Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijat myöntävät virheen: suomalaisten pelottelu kriiseillä ja katastrofeilla karkasi käsistä

Vierailija
19.02.2025 |

Suomalaisille on tolkutettu jo muutaman vuoden ajan, kuinka vaikea tämän hetkinen talouden tilanne on ja kuinka syvällä suossa  sitä nyt ollaan. Tällä tavkin on haluttu herätellä suomalaisten kriisitietoisuutta ja halukkuutta varautua pahimman varalle. Nyt suomalaisten kriisitietoisuus ja taloussynkistely on kuitenkin jo mennyt niin pitkälle, että sillä saattaa olla kauaskantoisia seurauksia, kertovat professorit. Viesti nimittäin meni niin hyvin perille että suomalaiset kuluttajat ovat peloissaan, eikä silloin osteta palveluja, lomia, asuntoja, autoja eikä juuri mitään muutakaan sillä kaikesta kulutuksesta säästetään ja joustetaan, jolloin kärsivät talous, yrittäjät ja kaikki.

https://www.hs.fi/talous/art-2000011028565.html

Kommentit (376)

Vierailija
121/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun annoin ääneni 2023 Kokoomukselle minulla oli kaksi toivetta:

yleisemminkin supistaa julkista sektoria, jotta pitkällä aikavälillä velkaantuminen minun lapseni tiliin saataisi loppumaan.

Ja toimenpiteistä tärkeimpänä, ylivoimaisena ykkösenä, leikata asumistukea, poistaa asumistukien korotusautomaatti, joka siirtää miljardeja veronmaksajien rahaa suoraan Kojamojen ja Satojen alati lihoviin kassoihin.

Kiitos Kokoomus!

HELSINGISSÄ voi olla vaikea saada henkilökohtaista avustajaa, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea. 

Mutta jos ajat autokolarin niin voit muuttaa Lappeenrantaan. 

No

Olen yh, isänsä ei voi tavata lasta kuin sovitusti väkivallan takia. Suomalainen insinööri  kun seuraavaksi aletaan haukkumaan siitä. Ja asunto jossa asun on ara asunto muttei Hekan jolla nousu vuokrissa on ollut vieläkin kovempaa. Selvittäkää mikä on sote alan työtilanne muualla massa. Töitä on muttei ketään palkata. Metsään tai ihan maaseudulle en voi muuttaa lapsen vuoksi eikä ole ajokorttia.

Vierailija
122/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastuu ms-tautiin tai joutuu autokolariin niin jos ei saa henkilökohtaista avustajaa niin voit mennä hoitolaitokseen.

Mies voi viedä teidän lapset päiväkotiin hoitoon, kun on töissä ja käydä sua katsomassa kerran viikossa.

Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa ja asumistukea, joten teidän kotiin ei välttämättä saa henkilökohtaista avustajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin yksin muuttaisin heti johonkin kommuuniin maaseudulle tai ulkomaille jossa olisi työpaikkakin. Kun on lapsia on yritettävä säilyttää oma koti jotenkin. Kiitos asumistukileikkausten ja ara asuntojen vuokrannousun nyt ei osteta kuin ruokaa.

Ps. Eikö vuokrien pitänyt laskea,Kokoomus lupasi? 

Vierailija
124/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus muuttaa työnhakua niin, että myös osa-aikatyötä tekevien on haettava 4 työpaikkaa kuukaudessa. 

Vierailija
125/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: se insinööri maksanee elatustuen kuitenkin?

Radan vartta kun lähdet eteenpäin niin heti Helsingin rajan jälkeen putoaa vuokrat, kaksioissa Keravan noin 500-600 euroon saakka, juuri tarkastin vuokraovi.com.

Se on kyllä kumma juttu kun mun korkeasti koulutettu YH-siskoni pendelöi junalla Järvenpäästä Pasilaan töihin, ihan vaan että oli varaa ostaa OMA asunto kun ei ole mihinkään tukiin luonnollisesti oikeutettu..

Vierailija
126/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa puolet + lapsikorotukset eli 3 lapsen äiti saa 390 vähemmän soviteltua päivärahaa.

Lisäksi asumistuesta poistui 300 euron ansiotulovähennys. 

Vierailija
127/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa puolet + lapsikorotukset eli 3 lapsen äiti saa 390 vähemmän soviteltua päivärahaa.

Eli nyt ei sitten voi mennä osa-aikatöihin. 

Eläkeläiset voi mennä, kun he saavat eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo. 

Vierailija
128/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radan vartta kun lähdet eteenpäin niin heti Helsingin rajan jälkeen putoaa vuokrat, kaksioissa Keravan noin 500-600 euroon saakka, juuri tarkastin vuokraovi.com.

Se on kyllä kumma juttu kun mun korkeasti koulutettu YH-siskoni pendelöi junalla Järvenpäästä Pasilaan töihin, ihan vaan että oli varaa ostaa OMA asunto kun ei ole mihinkään tukiin luonnollisesti oikeutettu..

Olen laskenut että Järvenpäässä asuminen tulisi kalliimmaksi juuri junalippujen vuoksi. Jpäässä ei ole päiväkodeissa töitä päiväkoteja on suljettu ja ihmisiä irtisanottu, tuttu hakee töitä Mäntsälää myöden mutta kulkee autolla. Hienoa jos siskosi sai ostettua asunnon, vuokra asunnot tas eivät ole merkittävästi edullisempia missään muualla kuin maaseudulla, jos on palvelut ja liikenneyhteydet ne ovat Hki lähiöiden ja Vantaan tasoa. Olisi hienoa jos saisit ex miehen maksamaan elareita kuten kuuluu, mutta silti olisimme oikeutettuja asumistukeen kun vuokrat ovat nousee eivät laskeneet.

Vierailija
129/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisi työkyvyttömyyseläkkeellä voisi ehkä jotain osa-aikatyötä tehdä lisäksi, kun saisi joka kuukausi 980 netto takuueläkkeen, millä maksaa vuokra ja ruokaa. 

Vierailija
130/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset voi mennä, kun he saavat eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo. 

Tämä on jotain niin absurdia, ettei sanat enää riitä.

Vain eläkeläiset voivat enää mennä töihin. Orwell olisi ollut ylpeä tuosta.

Vierailija
131/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muuttanut kulutuskäyttäytymistäni. Koetan vain välttää turhaa kuluttamista kuten olen aina tehnyt. Olen siis huono kuluttaja. Mutta ympäristö kiittää. Kummastako tässä nyt pitäisi olla enemmän huolissaan, kuluttamisesta vai ympäristöstä. Viherpesun läpikäynyt liikakuluttaminen ei minuun uppoa. 

Vierailija
132/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työvuorot joskus 6- 14 mihin aikaan joutuisin lähtemään Keravalta töihin ( oletan.että katsoit läheltä juna asemaa hintoja?) 2 x vko työvuoro on 18 asti, eli lapset olisivat sitten koulun jälkeen johonkin 19.30 asti keskenään? Ja lipun hinta oli mikä? 

Vierailija
133/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotain niin absurdia, ettei sanat enää riitä.

Vain eläkeläiset voivat enää mennä töihin. Orwell olisi ollut ylpeä tuosta.

Niin, eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo. 

Esim. Jos otat kuukauden työn niin sen jälkeen voi tukia joutua odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle. 

Minun tuttu teki päiväkodissa kuukauden sijaisuuden ja joutui olemaan seuraavat 2 kuukautta ilman rahaa, koska kela käsitteli työmarkkinatuen uudelleen ja siinä kesti. 

Vierailija
134/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein 5 kuukauden sijaisuuden ja odotin ansiosidonnaista 8 viikkoa. 

Joten lyhyitä sijaisuuksia en tee, kun pitää saada palkasta säästettyä 2 kuukauden vuokra ja ruoka rahat, kun odottaa ansiosidonnaista 2 kuukautta. 

Vierailija
135/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut että Järvenpäässä asuminen tulisi kalliimmaksi juuri junalippujen vuoksi. Jpäässä ei ole päiväkodeissa töitä päiväkoteja on suljettu ja ihmisiä irtisanottu, tuttu hakee töitä Mäntsälää myöden mutta kulkee autolla. Hienoa jos siskosi sai ostettua asunnon, vuokra asunnot tas eivät ole merkittävästi edullisempia missään muualla kuin maaseudulla, jos on palvelut ja liikenneyhteydet ne ovat Hki lähiöiden ja Vantaan

Malmissa kaksioiden vuokra näyttää olevan ka 900 euroa. Jo C vyöhykkeellä on runsaasti asuntoja joissa vuokra on alle 700 euroa. Keravan 600 euron kaksiosta matkustaa Helsinkiin töihin 99 eurolla /kk. Vai onko nyt niin että juurikin asumistuen vaikutuksesta sinä et saisikaan tuota 200 euron säästöä itselle vaan vain satasen, jolloin voi todeta, ettei taloutesi ole vielä kovinkaan tiukilla jos satanen ei ole sinulle rahaa.

Vierailija
136/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eli 2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto. 

Jopa takuueläke on isompi 980 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake

Ja minulla on lapsia ruokittavana. 

Hain valtiolle 8 kuukauden työhön ja hakijoita  oli 800. 

Vierailija
137/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että näitä murheita on enää pitkään kun lukee uutisia. Onneksi asun vaan vuokralla, olisi paskat housuissa jos omistaisi täältä jotain ja olisi velkaa. Onnea velkapettereille!

Vierailija
138/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut että Järvenpäässä asuminen tulisi kalliimmaksi juuri junalippujen vuoksi. Jpäässä ei ole päiväkodeissa töitä päiväkoteja on suljettu ja ihmisiä irtisanottu, tuttu hakee töitä Mäntsälää myöden mutta kulkee autolla. Hienoa jos siskosi sai ostettua asunnon, vuokra asunnot tas eivät ole merkittävästi edullisempia missään muualla kuin maaseudulla, jos on palvelut ja

2400 brutto palkalla saa ansiosidonnaista 800 eli jos vuokra 800 niin ei jää mitään rahaa ruokaan. 

Vierailija
139/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle. 

Vierailija
140/376 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Potkulaki tulee keväällä voimaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän