Asutko eläkeläisenä vuokralla?
Kommentit (53)
Kuolen kohta. Myin omaisuuteni ja toivon että kuolen varttomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asun. Saan eläkeläisen asumistukea ja maksan vuokraa vähemmän kuin vastaavasta vastiketta. Säästöt eivät siis ole seinissä, vaan voin nauttia nämä viimeiset terveet vuodet matkustellen ja syöden hyvin. Perillisiä ei ole. Loput säästöt olen testamentannut yliopistolle naistutkimukseen.
Eläkkeensaajan asumistuki pienenee jos tilillä on enemmän kuin 20000e. Jossain 100000euron kohdalla sitä ei enää saa.
No jos pitää tilillä vähän alle 20 000 niin saa.
Niipä. Miksi tarvitsee tukea jos on 20000? Siitähän maksaa parinvuoden asumiskulut.
Vuokralla, olen aikoinaan myynyt omistusasuntoni kun muutin paikkakuntaa. Nyt saan asumistuen ja huoltotyöt, pesutupa kuuluu vuokraan . Talossa jossa ennen asunnon omistin , on tehty isoja remontteja ja tänä vuonna vielä tehdään sähkösaneeraus. Onneksi en asu siellä, käyn kylässä tutulla siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mies sairastui 60-vuotiaana muistisairauteen ja joutui hoivakotiin. Parin tonnin hoitokulut lankesi minun maksettaviksi. Oli pakko realisoida rakas koti.
Tuo menee puolison eläkkeestä, ei siinä mitään myydä tarvitse.
Suunnitelma on, että kun noin kymmenen vuoden päästä jään eläkkeelle, myyn omistusasuntoni jossain vaiheessa pois ja muutan vuokralle johonkin asialliseen senioritaloon. Sitten nautiskelen loppuelämäni ajan rahoista, joita asunnon myymisestä sai.
Mulla ei ole perillisiä. Kroonisen sairauden takia eläkkeeni tulee olemaan aika pieni ja odotettavissa oleva ikä lyhyempi kuin väestöllä keskimäärin.
mm yleissyitä. ura esim uolustusvoimilla-työsuhdeasunto, komennukset eri paikkoihin.
sitten jollain muut syyt liikkua, yksi vuosi briteissä,toinen joensuussa, purjehdus-ns välivuosi.
sitten niin pieni palkka mm naisvaltaisilla aloilla,että asuntosäästä vaikeaa kun se pohja alkupääomakin puuttuu,jota olisi vaadittu,ei perintöjä tms alkuapohjaa.
ei perillisiä. muu haluttomuus jättää perintöjä valtiolle tai testamentata sisaruksille tai muille tahoille jättää mitään.
vapaus liikkua nopeastikin ja kunhan saa elää taloudellisesti suht kivaa elämää,ei luottohäiriöitä,raha riittää suht ok omiin tarpeisiin jne.
sairaudet vie rahaa ja epävarmuus elinvuosista. ja sekin,että ulkomailla on suosittua vuokraus,siellä ihmetellään suomen tapaa,ai omistusasunto muka.
jorma uotinenkin ja edesmennyt rva samulin vuokrasivat ,kumikaan ei halunnut ostaa hki keskustasta asuntoa. liki 100m2 vuokrakotina. nanna karalahti vuokrasi koko funkkiskivitalon uudiskohde juuri nyt yli 200m2.
Vierailija kirjoitti:
En ole suunnitellut vielä tulevaisuuttani sinne asti. Nykyään asun omistusasunnossa (alle 5 vuotta sitten hankittu), josta on asuntolainaa maksettavaksi eläkkeelle saakka.
monille ero, asunnonmyyntihinta jaetaan,sitten ei enää halua alkaa uudelleen ottamaan lainaa ja myyntipuolikkaalla rahalla pitää ennemmin turvarahana ,ehkä aso asunto,ei lainoja jne. vapaus vaihdella kaupunkia jne.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan vuokralla. Myytiin omistuskämppä ja elellään nyt niillä rahoilla loppu elämämme mukavasti.
ootte fiksuja-juurikin noin -panostaa itseensä vielä kun ehtii. moni ei tajuu tuota.
Olen ollut aina eläkkeellä, joten ei ole ollut mitään syytä ajatella omistusasumista.
Meillä okt myynnissä(velaton).Aiotaan muuttaa vuokralle.Sen helppous ja "vastuuttomuus"knostaa.
En koskaan halua isoa lainaa, vaan vapauden mennä ja tulla kuten huvittaa.
Omistamisesta on myös vaivaa, asunnon ylläpito ja sen kustannukset, pitää olla hereillä mitä tapahtuu (okt seurata itse ettei paikat rapistu , kt osakkaana tiedostaa/olla päättämässä tulevat remontit sun muut) ei voi "vain" asua.
Ja jos laittaa paljon rahaa asuntoon, voi tulla unettomia öitä kun velkaa on ja maailma ympärillä muuttuu (pandemiaa, sotaa, koron muutokset, sähkönhinta, ehkä oma työpaikkakin jne.) mikä voi vaikuttaa oman 'sijoituksen' arvoon/lainanmaksukykyyn tmv. negatiivisesti.
Helpompaa elää vuokralla, voi muuttaa milloin halua mihin haluaa. Jos sattuukurja juttu ja on vaikka kylppäri homeessa, ei tarvitse murehtia, sen kun muuttaa pois.
Elämän ehtoopuolella voisi kuvitella suvanto myös jossain edullisessa "kommuunissa" myös, ehkä jopa ulkomailla. Olisi vähän ihmisten turvaa ympärillä, ja eläkkeestä jäisi enemmän rahaa esim. matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Saan asumistukea ja mökillä voi olla kesän.
Erikoista että vielä eläkkeellä ollessakin tarvitaan tukia.
Olen asunut sekä rintamamiestalossa että vuokralla. Omakotitalossa piti uunia lämmittää koko talvi ja vesi hakea joesta, ei juoksevaa vettä. Kulut olivat pienemmät mutta toisaalta tämä vuokralla kunnalla asuminen helpompaa.