Mahatauti kypsyttaa kohdunkaulaa, suuta?? Eli rv 30, kova mahatauti lopuillaan, supistuksia enemman kuin ennen tautia. Onko kenellakaan yrjotauti aiheuttanut paikkojen kypsymista??
Kommentit (7)
Tosin viikkoja oli jo 37 silloin. Mutta jouduin rajun oksentelun takia synnärillekin tarkkailuun (enimmäkseen siitä syystä että olin niin heikossa kunnossa, synnärille kun soitin kysyin menenkö päivystykseen vai tulenko sinne kun epäilin ettei olisi vaikuttanut kohdunkaulaan/-suuhun). Kun menin niin kohdunkaula kadonnut kokonaan ja kohdunsuu 2 cm auki. Onneksi oksentelu saatiin loppumaan pahoinvointilääkkeillä joten se vatsan kouristelu ei enää aiheuttanut uusia avaavia supistuksia, seuraavana päivänä tilanne oli palaamassa ennalleen.
Eli tosiaan soitinkin neuvolaan ja ainoa asia mitä sieltä sanottii oli " juo, juo, juo, mahataudissa pitää juoda" , niinkuin tota ei tietäisi ja auttaako se jos paikat kypsyneet... supistuksia tulee levossa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Pari viikkoa sit tehdysssä ultrassa, juuri supistusten takia, paikat olivat ihan ok, mutta nyt pelottaa, kun tuntemukset on jotenkin erilaisia. Pitänee ottaa yhteyttä äippäpolille.
ap
Luota omaan vaistoosi ja soita sinne äitiyspolille! Mullakin muutokset oli tapahtuneet hetkessä, pari viikkoa aikaisemmin kaikki oli ok, tosin silloin ei oltu katsottu ultralla. Saatpahan sitten varmuuden asiasta kun pääset tarkastukseen. Ja jos kohdunkaulasi olisikin lyhentynyt, se ei välttämättä tarkoita kuitenkaan ennenaikaista synnytystä - mä makasin viikolta 30 viikolle 36+5 eli melkein 7 viikkoa ja melkein täysiaikainen vauva meille syntyi pitkältikin varmaan juuri levon ansiosta. Tsemppiä :)!
tulee niitä supistuksia enemmän ja ne kypsyttää kohdunkaulaa.
Sama kun jos saa juostessa " piston" ylävatsaan, niin täytyis hellittää tahtia, ettei lihaskramppi siirry sydänlihakseen.
kun kerran joku tuossa jo mainitsikin että muutokset tapahtuvat nopeasti... mulla oli niin että oli aamupäivällä ensin äitipolikäynti jossa ultrattiin (kaulaa 2cm jäljellä, kohdunsuu kiinni) ja yöllä sitten muutaman tunnin oksentelun jälkeen jo tuo tilanne minkä kerroinkin.
Ei nyt suorainaisesti kypsytä kohdunkaulaa, mutta jotenkin lääkärin mukaan vaikutti siihen, että mun supistukset lisääntyivät ja jouduinkin sitten pakkolepoon, kun kohdunkaula oli lyhentynyt. Lääkäri totesi jotain epämääräistä tyyliin ' nää ripulit on aina hankalia' tms. Soitapa neuvolaan!