Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?
Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta.
Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin?
Kommentit (2107)
Käytetyt vaatteet on kuin pukisi päälleen likaiset vaatteet. Toisten vanhat.
Joo nää turkkilaiset ajatteli että he vie työpaikat ja ompelee Turkissa mutta ottaa suomen hinnat oikein . Vertaa turkin hintataso ja valuutta arvo eurovaluuttaan meidän hintoihin . Kusettaa ei kannata rumentaa vaan .
Punkit satiaiset vaan lisääntyy kun Aasiasta tuodaan käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessakin tehtyjä vaatteita löytyy. Pitää nähdä vähän vaivaa. Itse olen nykyään käyttövaatteet ostanut kotimaisilta tekijöiltä. Löytyy todella laadukkaita ja hyviä. Juhlavaatteista en vielä tiedä, minkälaisia tarjolla, vanhoilla olen pärjännyt. Olen valmis maksamaan reilusti enemmän . Täällä kun on tuotantokulut, työvoima yms kalliimpaa.
Minä myös periaatteesta ostan jos vain vaate on mieluinen!
Itse mietin tuota kaavoitusta, joka on se tärkein asia sovituskopissa ja ehkä vaikein toteuttaa, kun ollaan niin erikokoisia sieltä sun täältä.
Toinen on tuo materiaali ja väritys, jos vaan nämä natsaavat, niin hintalappu ei päätä ostanko vai en!!
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin tuota kaavoitusta, joka on se tärkein asia sovituskopissa ja ehkä vaikein toteuttaa, kun ollaan niin erikokoisia sieltä sun täältä.
Toinen on tuo materiaali ja väritys, jos vaan nämä natsaavat, niin hintalappu ei päätä ostanko vai en!!
Se on takuulla haastavaa nykyisin, kun on omenaa, päärynää, tiimalasia ja vaikka mitä vartaloita. Siihen päälle suomalaisllla on paljon ylipainoa, ja kaikilla kertyy muhkurat eri paikkoihin. Tämän vuoksi vaatteissa on tarjolla paljon joustavia materiaaleja sekä telttamaisia muotoja. Jos kangas ei ole joustavaa, malli on joku oversize ja materiaalina muovipussi.
Usein näkee, että XS ja S koot jää rekkiin eikä lähde alessakaan. Largekokoihin tulee aina vaan lisää x:ää eteen. En ole pientä kokoa minäkään, mutta muistan kun suomalaiset ei olleet näin suuria, ja vaatteissa oli leikkauksia. .
Vierailija kirjoitti:
Ja sen lisäksi voi vielä ostaa miestenkin osastolla, joissa farkuissa on vielä enemmän vyötäröllä. Niin ja teepaidoissa on vaikka mitä mittaa ja leveyttä. Varsinkin jos ostaa ne miesten osastolta niin pituutta kyllä löytyy.
Eli mielestäsi ongelmaa ei ole, koska voi ostaa miesten osastolta? Aika mielenkiintoinen perustelu: ei tarvitse tehdä naisille sopivia vaatteita naistenosastolle.
Ei se, että nainen ei löydä omista kaupoista vaatteita tarkoita, että heillä on miesmäinen vartalo.
Minulle on ihan yksi ja sama miltä osastolta ihmiset vaatteensa ostavat jos kaikki saavat ne haluamansa oikean kokoiset farkut jalkaansa. Kai sinä ymmärrät ettei ole mitään miesten tai naisten farkkukangasta? Ja kaavatkin piirretäään nykyisin tietokone ruudulla. Ei tietenkään naisen, jolla ei ole miesmäistä vartaloa kannata etsiä miesten osastolta, mutta jos on suhteessa vaikka leveä vyötärö ja kapea lantio, niin silloin kannattaisi katsoa, koska varsinkin nuoriso-osasto miesten puolelta moni nainen voisi löytää sopivat farkut itselleen. Mutta jos tietysti on periaate ettei voi avoimin mielin kokeilla eri osastojen välillä ja millä mittataulukoilla niitä kaavoja on tehty, niin sitten on niiden muutaman naisten tyypillisimmän mittataulukon armoilla. Ymmärrän ettei monelle mittataulkot, kaavoitus ja vaatteiden istuvuus ole omissa tietotaidoissa, mutta varsinkin tiukoissa vaatteissa puhumme senteistä ja odottaa että kaikki voivat löytää kaikista vaatteista istuvan koon on täysin taloudellinen mahdottomuus yrityksille. Suosittelen ihan oikeasti niitä mittatilaus vaatteita. Silloin saa juuri sopivaa, kestävää ja minkä värisen haluaa. Ihan sitten vaikka ne toppahousut keltaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessakin tehtyjä vaatteita löytyy. Pitää nähdä vähän vaivaa. Itse olen nykyään käyttövaatteet ostanut kotimaisilta tekijöiltä. Löytyy todella laadukkaita ja hyviä. Juhlavaatteista en vielä tiedä, minkälaisia tarjolla, vanhoilla olen pärjännyt. Olen valmis maksamaan reilusti enemmän . Täällä kun on tuotantokulut, työvoima yms kalliimpaa.
Minä myös periaatteesta ostan jos vain vaate on mieluinen!
Sama. Ostan vain kotimaisia vaatteita, mutta en tee kompromisseja, kun hankin jotain. Vaatteen pitää olla just se mitä etsin, ja useimmiten löydän etsimäni.
Ainut ongelma on ehkä ollut se, että kuosit on Suomessa usein niin järkyttäviä! Käytetäänkö sellaisia ulkomailla vai onko tää vain meidän juttu? Mielestäni näen reissuilla paljon hillitympää kuosia ja enemmän yksivärisiä.
Voisin ostaa Suomessa valmistettuja jos saisin yksivärisenä. En tykkää niistä kirjavista kuvioista ja läiskistä enkä kukista. Eikä niitä trikoovaatteitakaan tosin niin paljon tarvitse. Enkä tykkää kun ne lykkää sitä elastaania joka paikkaan. Se lyhentää vaatteen käyttöikää hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ostaa Suomessa valmistettuja jos saisin yksivärisenä. En tykkää niistä kirjavista kuvioista ja läiskistä enkä kukista. Eikä niitä trikoovaatteitakaan tosin niin paljon tarvitse. Enkä tykkää kun ne lykkää sitä elastaania joka paikkaan. Se lyhentää vaatteen käyttöikää hurjasti.
Just nää monenkirjavat kuviot ja läiskät. Kukat menee jos tyylillä tehty. Monen merkin trikootunikat kulahtaa nopeasti ja värit haalistuu. Digipainetut ei taida kestää käyttöä kuten läpivärjätyt.
Vierailija kirjoitti:
Ostamalla suomessa valmistettuja vaatteita.
Juuri näin. Ei se ole tämän monimutkaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä on tajuttu, kun monelta tulee nyt yksivärisiä.
Suomessa valmistetaan lähes vaan trikootunikoita. Ei sellaisia juuri tarvitse. Kotivaatteksi yhden, ehkä....
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valmistetaan lähes vaan trikootunikoita. Ei sellaisia juuri tarvitse. Kotivaatteksi yhden, ehkä....
Esim Aplalla et näe yhtään trikootunikaa.
Suomessa valmistuu vuosittain ammattilaisia joilla on visioita ja into luoda omaa. Osa heistä yrittää Suomessa, mutta joutuu lopulta lyömään pillit pussiin koska suomalaiset eivät halua ostaa kotimaista. Älkää pelkästään haikailko kotimaista, ostakaa sitä niin yritysten on kannattavaa jatkaa ja kasvaa.
Ei kukaan osta kotimaista, koska hinnat on väkisinkin todella korkeat.
Köyhempiä houkuttaa varmasti tilata koko ajan enemmän temusta ja sheinistä, koska siellä ne polyesterirätit ei maksa montaa euroa.
Niin kauan kuin pakettiralli aasialaisista verkkokaupoista saa jatkua, niin ei kovinkaan moni halua edes harkita kotimaisten vaatteiden ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Laadun pitäisi olla aina parempi. Mutta hinta ei saisi olla. Se ei tässä oikein kohtaa realismia.
Ennen vanhaan ostettiin kotimaista, koska juuri muutakaan ei ollut. Vaatteita ei ylipäätään omistettu kovin paljoa, muutamat käyttövaatteet ja sitten jokin juhla-asu. Vaatteita ostettiin harvemmin ja enemmän tarpeeseen kuin mielijohteesta.
Nykyään Vaatteita ostellaan alati vaihtuvien trendien mukaan ja myös koska haetaan nopeaa mielihyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat valmistaa vaatteet Suomessa niin ostaisin. Kiinassa tehtyjä en osta.
Oletko valmis maksamaan perus paidoista lähemmäs 100e, housuista aina yli 100e?
Laadun pitäisi olla aina parempi. Mutta hinta ei saisi olla. Se ei tässä oikein kohtaa realismia.
Niinpä. Halutaan satasen laatua kympillä, mutta ei ymmärretä että Suomessa sellainen ei ole mitenkään mahdollista.
Ei me osteta enää edes Marimekko virolaista kun niin rumia. Finlayson turkista rumia ei osteta eikä tohon hintaan . Ne tehtiin ennen Suomessa nyt ne on sekundaa. Luhta oli ennen Suomessa ja kestävää . Kestävä vaste on pestävä sään kestävä . Aasian vaatteet liian pieniä kokoja eikä enää tiedä mitkä on lasten mitkä nuorten mitkä aikuisten malleja ja kokoja. Sekavuus voisi väistyä näistä . Erikseen aikuiset nuoret pojat tytöt . Parasta olisi ottaa se vanhan ajan tyyli että puuvillaa ja muuta värjätään täällä itse ja ommellaan.