Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (2107)

Vierailija
2041/2107 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko suomaisista vaatteista on nykyisin keinokuidun suhde luonnonkuituisiin? Onko paljon eroa verrattuna muualta tuleviin?

Jotain suomalaisia pellavatuotteita monesti myydään tosi kallilla hinnoilla. Kuitenkin pellavaa olisi käsittääkseni helppoa ja edullista tuottaa enemmän. Silloin kuitenkin menisi viehätyksen maku kokonaan. 

Vierailija
2042/2107 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko suomaisista vaatteista on nykyisin keinokuidun suhde luonnonkuituisiin? Onko paljon eroa verrattuna muualta tuleviin?

Jotain suomalaisia pellavatuotteita monesti myydään tosi kallilla hinnoilla. Kuitenkin pellavaa olisi käsittääkseni helppoa ja edullista tuottaa enemmän. Silloin kuitenkin menisi viehätyksen maku kokonaan. 

Pellava on aika haastava vaatemateriaali. Se on kyllä mukavan tuntuinen, mutta niin herkästi rypistyvä ettei se sovellu oikeastaan muihin kuin vapaa-ajan vaatteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myssyfarmi ja Voglia molemmat lopettamassa? 

Vierailija
2044/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille jussipaidat.

Vierailija
2045/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yllättynyt kun tuotteiden hintaa katsoo. 

Voglian vaatteita mulla muutama. Ajattomia ja laatu hyvä mutta kun en halua maksaa jostain ihan kivasta neuleesta melkein 200. 

Vierailija
2046/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa Myssyn tuotteista oli kieltämättä vähintäänkin outoja. Kuten villasta valmistetut stringit jotka eivät kestä konepesua. Tuollaiset voisi ostaa ehkä huumorilla lahjaksi (ellei olisi niin kalliit) mutta eivät ne kyllä jokapäiväiseen käyttöön sovellu. 

Vierailija
2047/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan mieluiten suomalaista mutta seuraavien edellytysten tulee täyttyä:

Materiaali oltava luonnonkuitua, en huoli mitään missä on yhtään akryylia tai polyesteria.

Mallin on istuttava päälle ja oltava kaunis ja ajaton. Esimerkiksi monet kauniit villaneuleet on pilattu o-mallisella kaula-aukolla joka on aina ruma. Eikö samaan hintaan saa tehtyä esim venepääntietä, joka näyttää paljon tyylikkäämmältä. 

Vierailija
2048/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Aate Clothing, joka aiemmin tunnettiin nimellä Second Chance, tekee kaikki vaatteensa Suomessa. Heillä mallisto vasta tulollaan mutta verkkokaupasta löytyy Second Chancen aikaisia tuotteita. Osa loppuunmyyntihinnoin. Itse tutustuin merkkiin vasta vajaa vuosi sitten ja kun verkkosivuilleen pääsin, olikin moni malli ja väri omassa koossani M loppunut. Mutta pari tuotetta heiltä omistan ja niiden perusteella voin lämpimästi suositella. Ostamani merinovillatakki esimerkiksi on aivan ihana. Odotan innolla heidän uutuuksiaan. 

Vierailija
2049/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa Myssyn tuotteista oli kieltämättä vähintäänkin outoja. Kuten villasta valmistetut stringit jotka eivät kestä konepesua. Tuollaiset voisi ostaa ehkä huumorilla lahjaksi (ellei olisi niin kalliit) mutta eivät ne kyllä jokapäiväiseen käyttöön sovellu. 

Villanaru pyllyvaossa. Kuulostaa houkuttelevalta.

Vierailija
2050/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi Aate Clothing, joka aiemmin tunnettiin nimellä Second Chance, tekee kaikki vaatteensa Suomessa. Heillä mallisto vasta tulollaan mutta verkkokaupasta löytyy Second Chancen aikaisia tuotteita. Osa loppuunmyyntihinnoin. Itse tutustuin merkkiin vasta vajaa vuosi sitten ja kun verkkosivuilleen pääsin, olikin moni malli ja väri omassa koossani M loppunut. Mutta pari tuotetta heiltä omistan ja niiden perusteella voin lämpimästi suositella. Ostamani merinovillatakki esimerkiksi on aivan ihana. Odotan innolla heidän uutuuksiaan. 

Tarkennus siis Aate Clothingiin, että tutustuin siihen sen ollessa vielä Second Chance ja silloin sitä luotsasi käsittääkseni Maija Nuppula yksin ja nyt hän on saanut yrittäjäkumppanin Miinan, joten tulevan malliston vaatteet voi siinä mielessä olla erilaisia kuin Second Chance teki. Siinä mielessä en tiedä mitä odottaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yllättynyt kun tuotteiden hintaa katsoo. 

Voglian vaatteita mulla muutama. Ajattomia ja laatu hyvä mutta kun en halua maksaa jostain ihan kivasta neuleesta melkein 200. 

Mä ostin viime syyskuussa Irlannista upean 100% villaa olevan palmikkoneulevillatakin .  Maksoi pikkasta vailla 200 €. Todenäköisesti se kestää mulla koko loppuelämäni. Jos elän vielä 20 vuotta, niin eihän toi ole kuin kymppi vuodessa. Kenkieni suhteen olen aika tarkka. Sievin kenkiä olen ostanut. Nytkin talvinilkkureilla ikää jo 11 vuotta, Maksoivat aikoinaan 189 € eli alle 1,5€/kk. 

Vierailija
2052/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin heidän Insta sivullaan. Aika mammamaisia vaatteita. Mutta nuo onkin paremmin omppuvartaloisille.

Vierailija
2053/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen vaateteollisuus ei ole tuottoisa kohde ulkolaisille investoijille eikä sillä ole siksi minkäänlaista tulevaisuutta.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin heidän Insta sivullaan. Aika mammamaisia vaatteita. Mutta nuo onkin paremmin omppuvartaloisille.

Noi vaatteet olisi olleet mulle varmaan aika passelit ennenkuin vihdoinkin laihdutin itseni takaisin normaalipainoiseksi. Kuosit ei kyllä oikein napanneet. 

Vierailija
2055/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitakkiin ja talvikenkiin suostun panostamaan rahallisesti, mutta esimerkiksi housuista en suostu maksamaan yli 50 euroa. Saati jostain neuleesta 150 euroa. Kotimaisuus ei ole tae laadusta. Ja lisäksi täällä suunnitellut vaatteet on lähinnä telttamaisia kamalilla isoilla kuvioilla. Nuo sopii ylipainoisille omenavartaloille. Mutta kun on meitä joilla on vielä viisikymppisenä vyötärö ja paino normaalilukemissa, niin nuo (kotimaiset) teltat ja kaavut jää ostamatta.

Vierailija
2056/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyvaatteet ovat kuin makkarankuoria ja muutenkin kankailtaan niukkoja ja paljastavia. Yritäpä ostaa farkut tai muut käyttöhousut, niin housujen "vyötärö" painaa epämmukavasti lonkkaluiden päällä eikä yllä vyötäröön asti. En kyllä ole housuja muutamaan vuoteen ostanut, että olisiko tilanne muuttunut, mutta juuri noiden matalavyötäröisten persvakoa esittelevien housujen takia ei ole huvittanut lähteä housuostoksille pitkään aikaan. Haluaisin t-paitojen yltävän housujen sisään, mutta kun t-paidat yltävät hädin tuskin navan alapuolelle, niin siinäpä onkin sitten melkein paljas kaistale t-paidan ja housujen välissä.

Korkeavyötäröiset farkut ja housut ovat olleet trendi jo jonkun aikaa,samoin oversize. Oletko kokeillut omaa kokoasi vai kenties olet yli kaksi metrinen.

Vierailija
2057/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun yksinkertaisesti sillä, että suomalaiset ostaisivat suomalaisen vaateteollisuuden myymiä vaatteita. Ihan vain kannustaakseen alan yrityksiä. 

Ja jos vaatteiden hinta on ongelma, voi vastaavasti säästää vaikkapa jättämällä muutaman keikan, festarin tai muun maksullisen tapahtuman väliin. 

Vaateteollisuuden kriisi on puhtaasti suomalainen ongelma. Muissa Pohjoismaissa vaatealalla menee ihan mukavasti. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvitakkiin ja talvikenkiin suostun panostamaan rahallisesti, mutta esimerkiksi housuista en suostu maksamaan yli 50 euroa. Saati jostain neuleesta 150 euroa. Kotimaisuus ei ole tae laadusta. Ja lisäksi täällä suunnitellut vaatteet on lähinnä telttamaisia kamalilla isoilla kuvioilla. Nuo sopii ylipainoisille omenavartaloille. Mutta kun on meitä joilla on vielä viisikymppisenä vyötärö ja paino normaalilukemissa, niin nuo (kotimaiset) teltat ja kaavut jää ostamatta.

Mä maksoin pari kuukautta sitten Halosella farkuista noin 120 €. En tosin katsonut, missä maassa valmistetut. Tuskin Suomessa. Oltiin siskoni kanssa ostoksilla ja kun niitä rekkejä käytiin läpi, mun siskoni tuumasi, että noi saattaa kyllä olla caprit. Sanoin siskolleni, että ihan sama, vaikka olisivat shortsit, jos lahkeet silti ulottuu mun nilkkoihin. 

Aikoinaan kävin paljon työmatkoilla Floridassa ja koska siellä asuu paljon latinoita, ei ollut kaupoillakaan oletus, että jokainen nainen on vähintään 165 cm pitkä. Vaatteita oli niin pitkille kuin lyhyillekin. Lähdin aina reissuun tyhjällä matkalaukulla ja tulin takaisin täydellä matkalaukulla. 

Vierailija
2059/2107 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun yksinkertaisesti sillä, että suomalaiset ostaisivat suomalaisen vaateteollisuuden myymiä vaatteita. Ihan vain kannustaakseen alan yrityksiä. 

Ja jos vaatteiden hinta on ongelma, voi vastaavasti säästää vaikkapa jättämällä muutaman keikan, festarin tai muun maksullisen tapahtuman väliin. 

Vaateteollisuuden kriisi on puhtaasti suomalainen ongelma. Muissa Pohjoismaissa vaatealalla menee ihan mukavasti. 

No ne joilla on varaa, voivat kannattaa kotimaista vaateteollisuutta!

Miksi on niin vaikea tajuta, että kaikilla ei ole tuohon laittaa ylimääräistä?!

Ja kuten joku aikaisemmin sanoi, niin kotimaisuus ei ole tae laadusta. Samantasoista vaatetta löytyy halvemmalla muualta.

Niin ja ihan tiedoksi, että en käy festareilla enkä baareissa! Eli se siitä moraalisaarnasta.

Itse olen yksineläjä 2000 euron bruttopalkalla, niin en todellakaan ala ostaa mitään 250 euron villamekkoja.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne joilla on varaa, voivat kannattaa kotimaista vaateteollisuutta!

Miksi on niin vaikea tajuta, että kaikilla ei ole tuohon laittaa ylimääräistä?!

Ja kuten joku aikaisemmin sanoi, niin kotimaisuus ei ole tae laadusta. Samantasoista vaatetta löytyy halvemmalla muualta.

Niin ja ihan tiedoksi, että en käy festareilla enkä baareissa! Eli se siitä moraalisaarnasta.

Itse olen yksineläjä 2000 euron bruttopalkalla, niin en todellakaan ala ostaa mitään 250 euron villamekkoja.

Olet ihan oikeassa. Vaikka olisikin ihan jo taloudellisestikin järkevämpää ostaa vaate, joka kestää 10-20 vuotta, niin monilla ei nyt vaan ole sillä hetkellä varaa sijoittaa vaatteeseen sitä summaa. On pakko ostaa se halvempi, joka kestää sitten vuoden tai kaksi ja sitten on taas ostettava uusi. On ostettava ne 20 € kengät, vaikka tietää, ettei ne kahta vuotta kauempaa kestä. Hyvä jos niinkään pitkään. Sen sijaan, että ostaisi 100 € maksavat kengät, jotka kestää yli 10 vuotta. Mutta jos sitä satasta ei ole, niin....