Kokemuksia Anna Wahlgrenin ' unikoulusta' ??
Hei!
Oletko kokeillut Anna W. unikoulu-systeemiä, eli nukuttanut lapsesi yöksi vaunuihin ja vaunuja heijaamalla nukuttanut lapsesi uudestaan uneen ilman yösyöttöä??
Itse kokeilin tätä aikoinani esikoisellani ja se toimi eli ne kolme yötä siinä meni, mutta opittu(?), kellontarkka herääminen jäi pois.
Nyt meillä taas unikoululle käyttöä. 4-kk:n ikäinen poikamme on alkanut taas heräämään (kiitos flunssan) kahden-kolmen tunnin välein ja vaatimaan pulloa (nukkui jo putkeen klo 21-4). Pari viikkoa tässä on mennyt todellisilla pätkäunilla, joten ajattelin ottaa käyttöön tämän Annan unikoulun. Viime yö oli ensimmäinen ja vajaan tunnin siinä sai heijata, mutta nukahti kuitenkin.
Usko meinaa välillä itseltä loppua, joten kiinnostaisi kuulla toisten kokemuksia!!! Tassu-unikoulua olen myös kokeillut, se rauhoittaa, mutta poika ei pääse uudestaan uneen.
Ruokailusta vielä sen verran, että poika lopetti tissin syömisen 3-kk:n ikäisenä, maidon lisäksi saa illalla vellipullon ja päivisin olemme alkaneet maistella kiinteitä.
Kommentit (7)
Siis kun poika ei oikeastaan syö yöllä, imeskelee pienen määrän ja nukahtaa, jolloin minä joudun herättelemään suussa olevalla pullolla. Olisi tietysti eri asia, jos selvästi heräisi nälkäisenä, mutta nyt on mielestäni ' totuttua heräilyä' .
että ei poika ole edes aamulla nälkäinen, kuten päiväunilta herättyään.
Kokeilin W:n unikoulua esikoisella, mutta en varmaan koskaan saanut itse takaisin sitä univelkaa, joka silloin muodostui. En enää muista toimiko se, lapsi ei yöheräilijä kyllä ollut koskaan, joten en tajua miksi edes kokeilin sitä. Nyt kolmannella lapsella konstit olisivat tarpeen ja kokeilin W:n unikoulua taas yhtenä yönä, mutta ei tällainen äippä oikeasti JAKSA heijata rattaita yö yön perään. Tassuilu ei onnistunut ollenkaan. Mutta jos olet sisukkaampi, niin yhtä hyvä konsti kai se on kuin muutkin. Kyllä vauva kannattaa opettaa nukkumaan yöt, jos itse on päivällä niin väsynyt, ettei oikein jaksa vastata vauvan tarpeisiin. Itselläni univelka heijastuu välittömästi koko perheen hyvinvointiin. Nyt jatketaan kuitenkin perhepedillä ja kuopus (vajaa 6kk ) käyttää mua tuttina yöllä. Syy on varmaankin sekä laiskuus että helppous: tissi suuhun ja sit voi taas jatkaa unta, vaikkakin katkeilevaa.
Alle puolenvuoden ikäisellä on " oikeus" syödä öisin. Eihän oikea unirytmikään ala muodostua kun vasta siinä puolenvuoden iässä.
Kyllä noin pieni lapsi vielä kaipaa äitiä öisin...
Santtu ja poika 3kk
Meillä minä syötin poikaa 6kk asti öisinkin koska öisin syöttäminen on maidontuotannon kannalta hyvä. Nyt kun poika tuli melkein 7kk niin alkoi olla öisin kun heräsi niin vailla vain tissin lähelle ja viereen nukkumaan. Siirsimme omaan huoneeseen ja saman tien on nukkunut joka yö kunnon unet. Alkuun heräsi yöllä, heti ei kannata mennä kun alkaa itkeä. vähän aikaan itki ja kolmannen yön jälkeen jäi yöllä herääminenkin pois. Nyt vain illalla vein huoneeseen pidän hyvänä js toivotan hyvää yötä ja herra jatkaa unille sängyssä. Voisi sanoa että minulle tämä vieroitus yösyötöistä ja erihuoneissa nukkuminen oli rankempaa. Mutta kyllä sitä huomaa nyt miten ihana on aamulla herätä kunnon yö nukkuneena.
Äippä ja lapset 03/06
AW:n unikoulun avulla. 3,5kk:n ikäisenä toteutin ton koko yön nukkumis yökoulun,eikä siinä meillä ainakaan kauempaa mennyt kun se kolme yötä kun oppivat (toki lapsiahan on erilaisia.)
eli meillä tytöt nukkuivat sillon n.21-06/07 välin. ENkä kyllä tämän kolmennenkaan neidin kanssa aio öitä valvoa 4kk:n ikää pidemmälle,olen sitä mieltä että lapsella on oikeus kunnon yöuniin,itsekin tietää kuinka raskasta on herätä monta kertaa yössä,eli miksi se olisi lapselle vähemmän raskasta.
Tosin nyt kolmannen lapsen kanssa piti aloittaa kk:n iässä unikoulu yhden yösyötö jättämiseksi pois ja huomasin että itsellä on ikä tehnyt tehtävänsä enkä yksinkertaisesti jaksanut työnnellä vaunuja yöllä vaan annoin maitoa :) Onneksi osoittautui helpoksi tapaukseksi ja jätti itse toisen yösyötön pois ja nyt 7vk:n ikäisenä unet meillä menee näin 20.30 nukkumaan ja neljän aikoihin maitoa ja aamulla seittemältä herätän.
Mutta kannustan kyllä unikouluun jos vaan omat voimat riittää,ja onhan se sitten palkitsevaa kun saa nukkua kokonaisen yön :)
Itsellä on jostain kyllä jäänyt sellainen kuva että puolvuotias täytys olla (en ole kyllä varma) ennen kun unikouluja pidetään. Omat lapseni ovat yösyöneent molemmat noin puolivuotiaaksi (ja lopettaneet yösyönnit itsestään). Mitä nyt tämä viimenen melkeen yks vuotias syö kyllä vieläkin 5 aikaan aamulla (meneen nukkumaan klo 22, jolloin syö viimeteks).
Ajattelin vain että jos teidänkin lapsi kuitenkin haluaa öisin vielä sitä ruokaa kun kiinteätkin ovat vasta kokeiluasteella? Sitten kun on iltapuurot tms kehissä ni luulis niiden jo vähän paremmin pitävän yönälkää.
Oletko neuvolasta tai ensikodeista kysellyt neuvoja?