Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomatkustaminen rautalangasta, kiitos?

Vierailija
19.02.2025 |

Pitäisi kesällä mennä lentäen toiseen Pohjoismaahan. Mitään kokemusta lentomatkustamisesta ei ole tähän 50+ ikään mennessä, joten jo lentojen ostaminen jännittää. Että mistä löydän lennot ja miten ne varataan ja mitä pitää osata huomioida, millä yhtiöllä lentää jne. Pitääkö olla joku peruuntumisvakuutus?

Mutta sitten ihan käytännön asiatkin. Ruumaan joku isompi laukku ja mukaan reppu tms. Mutta suurin stressi on nyt lääkkeet, eli käytän mm. vahvoja kipulääkkeitä, niin pitääkö mulla olla paperilla reseptit mukana? Ei dosettia, vaan lääkkeet omissa purkeissaanko? 

Mitä muuta pitää huomioida? Passi on 😄

Ihana jos joku jaksaisi neuvoa. Ja provoja on turha heitellä.

Kommentit (240)

Vierailija
121/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole matkustanut pitkään aikaan ulkomaille. Kysyisin tässä samalla, toimiiko puhelimen netti ulkomailla nykyisin?

Tarkista liittymän ehdoistasi. EU-maissa se tyypillisesti kuuluu liittymän kuukausimaksuun. Euroopan ulkopuolella toimii yleensä, mutta lisämaksut voivat olla huomattavat. Usein ulkomailla suositellaan hankkimaan prepaid tai vastaava paikallinen liittymä, jos nettiä tarvitsee enemmän.

Kiitos! Kun saavun "ulkomaahan", pitääkö puhelimesta valita jotain että saan netin päälle vai meneekö se automaattisesti?

Viimeksi kun matkustin 8 vuotta sitten, ei puhelimessa netti toiminut. Onkohan tässä ehkä tapahtunut kehitystä siis viime vuosina?

Netti alkaa toimia automaattisesti ulkomailla ellet ole erikseen estänyt netin käyttöä ulkomailla. Nämä voi tarkastaa puhelinyhtiöisi omilta sivuilta mitä asetuksia on valittuna.

Joskus netti/puhelin ei kuitenkaan toimi ulkomaille tullessa lainkaan. Yleensä ongelma korjaantuu hetken kuluttua. Joskus on tosin kestänyt tuntejakin että puhelin on alkanut toimia. Eikä ole auttanut puhelimen uudelleenkäynnistykset yms.

Vierailija
122/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni reseptien täytyy myös olla voimassa. Eli jos matkustat 15.3. niin mukanasi olevien lääkkeiden resepti ei ole saanut vanhentua 1.3.

Joku korjatkoot jos olen väärässä.

Olet väärässä. Voihan lääkkeen kestoaika olla vaikka 3 vuotta sen jälkeen, kun se on reseptillä ostettu ja resepti vanhentunut. 

Tiettyjen lääkkeiden hallussapito on laitonta ilman voimassaolevaa reseptiä. Tämä poliisilta saatu tieto. Varmaan pätee myös rajalla.

Ei ne poliisitkaan näköjään lääkelakia osaa eikä tunne, miksi ihmeessä reseptin pitäisi olla voimassa kun ei ole tarkoitus ostaa sitä lääkettä? 😂 Vaan ainoastaan osoittaa, että se on sillä itselle hankittu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni reseptien täytyy myös olla voimassa. Eli jos matkustat 15.3. niin mukanasi olevien lääkkeiden resepti ei ole saanut vanhentua 1.3.

Joku korjatkoot jos olen väärässä.

Olet väärässä. Voihan lääkkeen kestoaika olla vaikka 3 vuotta sen jälkeen, kun se on reseptillä ostettu ja resepti vanhentunut. 

Tiettyjen lääkkeiden hallussapito on laitonta ilman voimassaolevaa reseptiä. Tämä poliisilta saatu tieto. Varmaan pätee myös rajalla.

Reseptin voimassaololla ei ole tässä asiassa merkitystä. Riittää, että mukana oleva lääke on ostettu sillä reseptillä. Ja se lääkehän voi säilyä voimassa paljon kauemmin kuin se resepti. Reseptillä osoitetaan, että lääke on sen henkilön lääke ja sen henkilön

Luotan tässä enemmän poliisin sanaan.

Vierailija
124/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta olen lähdössä Islantiin kesällä. Viimeksi olen lentänyt teininä, eikä tarvinnut itse kuin kävellä perässä. Mutta nämä ketjun vinkit varmaan pätee myös Islantiin lentäessä. Mutta Finnair vai Icelandair?

Vierailija
125/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kysyy: jos lähtee Helsigistä lentäen reissuun niin minne saa auton melkein viikoksi parkkiin??

Vierailija
126/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kysyy: jos lähtee Helsigistä lentäen reissuun niin minne saa auton melkein viikoksi parkkiin??

Mulla on yleensä lentoparkissa, sieltä on sitten bussikuljetus terminaalin eteen.

Vierailija
127/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista lääkkeistä: jos sulla on 500 kpl laatikko lääkettä, niin voit ottaa yhden levyn siitä mukaan. Ei tarvii koko boksia raahata. Siksi vaan, kun mun puolisolla oli aikoinaan tämmöinen ajatus, että kaikki pitää viedä.

Vierailija
128/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten veritulpan riski kasvaa nimenomaan lentäessä? Eikö muu yhtäjaksoinen paikallaan istuminen muka kasvata riskiä samassa määrin??

Juuri missään muualla ei ole pakko istua niin ahtaasti, usein tuntitolkulla.

Linja-autojen penkit on yleensä ahtaampia ja epämukavampia kuin lentokoneessa. Linja-autossa on myös huonommat WC:t kuin lentokoneessa.

Helsinki-Kuopio linja-autolla 5,5 - 6 tuntia, Helsinki-Oulu noin 8 tuntia 

Tuolla matkalla on aika monta 10-15min pysähdystä linja auto asemilla jolloin voi käydä jaloittelemassa ulkona

Vierailija
129/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista lääkkeistä: jos sulla on 500 kpl laatikko lääkettä, niin voit ottaa yhden levyn siitä mukaan. Ei tarvii koko boksia raahata. Siksi vaan, kun mun puolisolla oli aikoinaan tämmöinen ajatus, että kaikki pitää viedä.

Alkuperäisboksi pitää olla mukana.

Vierailija
130/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäisboksi pitää olla mukana.

Höpö höpö, ketään ei sun lääkkeet kiinnosta ellei ne ole oxya yms.

Vierailija
131/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla resepteillä ei ole mitään virkaa eu:n ulkopuolella. Mistä ne vaikka usa:ssa tietää millainen systeemi kussakin maassa on? Eli älkää stressatko

Vierailija
132/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkea kyllä olet kun lähdet. Mä olen myös 50+, en ikinä lentänyt, ja en kyllä uskaltaisi sitä tehdäkään, jos en saisi matkaseuraa. Kyllä mä varmaan liput saisin ostettua ja nuo matkatavarajutut hoidettua, mutta ei olisi pientäkään hajua mihin lentokentällä kuuluu mennä ja mitä tehdä. 

Minä olen vielä vähän iäkkäämpi enkä ole ikinä lentänyt, varmaan tarttis sekin kokea. Lieneekö järkevää lentää jos verenpaine heitelee ajoittain aika pahastikin ja sitten kärsin vielä matkapahoinvoinnistakin ja pahoinvointilääkkeitä on tarvittu jo 50 km:n automatkallekin enkä ainakaan pysty yhtään istumaan missään menopelissä selkä menosuuntaan.

Vierailija
133/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Ei ole koskaan mitään reseptejä ollut mukana ja puolen vuoden ajaksi on lääkkeitä ollut mukana. Lääkepakkauksesta näkyy lääkkeen nimi,

Vuosikymmeniä on tullut matkusteltua, eikä koskaan ole tulli tarkastanut mitään missään, eikä lääkkeisiin, eikä niiden määriin ole kiinnitetty huomiota. 

Vierailija
134/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä mies mitään isoja laukkuja ala ottamaan mukaan, käsimatkatavaroilla pärjää vaikka lentäisi toiselle puolelle maapalloa. Jos johonkin pohjoismaahan lähdet niin ei tarvitse mukaan juuri mitään.

Vierailija
135/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla resepteillä ei ole mitään virkaa eu:n ulkopuolella. Mistä ne vaikka usa:ssa tietää millainen systeemi kussakin maassa on? Eli älkää stressatko

Itse matkustan USAn ja Suomen väliä ja lääkkeitä on aina mukanani, eikä ne ketään ole kiinnostaneet. Jos kiinnostuvat, niin varmasti he löytävät tietoja lääkkeistä ilman reseptejäkin. 

Vierailija
136/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

reseptilääkkeissä pitää olla reseptit mukana (e-pillerikin on lääke) ja kansainväliset, apteekista saa. Tosin kun pohjoismainen matkakohde, niin välttis ei tartte ja voivat hyväksyä suomalaisetkin reseptit todisteena, että lääke on sinun, mutta vara ei venettä kaada. Ja sitten se paras vinkkki: koskaan ei pidä tehdä omaan elämään vaikuttavia päätöksiä tämän palstan neuvojen perusteella, vaan aina pitää tarkistaa alkuperäislähteistä. Eli tässä tapauksessa lukea niitä finavian sivuja ja ehkä kannattaa tutustua tullinkin sivuihin. Esim. että tiedät mitä asioita pitää tullata lähtiess, jotta saat ne myös tuoda mukanasi sitten tullessa etkä joudu maksamaan niisä tulleja jne.

Ei ole koskaan mitään reseptejä ollut mukana ja puolen vuoden ajaksi on lääkkeitä ollut

Itselläni yli 35v mstatkailua takana eikä missään ole kysytty lääkkeistä mitään. Eri asia voi olla jos on vaikka vahvoja opiaatteja. Ja ei, Pancod ei ole sellainen

Vierailija
137/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole matkustanut pitkään aikaan ulkomaille. Kysyisin tässä samalla, toimiiko puhelimen netti ulkomailla nykyisin?

Tarkista liittymän ehdoistasi. EU-maissa se tyypillisesti kuuluu liittymän kuukausimaksuun. Euroopan ulkopuolella toimii yleensä, mutta lisämaksut voivat olla huomattavat. Usein ulkomailla suositellaan hankkimaan prepaid tai vastaava paikallinen liittymä, jos nettiä tarvitsee enemmän.

Kiitos! Kun saavun "ulkomaahan", pitääkö puhelimesta valita jotain että saan netin päälle vai meneekö se automaattisesti?

Viimeksi kun matkustin 8 vuotta sitten, ei puhelimessa netti toiminut. Onkohan tässä ehkä tapahtunut kehitystä siis viime vuosina?

Roaming eli verkkovierailu pitää laittaa päälle puhelimen asetuksista.

Vierailija
138/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä eläissäni ei ole lääkkeistä kyselty missään yhtään mitään ja olen sentään käynyt yli 50 maassa ja toistasataa kertaa lentänyt ulkomaille.

Vierailija
139/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiliin sidottu S-etukortti? Mikä sellainen on? Eikö voi vaan mobiilisovelluksella siirtää Nordeasta rahaa S-tilille? Itsellä kyllä OP ja S.

Tuo ihminenhän kirjoitti, että Nordea oli hukannut miehen tilin, eihän sieltä sillä hetkellä voi mitään siirtää, kun tiliä ei löydy.

Mutta itsekin olen kyllä siirtänyt rahaa S-tilille, jos olen etukäteen tiennyt yöpyväni S-hotellissa. Nordealla on ollut paljon häiriöitä, ja voi niitä olla muillakin, joten parin pankin kortit on hyvä olla. Ja sekään ei ole huonompi juttu jos on vaikka Visa toisesta ja Master toisesta.

Mulla on just noin, Visa Nordea ja MasterCard Danske Bankista. Uskoisin, että yleensä aina jompi kumpi toimii, jos ei sit olis koko netti pimeenä. 

Kerran tuli Nordean kortissa joku käyttöraja vastaan. Sen sai kyllä nollattua soittamalla. Joku turvallisuusjuttu se oli. 

Vierailija
140/240 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkea kyllä olet kun lähdet. Mä olen myös 50+, en ikinä lentänyt, ja en kyllä uskaltaisi sitä tehdäkään, jos en saisi matkaseuraa. Kyllä mä varmaan liput saisin ostettua ja nuo matkatavarajutut hoidettua, mutta ei olisi pientäkään hajua mihin lentokentällä kuuluu mennä ja mitä tehdä. 

Lentokentällä on siinä mielessä helppo toimia että yleensä niissä on hyvät opasteet ja helposti tunnistettavia symboleja, esim bussit, taxit ym. jatkoyhteydet. Itsellä on sellainen tapa kun lennän johonkin vieraaseen paikkaan, että selvitän tarkkaan etukäteen, miten pääsen kentältä vaikka hotelliin. Teen muistiinpanoja puhelimeen, saatan ostaa esim bussilipun valmiiksi. Yleensä käytän julkisia, mutta taksillakin voi mennä, jos tuntuu hankalalta suunnistaa omin päin majoitukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi