Mikä aiheuttaa sellaisen ilmiön että ihminen vanhemmiten jatkuvasti nälvii puolisoaan?
Eräälle tuttavapariskunnalle on käynyt näin. Sitä on hirveää kuunnella. Muistan lapsuudestani eläkeikäisen sukulaispariskunnan jonka vaimo koko ajan nälvi miestään. Jos mies sanoi "onpa hieno sää", vaimo tuhahti siihen "et sinä säästä välitä" tai jos mies sanoi "1800-luvulla on näin oli tapana tehdä", vaimo tuhahti "et sinä mitään historiasta tiedä, ole hiljaa vaan!" tai jos mies kertoi lapsuusmuistostaan, vaimo tuhahti "vai että sellainen muisto, taidat muistaa omias". Koko ajan tällaista vieraidenkin kuullen.
Kommentit (125)
alkavat dementiat ym muistihäirioöt voi kans muuttaa käytöstä ja joillain ei ole enää normaalia kynnystä ja puhuvat rumia. jos iäkäs niin olis hyvä selvittää sairaus mahdollisuus.
Myös tiettyjen alueiden aivovammat ja -kasvaimet voi aiheuttaa vanhemmiten alkavaa aggressiivista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tuollaisen eläkeläisparin. Se on niin raivostuttavaa kuunneltavaa, että välttelen heitä ihan tuon takia. Ja nälviminen on vain ykspuolista, se toinen on ihan nujerrettu
Niin ja tuon ikäisenä tuosta liitosta ei vaan niin lähdetä. Tuttua ja turvallista ja minnekäs sitä lähtis. Ei vanhana jaksa alkaa selvittelemään asioita, ellei saa apua lapsiltaan jos niitä edes on.
Joku tyytymättömyys omaan elämään tai se ettei saa haluamansalaista huomiota puolisolta lienee tuossa takana.
Mielenkiintoinen keskustelu. Mitä jos on alkanut itsessään huomata nälvimistaipumusta? Voiko kehityksen vielä pysäyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan vanhemmiltani. Sama jatkunut vuosikymmeniä ja pahentunut vaan vanhetessa.
Toivottavasti et ole minun lapseni. Jos olet, niin olen äärimmäisen pahoillani. Mies ei halua erota eikä päästää minua vapaaksi vaikka rakkautta ei ole koskaan ollut.
Eihän sitä tarvitse mieheltä kysyä. Jos haluat erota, niin haet avioeroa yksin ja viet lähtiessäsi puolet teidän yhteisestä omaisuudestanne. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Suhteen heikompi osapuoli (yleensä nainen) huomaakin olevansa suhteen dominoiva persoona eikä hänen tarvitse pelätä fyysisesti vahvemman osapuolen taholta väkivaltaa vaikka tekisi mitä. Tämä saa heikomman osapuolen käyttämään valtaansa otsikossa mainitulla tavalla.
Tämä on tieteellisesti todistettu Cambridgen ja Oxfordin yliopistojen yhteisessä tutkimuksessa, joka valmistui vuonna 1991. Tutkimus löytyy netistä. Itsekin osallistuin tutkimukseen ollessani Cambridgessa tohtorikoulutettavana vuosina 1985-1989.
Normaalit ihmiset eivät hakkaa toisiaan.
Narsistin kasvattama ihminen. Tuollaisesta on vaikea päästä irti, etenkin jos ihminen ei itse näe vikaa käytöksessään tai ihmiset ympärillä nauravat (hämmennyksen takia).
En itse nälvi puolisoa, vaan olin sellainen seurassa letkauttelija. Sittemmin terapeutti avasi silmäni kertomalla, että toinen vanhemmistani on todennäköisesti narsisti.
Minut herätti puolituttu, joka ihan kylmän viileästi sanoi minulle vastaavaa takaisin. Se pysäytti. Arvostin häntä ihmisenä jo ennen tuota tilannetta, nykyisin vielä enemmän. Sen jälkeen olen miettinyt tarkasti mitä sanon ja miten se vaikuttaa toiseen ihmiseen.
Ristiriitaista kyllä olen todella herkkä ja empaattinen ihminen. Tuollainen nälviminen oli opittu tapa, ei niinkään pahuutta, joka olisi tullut sisältäni.
Älkää kuunnelko vieressä vaan sanokaa jotakin. Vaikka "olipa turhan kurjasti sanottu". Tai pokkana jotakin vastaavaa sille nälvijälle.
Inho ja ärsytys toista kohtaan, mutta ei jostain syystä pysty eroamaan. Toinen alistuu kohtaloon eikä myöskään halua erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan vanhemmiltani. Sama jatkunut vuosikymmeniä ja pahentunut vaan vanhetessa.
Toivottavasti et ole minun lapseni. Jos olet, niin olen äärimmäisen pahoillani. Mies ei halua erota eikä päästää minua vapaaksi vaikka rakkautta ei ole koskaan ollut.
Eihän sitä tarvitse mieheltä kysyä. Jos haluat erota, niin haet avioeroa yksin ja viet lähtiessäsi puolet teidän yhteisestä omaisuudestanne. Helppoa kuin heinänteko.
Todennäköisesti taloudellisista syistä pysyy yhdessä.
Kaksin se mies tai vaimo voi olla täysi hirviö. Uhrin paha olo tulee sitten ulos nälvimällä. Sitten se hirviö taas lyö, haukkuu tai huutaa, kun ovat kahden. Itseään ruokkiva kierre.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kuunnelko vieressä vaan sanokaa jotakin. Vaikka "olipa turhan kurjasti sanottu". Tai pokkana jotakin vastaavaa sille nälvijälle.
Kuule ei kiinnosta sekaantua enää kenenkään parisuhdeongelmiin, jos apua ei pyydetä suoraan. Kerran sekaannuin ja sain vain paskaa niskaan molemmilta osapuolilta. Opin kerrasta läksyni.
Elin tuollaisessa perheessä lapsuuteni. Molemmat nälvivät toisiaan. Toinen lisäksi huusi, etenkin minulle, ja alisti ja nimitteli kaikin mahdollisin tavoin. Kun tulin teini-ikäön, sain kuulla olevani h*ora, vaikken edes uskaltanut puhua vastakkaiselle sukupuolelle.
Kyllä se nälviminen on mahdollista lopettaa. Päättää vain, että tätä ihmistä minä rakastan sellaisena kuin se on. Helpottaa elämää ja positiivisesta suhtautumisesta puolisokin voi paremmin. Miehet varsinkin ovat laiskoja ja esim erpäätöstä ihan helposti tehdä.
Haastakaa itsenne kehumaan nälvimisen sijasta edes joskus.
Vierailija kirjoitti:
Suhteen heikompi osapuoli (yleensä nainen) huomaakin olevansa suhteen dominoiva persoona eikä hänen tarvitse pelätä fyysisesti vahvemman osapuolen taholta väkivaltaa vaikka tekisi mitä. Tämä saa heikomman osapuolen käyttämään valtaansa otsikossa mainitulla tavalla.
Tämä on tieteellisesti todistettu Cambridgen ja Oxfordin yliopistojen yhteisessä tutkimuksessa, joka valmistui vuonna 1991. Tutkimus löytyy netistä. Itsekin osallistuin tutkimukseen ollessani Cambridgessa tohtorikoulutettavana vuosina 1985-1989.
Miten niin ei tarvitse pelätä väkivaltaa? Kyllähän ihmiset sitä usein lopulta usein käyttävät, kun mitta tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti rakastelevat liian vähän.
Onko rakastelun puute syy vai seuraus? Mulla ainakin menisi halut täysin jos kumppani nälvisi tuolla lailla...
Ero tulee kalliiksi ja lasten takia ollaan yhdessä ja ennen kaikkea ei uskalleta elää yksin. Tälläiset ihmiset on typeriä vätyksiä.
Sen kun tietäisi. Olen puolisolleni puhunut aiheesta monta kertaa, ja joskus oikein hyvällä hetkellä hän on vaikuttanut sen ymmärtäneenkin. Mutta viimeistään seuraavana päivänä nälviminen jatkuu entisellään. Käy jokseenkin raskaaksi, kun normaali keskustelu ei aikuisen ihmisen kanssa onnistu lainkaan ilman aivan jatkuvaa vittuilua.
👽