joku ulisee mikset sitten elä sillä palkalla, niin yritä itse maksaa vuokra ja eläminen jollain 160 euron tienesteillä.
Hallituksen mielestä ilmeisesti silti parempi, ettei kukaan tee niitäkään pieniä keikkoja.
Yhteiskunnan pitäisi maksaa siis tuet täysimääräisinä vaikka tekee töitä?
kunnon kuppausta!
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen tarjoilijana nollatuntisopparilla. Välillä työtunteja tulee todella niin vähän, ettei elossa pysy ilman tt-tukea. Kyse ei ole siitä etteikö haluaisi lisää töitä vaan siitä, ettei niitä ole. Etkä voi ottaa siihen päälle toista osa-aikahommaa, koska jos se menee päällekäin, menetät sen edellisen sillä sekunnilla kun sanot ettet voi tulla kun on toista työtä.
Ennen ongelman ratkaisi se että sai sentään vähän tienata työmarkkinatuen päälle eli kolmesataa. Nyt se laskettiin nollaan 1.1.2025 alkaen.
Tottakai Kokoomus leikkaa pienituloisilta, että jää eliitille enemmän jaettavaa, mutta ei nämä nui jat taju, että kaikki leikkaukset pienituloisilta on poissa kulutuksesta, nyt aa sit ihmettelee mites näin on päässyt käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kunnon kuppausta!
No, siinä jää suomalaisekta kaupalta saamatta 300 e. Sillä palkka menee suoraan suomalaiseen ruokakauppaan ja näin ollen työllistää myyjiä, kauppiaita, logistiikkaa, ruoan valmistajia. Jos palkkaa ei ole niin se on suoraan pois suomalaisesta kaupasta ja näin syntyy lisää työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kunnon kuppausta!
Työnteko on orjuutta, josta tulisi sakottaa ja valtion tulisi pyrkiä mahdollistamaan elämään ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kunnon kuppausta!
Onko luetun ymmärryksessä jokin vika? Miten ajattelit maksaa asumisen ja ruuat jollain 200 euron palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kunnon kuppausta!
<
>Onko luetun ymmärryksessä jokin vika? Miten ajattelit maksaa asumisen ja ruuat jollain 200 euron palkalla?
Veroja tehty työ huomioidaan tukia maksaessa. Miksi oletat, että muut maksaisi veroja, että yksi nostaa täydet tuet ja tekee töitä lisätienisteille.. saisinko minäkin olla maksamatta 300e/kk palkastani? Sekin menisi asumiseen ja ruokaan itselläni..
Vierailija kirjoitti:
Joitain pieniä paskahommia voi tehdä pimeänä mutta jos aiot tehdä oikeita töitä pimeänä, ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat eurojen oikein menemisellä? Tulorekisteristä ne katsotaan, tai jos ei jostain syystä näy siellä, pitää toimittaa tositteet. Vai luulitko, että omalla suusanallisella ilmoituksella mennään?
Kyllä minun on pitänyt toimittaa kassaan myös työsopimus ja palkkakuitit, vaikka palkat näkyykin tulorekisteristä. En tiedä miten sitten Kelan tukea saavilla, ja voi olla eri kassoissakin eroja. Mutta kyllä se edelleen kannattaa, jos ei kokoaikaistakaan saa. Jäähän siitä kuitenkin se 50 % palkasta, ja on se kokonaisuutena enemmän kuin pelkät tuet.
Hallituksen mielestä on parempi, että kaikki ovat työttömiä paitsi poliitikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun on pitänyt toimittaa kassaan myös työsopimus ja palkkakuitit, vaikka palkat näkyykin tulorekisteristä. En tiedä miten sitten Kelan tukea saavilla, ja voi olla eri kassoissakin eroja. Mutta kyllä se edelleen kannattaa, jos ei kokoaikaistakaan saa. Jäähän siitä kuitenkin se 50 % palkasta, ja on se kokonaisuutena enemmän kuin pelkät tuet.
Myös asumistuki laskee kun tekee töitä eli käteen ei jää missään vaiheessa enempää kuin täysin työttömänä.
Ei ole.