Mistä rahaa opiskeluun kun opintotuet loppuvat?
Opintotuki- ja laina käytetty, en työllistynyt tutkinnolla. Te-tuki evättiin opiskelun takia. Opiskelin vuoden toimeentulotuella, mutta uhkasivat leikata sen, jos jatkan opintoja. Sellaisia töitä ei ole löytynyt, että voisin samalla opiskella. Olen joutunut pitämään vuosia taukoa opinnoista ja olemaan kokoaikatöissä. Eikä näistäkään töistä ole juuri jäänyt säästöön. Nyt olen naimisissa ja sekin vaikuttaa tukien saamiseen. Olen neuvoton, että miten voisin suorittaa minulle tärkeät opinnot loppuun.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajaksi opiskelu kestää pari vuotta. Mihin olet kaikki saamasi tuet ja lainat käyttänyt opiskeluaikana?
Luokanopettajaopinnot kestävät 3+2 v. Toki, jos on siis kandin paperit jo, maisterivaihe on sen 2 v.
Entinen kaverini käytti opintolainat merkkilaukkuihin ja vaatteisiin ja biletykseen. Lopputyön copypastetti aineissa ja valmistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajaksi opiskelu kestää pari vuotta. Mihin olet kaikki saamasi tuet ja lainat käyttänyt opiskeluaikana?
Aloittaja kertoo opiskelleensa jo yhden tutkinnon, jolla ei työllistynyt. Luokanopettajaksi ei kyllä parissa vuodessa opiskele.
Kyllä opiskelee, ainakin yksi sukulaiseni on opiskellut. Siis opiskeli eikä bilettänyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kertoo opiskelleensa jo yhden tutkinnon, jolla ei työllistynyt. Luokanopettajaksi ei kyllä parissa vuodessa opiskele.
Kyllä opiskelee, ainakin yksi sukulaiseni on opiskellut. Siis opiskeli eikä bilettänyt!
Siinä tapauksessa hänellä on joku aiempi koulutus jo olemassa, johon on jatkanut päälle erilliset luokanopettajan opinnot. Kandi + maisteri on mitoitettu viidelle vuodelle, eikä sitä voi itse päättää, koska mikäkin kurssi alkaa.
Miten on mahdollista, että opiskelit toimeentulotuella noinkin pitkään? Minulle ainakin sossusta sanottiin opiskeluaikanani, että pitää ensin nostaa opintolainaa ja katsoa riittääkö sitten rahat. En saanut tukea.
Vai onko sinulla ap maksuhäiriömerkintä, joka estää sinua saamasta takauksen opintolainalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk:ssa puolet opiskelijoista käyvät kokopäivätöissä. Opiskelevat virtuaalina tai iltoina. Elävät ihan palkallaan.
Yliopistossa luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa ei voi opiskella silloin kun itse haluaa, vaan opiskelu on hyvin aikataulutettua.
Ap
Luulisi saavan pätkätyötä sotepuolelta, nuorten ja lasten parista? Oletko harkinnut esim tukihenkilönä toimimista jollekin kouluikäiselle?
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömyyspäivärahalla ja opiskelin yliopistossa. Toki olin koko ajan työnhakijana. Tämä täysin laillista.
Ei ole, jos opiskelee tutkintoa varten. Siinä te-toimiston virkailijalle on sattunut moka, jos on tuommoisen systeemin hyväksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtunut sille, että opiskelun ohessa tehdään töitä? Myönnän maailman muuttuneen esim siivoushommissa. Aikaisemmin pystyi tekemään 8h alueen alle 4h, ja nykyään sovitut tunnit eivät riitä edes kunnolliseen siivoamiseen.
Se on tapahtunut, että 1500 ihmistä haki Mäkkäriin töihin, kun paikkoja oli tarjolla 30 kpl.
Omalla rahalla. Oikeasti, mikä ihmisiin on mennyt? Ei siitä nyt niin montaa vuosikymmentä ole, kun mitään opintotukia ei edes ollut. Mä ainakin kuulin lapsena isoäidiltäni paljon juttuja hillittömistä opintolainoista ja koroista.
Kuinka paljon sun pitäisi saada opiskella yhteiskunnan piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk:ssa puolet opiskelijoista käyvät kokopäivätöissä. Opiskelevat virtuaalina tai iltoina. Elävät ihan palkallaan.
Yliopistossa luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa ei voi opiskella silloin kun itse haluaa, vaan opiskelu on hyvin aikataulutettua.
Ap
Tee sijaisuuksia. Ei siellä yliopistolla koko ajan tarvitse läsnä olla mene kaupan kassalle töihin iltaisin, viikoloppuisin tai hyllyttämään siivousta iltaisin, viikonloppuisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mä tunnen myös näitä. Jos on jo tutkinnon opiskellut, eikä mitään opiskelutaitoja oppinut, herää kysymys siitä miksi tyyppi on suorittamassa toista tutkintoa. Saati opettajaksi hakeutumassa. Mä suoritan tällä hetkellä opintoja avoimessa, (toivon pääseväni myöhemmin sisään yliopistoon) ja kyllä nämä opinnot sujuvat todella paljon nopeammin.
Monien kohdalla vastaus on, ei mistään. Tällä Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin työttömyyspäivärahalla ja opiskelin yliopistossa. Toki olin koko ajan työnhakijana. Tämä täysin laillista.
Ei ole, jos opiskelee tutkintoa varten. Siinä te-toimiston virkailijalle on sattunut moka, jos on tuommoisen systeemin hyväksynyt.
Ei ole. Mun mies opiskeli vielä kk sitten täysipäiväisesti yliopistossa. Oli toki aloittanut opinnot ennen työttömyyttä, ilmeisesti se vaikuttaa. Siis että pystyy vakuuttamaan, että opinnot eivät vaikuta työnhakuun tai työllistymiseen.
Työn te-ke-mi-nen.
Jo muinaiset roomalaiset ....
No eihän sitä muuta vaihtoehtoa ole kuin että aviopuoliso kustantaa, haet ja saat työpaikan tai lopetat opiskelun. Karua mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä muuta vaihtoehtoa ole kuin että aviopuoliso kustantaa, haet ja saat työpaikan tai lopetat opiskelun. Karua mutta totta.
Suosittelen tätä aviopuolisovaihtoehtoa 👍🏽
Jos on niin tyhmä ettei älyä laskea pennosiaan ja miettiä opintojensa rahoitusta ETUKÄTEEN, on liian tyhmä selviämään opiskelusta.
Valitan. Palaa koulun penkille.
Jos olet vuoden opiskellut jo toimeentulotuellakin, niin opintosi ovat pahasti viivästyneet. Olet tavallaan käyttänyt sen viimeisen oljenkorren, mikä on kyllä melko avokätinen siinä kohtaa kun muuta ei voi saada. Oletko sairastellut vai mitä ihmettä on tapahtunut? Jos opiskelu kerran on niin intensiivistä niin miksi eivät tukikuukauden riittäneet? Täällä nyt yksi etuuskäsittelijä kummastelee tätä yhtälöä.
Olet puolisosi tulojen armoilla, jos et löydä iltatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että opiskelit toimeentulotuella noinkin pitkään? Minulle ainakin sossusta sanottiin opiskeluaikanani, että pitää ensin nostaa opintolainaa ja katsoa riittääkö sitten rahat. En saanut tukea.
Vai onko sinulla ap maksuhäiriömerkintä, joka estää sinua saamasta takauksen opintolainalle?
Tai sitten on tukikuukaudet vaan loppuun käytetty.
Jos sä siivoat 16 alueen vaikka kahdessa tunnissa niin sä saat kahden tunnin palkan. Voitto menee siivousfirmalle, ei sinulle. Jos siivouskohteesta tulee paljon voittoa siivousfirmalle, mahdollinen bonus maksetaan korkeintaan tulosvastuulliselle siivousesimiehelle jos sillekään, ei siivoojalle. Siivoojana sä et voita yhtään mitään vaikka siivoaisit 100 tunnin kohteen tunnissa. Sä saat siitä silti vain tunnin palkan etkä yhtään sen enempää.