Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun mielestä lähihoitajan työssä on vaikeinta se vanhusten pyörittely

Vierailija
20.02.2025 |

Tai muidenkin vuodepotilaiden. Kokeneet hoitajat pyörittelevät hoidokkeja kuin oravat, näppärästi, minulle on hyvin vaikeaa ja joskus vaippojen vaihto onkin ollut yhtä sirkusta kun olen yrittänyt saada niitä revittyä 150 kiloisen ihmisen alta. Kerran sitä itseään lensi päällenikin oikein kunnolla. Ajattelin vaihtaa ajanvaraushommiin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä ollut hammashoidossa väkivaltaisia kun ei olekaan koulutusta.  

Vierailija
42/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :/ olenkin ihmetellyt samantyyppistä kuullessani tutuilta, että eikö oikeesti tiettyjä raskaita juttuja tehdä parityönä? Säästäisi aikaa, selkää, hermoja jne. Ja miehiä pitäisi saada houkuteltua alalle ehdottomasti, olisi niin paljon apua työyhteisöissä. Jaksamisia sinulle!

Tiettyjä raskaita juttuja tehdään parityönä. Vaipanvaihto vuodepotilaalle ei ole t ällainen homma. Se hoituu helposti ja yllättävän kevyestikin yksin, kun osaa tekniikan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni helpointa. Usein meidän sairaanhoitajamme haaveilemme osastosta, jossa 10 vuodeasukasta, eikä 10 haahuilevaa, sotkevaa... Pyörittelyä helpoin. Suit sait...

Monet kirjoittavat todella epäselvästi nykyään.

Vierailija
44/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on hyvä että joku auttaa vanhusta kääntymään. Ehkä siihen on apuvälineitä tai liinoja.

Myös täysin vuodepotilas iästään riippumatta tarvitsee jatkuvasti asentohoitoa ettei ihoon pääse tulemaani painehaavoja.

Vierailija
45/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni helpointa. Usein meidän sairaanhoitajamme haaveilemme osastosta, jossa 10 vuodeasukasta, eikä 10 haahuilevaa, sotkevaa... Pyörittelyä helpoin. Suit sait...

Monet kirjoittavat todella epäselvästi nykyään.

Sellaista se on kun S2-ihmiset ovat löytäneet vauvapalstan. 

Vierailija
46/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokainen hoitaa ensin ne, jotka pystyy hoitamaan yksinään, valitetaan. Jos hoidetaan useamman vaativat ensin, valitetaan. Jos käydään välissä auttamassa toista hoitajaa, valitetaan. 

Tuskin koskaan tulee olemaan sellaista määrää hoitajia, että kaikki pystytään hoitamaan ilman, että kukaan joutuu odottamaan varsinkaan, kun koko ajan ollaan lihavampia ja lihavampia. 

Yli 200-kiloista kotihoidon asiakasta hoidettiin osaastolla kuuden hoitajan voimin, kotona samat hommat tehtiin kahdella hoitajalla. Miettikääpä sitä.

Vierailija
47/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mumman huoneessa ja hoitajat meni käytävän toisella olevaan huoneeseen.

Pian poistuivat ja ovi jäi auki.

Nopeasti huomasin siellä makasi nainen kyljellään karvavittu mumman huoneeseen päin.

Vierailija
48/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin mumman huoneessa ja hoitajat meni käytävän toisella olevaan huoneeseen.

Pian poistuivat ja ovi jäi auki.

Nopeasti huomasin siellä makasi nainen kyljellään karvavittu mumman huoneeseen päin.

Kaikenlaisia fantasioita sinäkin tänne suollat. 

Vierailija
49/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti monikaan ei ole hoitoalalla ollut. Se mätisäkin pyörittely on helpoimmasta päästä. Sitten menee vittumaiseksi kun mätisäkki päättää avata vaipan itse ja heittää paskat sieltä seinään tai hoitajan päälle ja huitoo kun hullu yrittäen tappaa vaippaa vaihtavaa hoitajaa. Et voi mitään sille kun se on osa työtä ottaa paskat ja nyrkkiä naamaan.

Vierailija
50/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :/ olenkin ihmetellyt samantyyppistä kuullessani tutuilta, että eikö oikeesti tiettyjä raskaita juttuja tehdä parityönä? Säästäisi aikaa, selkää, hermoja jne. Ja miehiä pitäisi saada houkuteltua alalle ehdottomasti, olisi niin paljon apua työyhteisöissä. Jaksamisia sinulle!

Tiettyjä raskaita juttuja tehdään parityönä. Vaipanvaihto vuodepotilaalle ei ole t ällainen homma. Se hoituu helposti ja yllättävän kevyestikin yksin, kun osaa tekniikan. 

Vuodepotilaan kuivituksen raskaus tai helppous riippuu ihan siitä paljonko se vuodepotilas painaa ja onko hänellä yhtään toimintakykyä tai edes pää mukana toimia tehtäessä.

Vierailija
51/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tänään AMK-opinnot sosionomikoulutuksessa. Esittelyssä noin 30% kertoi olevansa lähihoitajia, jotka haluavat vaihtaa alaa kevyempiin hommiin. 

Vierailija
52/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina kokenu lähihoitajana vaikeimmaks omaisten kohtaamisen. Toki niissäkin on helppoja, mut esim saattohoidossa olevan tai kuolleen omaisten kohtaaminen on haastavaa ja joskus sattuu myös todella haastavat omaiset ja on vaikee löytää ratkasua missä asiakkaan ja omaisten toiveet toteutuu resurssien puitteissa. 

Nyt myös kun sote rahotusta on vähennetty työstä tekee haastavaa se, et resurssit on liian pienet siihen verrattuna millasta hoidontasoa haluis ylläpitää. Haluis tehdä aina parhaansa ja antaa asiakkaille aikaa, mut välillä se on fyysisesti mahdotonta kun työntekijöitä ei oo tarpeeksi. Jätin ennen aina ruokiksen pitämättä kun oli tiukka päivä, mut nykyään pidän 15min ruokiksen kiireessäkin, koska koen ettei sekään oo oikein et mä kulutan itteni nälkäsenä loppuun koska resurssit ei riitä. Mä elättelen edelleen toivoa siitä, et viel joku päivä hoitajat sais tehdä työnsä niin, ettei kiireen takia tarvis tinkiä ja kaikilla olis varaa saada hoitoa ja lääkkeensä.

Vierailija
53/53 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodepotilaan kuivituksen raskaus tai helppous riippuu ihan siitä paljonko se vuodepotilas painaa ja onko hänellä yhtään toimintakykyä tai edes pää mukana toimia tehtäessä.

Painolla on hyvin vähän merkitystä, kun hoitaja osaa oikean tekniikan. Helpoin on käsitellä ihmistä, jolla ei ole liikaa toimintakykyä (= ei pysty pistämään hanttiin). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi