Mistä rahaa opiskeluun kun opintotuet loppuvat?
Opintotuki- ja laina käytetty, en työllistynyt tutkinnolla. Te-tuki evättiin opiskelun takia. Opiskelin vuoden toimeentulotuella, mutta uhkasivat leikata sen, jos jatkan opintoja. Sellaisia töitä ei ole löytynyt, että voisin samalla opiskella. Olen joutunut pitämään vuosia taukoa opinnoista ja olemaan kokoaikatöissä. Eikä näistäkään töistä ole juuri jäänyt säästöön. Nyt olen naimisissa ja sekin vaikuttaa tukien saamiseen. Olen neuvoton, että miten voisin suorittaa minulle tärkeät opinnot loppuun.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vuoden opiskellut jo toimeentulotuellakin, niin opintosi ovat pahasti viivästyneet. Olet tavallaan käyttänyt sen viimeisen oljenkorren, mikä on kyllä melko avokätinen siinä kohtaa kun muuta ei voi saada. Oletko sairastellut vai mitä ihmettä on tapahtunut? Jos opiskelu kerran on niin intensiivistä niin miksi eivät tukikuukauden riittäneet? Täällä nyt yksi etuuskäsittelijä kummastelee tätä yhtälöä.
Olet puolisosi tulojen armoilla, jos et löydä iltatöitä.
Ymmärsin, että AP tekee toista tutkintoaan, koska ensimmäinen ei johtanut työllistymiseen. Uusi tutkintopaikka ei lisää käytettävissä olevia opintotukikuukausia.
Opintotuki on tuki, kuten sanakin ilmaisee. Loppuosan hankit itse. Tai siis olet hankkinut etukäteen. Tai käyt töissä opintojen ohella.
Olen kyllä kuullut havainnollistavia esimerkkejä nykynuorten aivottomuudesta, mutta ihmettelen silti missä tyhjiössä he elävät.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä muuta vaihtoehtoa ole kuin että aviopuoliso kustantaa, haet ja saat työpaikan tai lopetat opiskelun. Karua mutta totta.
Siis minkä ihmeen takia tätä alapeukutetaan? Näin se nyt vaan menee. Suomessa aviopuolisot ovat elatusvelvollisia. Vaihtoehtoista tukea omaehtoiseen opiskeluun ei ole, jos tukikuukaudet on käytetty ja Kela tai vakuutusyhtiö ei sitä tue. Jäljelle jää siis puoliso, työ tai opiskelun keskeyttäminen.
Miksi et sillä leikatulla toimeentulotuella sitten opiskele? Se ei ole rikos eikä petos sillä opiskella, eikä leikkuri ole automaatio (vaikka usein käytännössä on), jos on vasta uhkailtu. Toki jos puoliso, niin sitten puolison tulot katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelet vähemmän kursseja kerrallaan, jotta voit samalla käydä töissä. Niin se järjestyy. Jos ei palkka riitä kaikkeen elämiseen, niin sitten pitää elämisen menoja karsia tai puoliso pyytää elättämään.
Tässä on kai tulos siitä, että kun mikään, MIKÄÄN, ei kiinnosta näitä daijuja, jotka kouluista valmistuu, niin tulee yllätyksenä, että opiskelu maksaa!!
Siksi olisi ollut ideaa käydä ilta- ja vkl-töissä silloin kun asui vielä ilmaiseksi äidin ja isin hoteissa. Opiskelijalla ei näet ole paljon rahaa. Sitä voi tienata välivuoden aikana.
Ei helvetti, mitä uunoja!! Nyt alkaa valjeta ettei siellä säkkituolikouluissa mikään kiinnosta. Eikä nähtävästi olla hankittu tietoa myöskään kuuntelemalla sukulaisten, systereiden, kavereiden ym. vanhempien ihmisten kokemuksia.
Ajatelkaa, että näistä urveloista yritetään kouluttaa ammattilaisia vaativiin töihin, kuten lääkäreiksi. - Ei helvetti!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vuoden opiskellut jo toimeentulotuellakin, niin opintosi ovat pahasti viivästyneet. Olet tavallaan käyttänyt sen viimeisen oljenkorren, mikä on kyllä melko avokätinen siinä kohtaa kun muuta ei voi saada. Oletko sairastellut vai mitä ihmettä on tapahtunut? Jos opiskelu kerran on niin intensiivistä niin miksi eivät tukikuukauden riittäneet? Täällä nyt yksi etuuskäsittelijä kummastelee tätä yhtälöä.
Olet puolisosi tulojen armoilla, jos et löydä iltatöitä.
Ymmärsin, että AP tekee toista tutkintoaan, koska ensimmäinen ei johtanut työllistymiseen. Uusi tutkintopaikka ei lisää käytettävissä olevia opintotukikuukausia.
No sittenhän sillä on jo joku tutkinto! Ei muuta kuin tekemään sen alan töitä opintojen ohella.
Sellaista elämä on nuorena: opiskellaan, tehdään töitä, illalla kotityöt, lukeminen ym., sit nukkumaan. Pakko sanoo, että mä alan ymmärtää eri alojen opettajien vaikerrusta siitä mitä idioo*tteja nykyään on oppilasaines - Eivät älyä tulla oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, mikään ei kiinnosta, oma-aloitteisuus on nolla.
Voin kertoa, että jos et selviä opiskeluajasta kun olet vielä nuori ja parhaissa voimissasi, et tule selviämään myöhemmin työelämästä, jolloin vastaat lisäksi kaikesta muusta elämästä. Et saa enää opiskelija-alennuksia, ei ole enää opintolaitosta neuvomassa missään asioissa. Miten luulet selviytyväsi yhtään mistään aikuisen elämästä, jos et tiedä mistään mitään? Toivottavasti olet oppinut kodinhoitoa, ruoanlaittoa ym.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelet vähemmän kursseja kerrallaan, jotta voit samalla käydä töissä. Niin se järjestyy. Jos ei palkka riitä kaikkeen elämiseen, niin sitten pitää elämisen menoja karsia tai puoliso pyytää elättämään.
Mikä ihmeen puoliso?? Luuletko että lukiolaiset on naimissa? Kyllä se pariutuminen ajoittuu tavallisesti opintojen loppupuolelle tai niiden jälkeen.
Nuoruus on tuota: aamusta iltaan on tekemistä. Ja huolehdit siitä, että valmistaudut tentteihin myös.
Mun aloille n. 10% pääsi opiskelemaan. Joten useimmilla tuli 1 tai enemmän välivuosia. Niiden aikana luettiin uudelleen pääsykokeisiin JA säästettiin rahaa käymällä töissä JA tarkistettiin ja tehtiin varasuunnitelmia, koska jos ei pääse (kuten useimmat eivät pääse) ensisijaisiin paikkoihinsa, täytyi miettiä muita mahdollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk:ssa puolet opiskelijoista käyvät kokopäivätöissä. Opiskelevat virtuaalina tai iltoina. Elävät ihan palkallaan.
Yliopistossa luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa ei voi opiskella silloin kun itse haluaa, vaan opiskelu on hyvin aikataulutettua.
Ap
Tee sijaisuuksia. Ei siellä yliopistolla koko ajan tarvitse läsnä olla mene kaupan kassalle töihin iltaisin, viikoloppuisin tai hyllyttämään siivousta iltaisin, viikonloppuisin
Tietysti jos pystyt osoittamaan että sussa on ainesta vaativampiin töihin, niin ei tartte luututa vessoja. Kai olet tehnyt kesätöitä, jotta sulla on esittää työtodistuksia, että osoitat ahkeruutesi? Vai miten ajattelit ilmaista työnantajille, että juuri sut kannattaa palkata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajaksi opiskelu kestää pari vuotta. Mihin olet kaikki saamasi tuet ja lainat käyttänyt opiskeluaikana?
Aloittaja kertoo opiskelleensa jo yhden tutkinnon, jolla ei työllistynyt. Luokanopettajaksi ei kyllä parissa vuodessa opiskele.
Kyllä opiskelee, ainakin yksi sukulaiseni on opiskellut. Siis opiskeli eikä bilettänyt!
Opiskelu ajoittuu päivään, muu opiskelijaelämä iltoihin ja vkl. Molemmat on tärkeitä. Parhaat ystävät hankitaan yleensä nuorena. Sitä paitsi muilta opiskelijoilta kuulee hyödyllisiä asioita.
Tietysti on käytävä myös osa-aikatyössä. Ellei sitten ole säästänyt etukäteen tarpeeksi. Harva on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömyyspäivärahalla ja opiskelin yliopistossa. Toki olin koko ajan työnhakijana. Tämä täysin laillista.
Ei ole, jos opiskelee tutkintoa varten. Siinä te-toimiston virkailijalle on sattunut moka, jos on tuommoisen systeemin hyväksynyt.
Erittäin paha ja epätodennäköinen moga. Eli en usko.