Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomatkustaminen rautalangasta, kiitos?

Vierailija
19.02.2025 |

Pitäisi kesällä mennä lentäen toiseen Pohjoismaahan. Mitään kokemusta lentomatkustamisesta ei ole tähän 50+ ikään mennessä, joten jo lentojen ostaminen jännittää. Että mistä löydän lennot ja miten ne varataan ja mitä pitää osata huomioida, millä yhtiöllä lentää jne. Pitääkö olla joku peruuntumisvakuutus?

Mutta sitten ihan käytännön asiatkin. Ruumaan joku isompi laukku ja mukaan reppu tms. Mutta suurin stressi on nyt lääkkeet, eli käytän mm. vahvoja kipulääkkeitä, niin pitääkö mulla olla paperilla reseptit mukana? Ei dosettia, vaan lääkkeet omissa purkeissaanko? 

Mitä muuta pitää huomioida? Passi on 😄

Ihana jos joku jaksaisi neuvoa. Ja provoja on turha heitellä.

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä mies mitään isoja laukkuja ala ottamaan mukaan, käsimatkatavaroilla pärjää vaikka lentäisi toiselle puolelle maapalloa. Jos johonkin pohjoismaahan lähdet niin ei tarvitse mukaan juuri mitään.

Mulla on aina laukku ruumassa, kun tulen Suomeen En halua pyykätä lomalla ja ostan Suomesta yleensä paljon, joten ostan yleensä vielä paluulennolle ylimääräisen matkatavaran :)

Ja tullessa on tietty yleensä tuliaisiakin eli ei käsimatkatavarat mulle riitä. 

Vierailija
142/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista ottaa lääkkeitä sillä varauksella ettet pääsekään juuri silloin kotiin kun pitäisi. Et olis ensimmäinen joka joutuu toteamaan että mitäs nyt? 

Ja tosiaan, kuten joku kirjoittikin, lääkkeet reppuun/laukkuun, joka tulee matkustamoon. Minulle kävi taannoin niin että amatöörimäisesti pakkasin lääkkeet ruumaan menevään laukkuun ja laukku ei tullutkaan minun kanssa perille vaan vasta reilun vuorokauden kuluttua. Ei kiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut pakkausvirhe eläissäni on ollut että jäi kerran kotiavaimet Suomeen palatessa ruumaan menevään laukkuun, ja se oli tietenkin se ainut kerta kun laukku jäi välille. Kotona piti sitten soittaa huoltoyhtiölle kun ei päässyt sisään.

Reseptejä ei ole kukaan ikinä kysellyt missään, niitä on turha ottaa mukaan.

Lääkkeitä kannattaa ottaa hieman ylimääräisiä ja piilolinssejä. Itsellä on joskus loppuneet kesken kun olen matkalla siirtänyt paluulentoa viikolla eteenpäin kun ei ole huvittanut tulla vielä takaisin ja olen onnistunut työasiat sopimaan.

Vierailija
144/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni reseptien täytyy myös olla voimassa. Eli jos matkustat 15.3. niin mukanasi olevien lääkkeiden resepti ei ole saanut vanhentua 1.3.

Joku korjatkoot jos olen väärässä.

Olet väärässä. Voihan lääkkeen kestoaika olla vaikka 3 vuotta sen jälkeen, kun se on reseptillä ostettu ja resepti vanhentunut. 

Tiettyjen lääkkeiden hallussapito on laitonta ilman voimassaolevaa reseptiä. Tämä poliisilta saatu tieto. Varmaan pätee myös rajalla.

Ei ne poliisitkaan näköjään lääkelakia osaa eikä tunne, miksi ihmeessä reseptin pitäisi olla voimassa kun ei ole tarkoitus ostaa sitä lääkettä? 😂 Vaan ainoastaan osoittaa, että se on sillä itselle hankittu. 

Niin, mulla on lääkkeitä, jotka ostin vajaa vuosi sitten, mutta edelleen käytän. Ei se resepti enää ole voimassa laisinkaan. Ostan tietyt lääkkeet koko vuodeksi kerrallaan eikä se resepti todellakaan ole vuoden voimassa. 

Vierailija
145/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni reseptien täytyy myös olla voimassa. Eli jos matkustat 15.3. niin mukanasi olevien lääkkeiden resepti ei ole saanut vanhentua 1.3.

Olet väärässä. Voihan lääkkeen kestoaika olla vaikka 3 vuotta sen jälkeen, kun se on reseptillä ostettu ja resepti vanhentunut. 

Tiettyjen lääkkeiden hallussapito on laitonta ilman voimassaolevaa reseptiä. Tämä poliisilta saatu tieto. Varmaan pätee myös rajalla.

Ei ne poliisitkaan näköjään lääkelakia osaa eikä tunne, miksi ihmeessä reseptin pitäisi olla voimassa kun ei ole tarkoitus ostaa sitä lääkettä? 😂 Vaan ainoastaan osoittaa, että se on sillä itselle hankittu. 

Älä nyt tuota murehdi, sillä ei ole väliä

Vierailija
146/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Apteekki veloittaa palvelumaksun tällaisen kirjoittamisesta eikä sitä saa vain tiskiltä pyytämällä, vaan toimitus voi viedä joitain päiviä.

Itse joudun ottamaan Panacodit mukaan

Riippuu varmaan apteekista. Minulle antoivat koosteen lääkkeistäni englanninkielisenä ja leiman paperiin veloituksetta. Tuon koosteen voi myös itse tulostaa omakannasta.

Vierailija
147/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä mies mitään isoja laukkuja ala ottamaan mukaan, käsimatkatavaroilla pärjää vaikka lentäisi toiselle puolelle maapalloa. Jos johonkin pohjoismaahan lähdet niin ei tarvitse mukaan juuri mitään.

Eiköhän tuo ole enemmän kiinni matkan pituudesta kuin kohteesta.

Vierailija
148/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista lääkkeistä: jos sulla on 500 kpl laatikko lääkettä, niin voit ottaa yhden levyn siitä mukaan. Ei tarvii koko boksia raahata. Siksi vaan, kun mun puolisolla oli aikoinaan tämmöinen ajatus, että kaikki pitää viedä.

Alkuperäisboksi pitää olla mukana.

Höpö höpö, ketään ei sun lääkkeet kiinnosta ellei ne ole oxya yms.

Aloittaja puhuu vahvoista kipulääkkeistä. Kun ei tarkemmin tiedä, on hölmöä neuvoa ettei ketään kiinnosta 

Vierailija
149/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista lääkkeistä: jos sulla on 500 kpl laatikko lääkettä, niin voit ottaa yhden levyn siitä mukaan. Ei tarvii koko boksia raahata. Siksi vaan, kun mun puolisolla oli aikoinaan tämmöinen ajatus, että kaikki pitää viedä.

Aloittaja puhuu vahvoista kipulääkkeistä. Kun ei tarkemmin tiedä, on hölmöä neuvoa ettei ketään kiinnosta 

Panacod EI ole vahva kipulääke

Vierailija
150/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja täällä resepti on voimassa vain kolme kuukautta. Tällä hetkellä ei ole yhtään voimassa olevaa reseptiä lääkkeilleni, kun resepteistä on yli kolme kuukautta, mutta lääkkeitä mulla on vielä moneksi kuukaudeksi jäljellä. Pitääkö minun muka hommata uusi resepti joka kolmas kuukausi lääkkeisiin, jos haluan matkustaa kolmen kuukauden välein? No en usko. Miten ne edes tarkistaa kauan se resepti on voimassa? Ei mun resepteissä ole viimeistä päivämäärää. Täällä apteekit tietää, että se on kolme kuukautta, mutta ei kai ulkomailla ole hajuakaan tämän maan reseptien voimassa olosta, kun ei ole mitään loppupäivämäärää ilmoitettu. 

Vierailija
151/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliin sidottu S-etukortti? Mikä sellainen on? Eikö voi vaan mobiilisovelluksella siirtää Nordeasta rahaa S-tilille? Itsellä kyllä OP ja S.

Tuo ihminenhän kirjoitti, että Nordea oli hukannut miehen tilin, eihän sieltä sillä hetkellä voi mitään siirtää, kun tiliä ei löydy.

Mutta itsekin olen kyllä siirtänyt rahaa S-tilille, jos olen etukäteen tiennyt yöpyväni S-hotellissa. Nordealla on ollut paljon häiriöitä, ja voi niitä olla muillakin, joten parin pankin kortit on hyvä olla. Ja sekään ei ole huonompi juttu jos on vaikka Visa toisesta ja Master toisesta.

Mulla on just noin, Visa Nordea ja MasterCard Danske Bankista. Uskoisin, että yleensä aina jompi kumpi toimii, jos ei sit olis koko netti pimeenä. 

K

Kannattaa myös tarkistaa mitä omien korttien käyttöalueeksi on määritelty. Mulla ainakin toimii oletuksena vain Suomi, muu Eurooppa tai muut maanosat täytyy käydä erikseen klikkaamassa päälle esim. mobiilipankista ja ne menee automaattisesti kuukauden päästä takaisin pois päältä.

Vierailija
152/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Apteekki veloittaa palvelumaksun tällaisen kirjoittamisesta eikä sitä saa vain tiskiltä pyytämällä, vaan toimitus voi viedä joitain päiv

Mistä kukaan suomen ulkopuolella tietää onko "leima" aito? Herätkää nyt

Vierailija
153/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole puhunut Panacodista, vaan vahvoista kipulääkkeistä. Me emme tiedä mistä lääkkeistä on kyse.

Vierailija
154/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kysyy: jos lähtee Helsigistä lentäen reissuun niin minne saa auton melkein viikoksi parkkiin??

Finavia.fi voi varata lentokentän alueen parkkitaloista sopivan. Kävelymatka kentälle halvimmistakin. Hyvin toimii.

Vierailija
155/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeistä en osaa sanoa, mutta lentomatkustamisen käytännöistä sitäkin enemmän.

Finnair lienee turvallisin valinta ensimmäiseksi kokemukseksi. Finnairin nettisivuille siis lentoja varaamaan tai jos tuntuu hankalalta, soita Finnairin asiakaspalveluun. Aspa varmasti neuvoo muuten myös lääkeasian ja peruuttamisehdot jne.

Kun lennot varattu halutulle päivälle, ei muuta kuin hyvissä ajoin lentokentälle (minimi 2 h ennen lennon lähtöä).

Ruumaan menevä laukku, se isompi, kirjataan kentällä sinne ruumaan. Finskillä painoraja taitaa olla 20 kg tai 23 kg. Kentällä on siis Finnairin automaatteja, missä tulostetaan laukkuun kiinnitettävä lappunen. Paikalla on henkilökuntaa, joka auttaa mielellään.

Reppu tms saa Finnairilta painaa 8kg (tai 10kg), varmista tämä varatessa matkaa.

Sitten kun ruumaan menevä laukk

Saa ottaa, mutta turvatarkastuksen läpi et voi viedä pulloa, jossa on vettä. Tyhjän pullon voit viedä ja täyttää sen kentällä tai menet ilman pulloa ja ostat vesipullon turvatarkastuksen jälkeen kioskista tai vastaavasta.

Vierailija
156/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usaan lähtiessä ilmoitin erikseen pankkiini, että nyt Visa vinkuu Usassa eikä tarvitse huolehtia poikkeasta käytöksestä. Ihan vaan sen takia ettei pankki blokkaa Visaa. 

Vierailija
157/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjoismaiden välillä on voimassa passivapaus.

"

Pohjoismaiden eli Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan ja Islannin kansalaisilla on passivapaus. Tämä tarkoittaa, että pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua ja oleskella pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa. 

Jos matkustat pohjoismaiden kansalaisena ilman passia tai henkilökorttia, sinun tulee kuitenkin pystyä todistamaan henkilöllisyytesi."

https://raja.fi/passi-ja-muut-matkustusasiakirjat

Tää on niin nuijaa Juu on passivapaus. Henkilökortti on kalliimpi kuin passi. 

Vierailija
158/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole puhunut Panacodista, vaan vahvoista kipulääkkeistä. Me emm

Buumereille Panacod on tosi vahvaa😂

Vierailija
159/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kysyy: jos lähtee Helsigistä lentäen reissuun niin minne saa auton melkein viikoksi parkkiin??

Finavia.fi voi varata lentokentän alueen parkkitaloista sopivan. Kävelymatka kentälle halvimmistakin. Hyvin toimii.

Mukava rämpiä 490-500m loskassa tai vesisateessa laukkuja raahaten. Flypark toimii parhaiten

Vierailija
160/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, onko keneltäkään ikinä kysytty reseptiä? Varmaan lähes jokaisella on mukana vähintäänkin särkylääkkeitä, joka toisella naisella e-pillerit jne.

En ole ikinä ottanut reseptiä mukaan. En tosin kuolisi siihenkään, jos lääkkeet takavarikoitaisiin sen takia, että puuttuu englanninkielinen resepti. Eri asia tietysti, jos olisi jotain elintärkeitä lääkkeitä mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan