Säilytättekö maksetut laskut?
Mieheni sanoo, että ne pitää säilyttää ja niille on varattu oma mappi, mutta miksi?
Kommentit (8)
Meillä säilytetään. Joskus on tullut epäselvyyttä laskun sisällöstä, kun esimerkiksi samaa kulua laskutetaan seuraavassakin kuussa. Me ei hirvesti budjetoida, mutta ainakin osuuspankin verkkopalvelussa pystyy tekemään analyysia tilitapahtumien perusteella.
Meillä molemmilla myös tiliotteet ja palkkakuitit sähköisenä.
Juuri samasta syystä kuin joku kirjoitti: Tullut epäselvyyksiä, joita on ollut vaikea tarkistaa, kun laskut ovat menneet roskiin.
Virheistään oppii, onneksi! Sen takia meillä on maksetut laskut säästetty.
Ja sitä ei enää näkynyt verkkopankissa.
Perintötoimistosta tuli kirje ja onneksi sain selvitettyä asian helpolla, kun olin säästänyt vanhat laskut.
t. 2
myöskään näy laskun numeroa, laskun todellista eräpäivää jne.. myös epäselvyyksien varalta säilytän vähän aikaa..
Verkkopankistahan tietty saa selville onko lasku maksettu vai ei ja sen loppusumman. Mutta sitä ei sieltä näe mitä siihen laskuun on sisältänyt. Mulla kävi yhden puhelinfirman kanssa niin, että lähettivät pari vuotta jälkeenpäin perintäfirmasta laskun, että en ole maksanut yhtä kytkentämaksua. Asia oli helppo selvittää, kun mulla oli esittää lasku, jossa oli tuo maksu mukana ja verkkopankista sai tosiaan maksamispäivän selville.
Kuka luottokorttia käyttää, niin luottokortin laskusta on helppo selvittää tapahtumat. Joskus on kahteen kertaan samaa asiaa laskutettu.
Sitten tietty kannattaa säilyttää laskuja mikäli aikoo saada niistä verovähennyksiä. Joskus myös vakuutuskorvauksiin tarvitaan laskua. Saahan niitä aina haettua niitä firmoista, mutta olen pitänyt melko helppona säilyttää niitä noin 1-2 vuotta. Meille ainakin tulee melko vähän laskuja, joten ei kovin iso pino.
t: 3.
Jos tulee ongelmia, tiedot löytyvät pankin rekisteristä. Sitä paitsi meillä on joka kuukausi samat laskut, joten mitään ihmeellisiä ongelmia ei pitäisi tullakaan.
Muutaman kerran on tullut tarvetta etsiä vanha lasku epäselvyyksien vuoksi. Toinen syy on se, että niiden kanssa pystyn tekemään tarkempaa budjettia, kun näkee paljonko laskuihin ihan oikeasti on mennyt rahaa.