Asutko eläkeläisenä vuokralla?
Kommentit (53)
Eläkkeeseen taitaa olla vähintään 20 vuotta aikaa enkä asu vuokralla. Jos lusikat menisivät jakoon ja talo myyntiin, niin oletettavasti muuttaisin kuitenkin vuokralle. Uusien asuntojen vuokrataso näyttää houkuttelevammalta kuin niiden hinnat tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs sen köyhä ihminen hankkisi? Täytyy odottaa että vanhemmat kuolee niin niiltä jää talo. Tosin se on arvoton.
Ei verottajan mielestä
Arvosta se aikanaan pienimpään mahdolliseen koska perintövero.
Mies sairastui 60-vuotiaana muistisairauteen ja joutui hoivakotiin. Parin tonnin hoitokulut lankesi minun maksettaviksi. Oli pakko realisoida rakas koti.
Mahdollisesti teen niin. Tosin eläkkeelle on vielä aikaa.
Asun nytkin ja asun eläkkeelläkin. Omaa en ikinä halua lapsille haitoiksi.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeeni ylittää nipin napin keskitason eläkkeen enkä saa asumistukea vaan maksan vuokrani kokonaan itse."
Onko sulla sitten liian kallis asunto, liian iso asunto vai puoliso!
Oletko edes laskenut laskurilla asumistuen määrää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asun. Saan eläkeläisen asumistukea ja maksan vuokraa vähemmän kuin vastaavasta vastiketta. Säästöt eivät siis ole seinissä, vaan voin nauttia nämä viimeiset terveet vuodet matkustellen ja syöden hyvin. Perillisiä ei ole. Loput säästöt olen testamentannut yliopistolle naistutkimukseen.
Eläkkeensaajan asumistuki pienenee jos tilillä on enemmän kuin 20000e. Jossain 100000euron kohdalla sitä ei enää saa.
No jos pitää tilillä vähän alle 20 000 niin saa.
Vierailija kirjoitti:
Asun nytkin ja asun eläkkeelläkin. Omaa en ikinä halua lapsille haitoiksi.
Joo, oli kitupalkka, ei siitä säästetty mitään. Ja yksin kun on, eikä takaajia niin...
MIKSI muuten kysyt tätä vähän väliä!
Enpä usko, oma koti maksettu ensikuussa
N48
Kun muutan pois tästä isosta, vanhasta maatilan päärakennuksesta, muuta todennäköisesti vuokralle. Ei ole mitään järkeä ostaa kämppää tästä kuolevasta kylästä jälkipolvien riesaksi. Vaikka niitä halvalla saisikin.
Luulen että eläkeläisenä joudun muuttamaan telttaan.
M55
Ymmärsin jo nuorena että oma koti täytyy olla, ostin asunnon 80 luvua ja nyt voisin olla miljinääri jos möisin, mutta en myy. Vastike Tukholman kesksutassa osakkeesta on hieman yli 100 euroa kolmosesta.
23 vuotta olin omistusasuja (omakoti-, rivi- ja kerrotalo koettu). Nyt yksinasujana vuokralla kerrostalossa, 50 neliön asunnossa. Kyllästyin omistusasumisen vastuisiin, puutarhahommiin, taloyhtiöiden säätämisiin. Jouduin tkeläkkeelle jo 50+, joten sikälikin tämä vuokra-asumisen vapaus on hyvä terveydellisistä syistä. Säästöjäkin on, en saa asumistukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asun. Saan eläkeläisen asumistukea ja maksan vuokraa vähemmän kuin vastaavasta vastiketta. Säästöt eivät siis ole seinissä, vaan voin nauttia nämä viimeiset terveet vuodet matkustellen ja syöden hyvin. Perillisiä ei ole. Loput säästöt olen testamentannut yliopistolle naistutkimukseen.
Eläkkeensaajan asumistuki pienenee jos tilillä on enemmän kuin 20000e. Jossain 100000euron kohdalla sitä ei enää saa.
No jos pitää tilillä vähän alle 20 000 niin saa.
Sain pienen asumistuen, kun oli 40 000 euroa tileillä ja rahastoissa. Nyt yli 50 000 euroa, niin en saa.
Minä olen miettinyt, että eläkkeellä ollessa vuokralla asuminen ois helpompaa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun pitää muuttaa palvelutaloon, niin riittäisi, että irtisanoo vuokrasopimuksen. Jos omistaa asunnon, niin se pitää myydä tai hankkia siihen vuokralainen tms. ja se homma jäisi sitten lapsille. Jos vaan myisi hyvissä ajoin kämpän, että pystyisi ite hoitamaan asiat, niin se olisi helpointa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tilillä.
Asun vuokralla, asunnon omistin aikaisemmin itse ja myin sen lapselleni. Kauppaehdoissa minulle taattiin elinikäinen asumisoikeus tietyin rajoituksin, joten kun olen liian huonokuntoinen tässä enää asumaan, lapsi saa lempata minut kunnan vastuulle eikä minulla ole kotia, jonka myyntituloilla kunta voisi hoivani järjestää.
En ole vielä tuon ikäinen mutta yli puolenvälin elämää. Tässä olisi ensimmäistä kertaa mahdollisuus Ostaa oma asunto, mutta sitä olen miettinyt onko mitään järkeä. Lainaa joutuisi kuitenkin ottamaan eli sumiskulyt ehkä hieman tippuisi jos hyvin käy. Jos huonosti käy tulee yllättäviä remonttitarpeita ja olen pulassa tai ainakin tiukilla. Tai sitten sairastun tuleva pieni eläkkeeni riittää hyvävoibtisen ihmisen elämään mutta ei lääkkeisiin eikä lääkärikuluihin tai mihinkään avustajiin tai hoitokoteihin.
Siksipä mietin että maksaisin vain edelleen kallista vuokraa ja antaisin yhteiskunnan korvata pakolliset menot kun on kerran näin huonosti rakennettu että tietyissä tilanteissa on mahdotonta kasvattaa vakaa ja turvallinen talous. Minulle kävi näin ja kohta loppu häämöttää mennään köyhänä ja halveksittuna loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeeni ylittää nipin napin keskitason eläkkeen enkä saa asumistukea vaan maksan vuokrani kokonaan itse."
Onko sulla sitten liian kallis asunto, liian iso asunto vai puoliso!
Miksi luulet että hän saisi asumistukea? Joidenkin "pienet eläkkeet" on enemmän kuin toisten palkka. Ei asumistukea saa jos niin napin pystyy vuokran maksamaan sitä saa vain jos ei pysty ollenkaan.
Oletko edes laskenut laskurilla asumistuen määrää?
Ei verottajan mielestä