Ärsyttääkö sellainen ihminen, joka on ihan eri mieltä kuin sinä?
Itseäni ei ärsytä, koska sellaisen kanssa voi olla tosi mielenkiintoisia keskusteluja ja sellaiselta voi saada uutta näkökulmaa, vaikka asioista eri mieltä oltaisiin keskustelun päätyttyäkin. Mutta se mikä saa minut jopa joskus raivonvaltaan, niin jos tuo eri mieltä oleva ei edes halua yrittää ymmärtää mitään muuta kuin sen oman näkökantansa. Tai sitten jos ei vaan tunnu saavan omaa viestiä toiselle perille mitenkään sellaisena kuin sen on tarkoittanut. Tällä palstalla olen huomannut että yhä useammin jopa vtuttaa yrittää keskustella mistään, koska vastapuoli onkin joko trolli, muuten vain tyhmä tai mielensäpahoittaja.
Kommentit (32)
Kyllä kun on kyse politiikasta.Vihaan punaisia kuin ruttoa.
Ei haittaa muiden mielipiteet pätkän vertaa, mutta jos jauhaa sitä omaa agendaansa maanisesti, niin se ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kun on kyse politiikasta.Vihaan punaisia kuin ruttoa.
Miksi vihaat? Jos vaan jankkaat vihaavasi, niin ei kukaan koskaan tule ymmärtämään näkökulmaasi.
Politiikka olisi kyllä tosi mielenkiintoista keskusteltavaa ja seurattavaa, mutta niin vankkumaton oman agendan jankkaaminen vie pois pohjan kaikelta muulta järkevältä keskustelulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos hänellä on hyvät perusteet ja perustelut olla eri mieltä. Silloin ärsyttää jos vain jankkaa mielipidettään ainoana oikeana ilman mitään perusteluja tai tietoa mielipiteen takana. Asioista voi aina keskustella jos vastapuoli on järkevä.
Mikä on tarpeeksi hyvä peruste? Itse pyrin antamaan oikeutta subjektiivisellekin kokemukselle hyvänä perusteena kokea asia x tavalla y.
Ei haittaa jos on keskustelukykyinen muuten.
Ärsyttää joskus, mutta riippuu aiheesta.
Makuasiat ei ärsytä, politiikka kyllä.
Samaa mieltä tuon yhden vastaajan kanssa, että jos osaa perustella mielipiteensä, niin voi saada aikaan hyviä, rakentavia keskusteluja. Mutta jos toinen on jankkaaja-ääliö (maapallo on litteä eikä koronarokotuksia kannata ottaa!), niin mitään muuta ei synny kuin ketutusta.
Ärsyttää jos on kaikesta eri mieltä. Silloin on jo tyhmä eikä ainoastaan eri mieltä.
Joo jos vaan toistelee jotain netistä lukemaansa josta tiedän ettei pidä paikkaansa ja esim. asiantuntijat ovat aivan eri mieltä.
Monia tuntuu ärsyttävän tai ainakin mielensä pahoittavat siitä jos joku ei ole samaa mieltä kuin itse on esim. ei pidä samoista asioista kuten esim. auto ,puhelin ym. ja sitä kun ei pää kestä ettei kaikki pidäkkään samoista asioista niin se sitten käännetään omassa päässä sen toisen kateudeksi jotta tulisi vähän parempi mieli .
Vuosia sitten keskustelin tai yritin keskustella itseäni koulutetumman ihmisen kanssa siitä, tulevatko pakolaiset sulautumaan läntiseen yhteiskuntaan vai ei? Suuttui ja alkoi huutamaan lähes välittömästi kuultuaan kantani asiaan, ettei siitä oikein tullut mitään. Olisi pitänyt olla samaa mieltä. Tämmöinen kyllä ärsytti. Olisin odottanut todella pitkälle opiskelleelta vähän toisenlaista käytöstä.
Riippuu kai onko se ilkeä ja mitä tekee sillä asialla. Ja saako toinen sanoa myös. Vai meneekö eri suuntiin.
Ei ehdi pitkään ärsyttää, kun otan ruotelista kiinni ja tirvasen lärviin.
Meillä oli ilmastosta ahdistunut parikymppinen kesätyöntekijä, joka kysyi minulta aiheuttaako se minussa ahdistusta. Hämmennyin, että ilmeisesti nuoret oikeasti kokevat ihan aitoa ahdistusta. (Itse uskon ilmastonmuutokseen ja pyrin tekemään aina kestäviä valintoja, mutta en ahdistu siitä.) Saimme aidon ja rakentavan keskustelun aikaan ilmastosta, ahdistuksesta ja omista valinnoista kaikkeen tähän, vaikka meillä oli ikäeroa 20v ja elämänkokemus hieman erilainen ihan jo lähtökohdiltaan.
Ei ärsytä kun en vietä liikaa aikaa semmoisen kanssa,a
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi pitkään ärsyttää, kun otan ruotelista kiinni ja tirvasen lärviin.
Tällaiset mua ärsyttää.
Melko teoreettista. Suomesta ei montaa henkilöä löydy, jotka osaavat olla eri mieltä rakentavalla tavalla.
Ei. Itse en osaa päättää mitä mieltä olen mistäkin kun näen asioissa aina monia puolia, joten vaikea olla kanssani eri mieltä kun olen itse kaikkea mieltä tai en mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten keskustelin tai yritin keskustella itseäni koulutetumman ihmisen kanssa siitä, tulevatko pakolaiset sulautumaan läntiseen yhteiskuntaan vai ei? Suuttui ja alkoi huutamaan lähes välittömästi kuultuaan kantani asiaan, ettei siitä oikein tullut mitään. Olisi pitänyt olla samaa mieltä. Tämmöinen kyllä ärsytti. Olisin odottanut todella pitkälle opiskelleelta vähän toisenlaista käytöstä.
Mä haluan oikeasti ymmärtää elokapinaa ja vastaavanlaisia ääriliikkeitä ja toisaalta myös haastaa toisenlaiseen vaikuttamiseen ja näkemään asiaa minunkin maalaisjuntin kannalta, että mikä olisi parempi tapa takoa heidän haluamaansa järkeä päähän. Ei niistä keskusteluista tule koskaan mitään, koska tyyli on juuri tuollainen, että pian huomaat huokaavasi hiljaa kun toinen vaahtoaa minun olevan m ur haaja.
Ei, jos hänellä on hyvät perusteet ja perustelut olla eri mieltä. Silloin ärsyttää jos vain jankkaa mielipidettään ainoana oikeana ilman mitään perusteluja tai tietoa mielipiteen takana. Asioista voi aina keskustella jos vastapuoli on järkevä.