Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöpökammoiset apua! Pyykin pesusta

Vierailija
17.02.2025 |

Työkaverillani on fobia, jonka vuoksi pesee vaatteensa aina tekstiileille tarkoitetulla desinfiointiaineella (Sa****l). Valitettavasti tässä marketeista saatavissa aineessa on kamala haju, joka aiheuttaa minulle hengenahdistusta ja päänsäryn. Selvisi, että desinfiointiaineessa on allergisia reaktioita ja ihoärsytystä aiheuttavaa ainetta, joten ei kovin terveydelle hyvältä vaikuta. Olemme yrittäneet miettiä toista ainetta, jota hän voisi käyttää fobiansa tarpeiden täyttämiseen. Miten muut pöpökammoiset hoitavat pyykkinsä?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin suloista, että olette kuitenkin miettineet asiaa yhdessä :)

Voisiko työkaveri kokeilla normipesuainetta ja 60C pesua ja totutella varovasti siihen, että kuolema ei korjaakaan? On oikeasti tosi haitallista lotrata desinfiointiaineilla.

Muuten, muutamat on maininneet "hyvän pesuaineen". Mitkä on sitten niitä hyviä?

Vierailija
42/45 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt käytössä tavallisena pesuaineena Erisanin biohajoava hajusteeton pyykinpesuneste, Ecoverista ja Sonettistakin hyviä kokemuksia. Tahralle sappisaippuaa tai laimentamatonta pyykinpesunestettä ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa ennen pesua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan haiseville tekstiileille etikkaliotusta. Olen saanut sillä sitkeätkin hajut pois muutaman tunnin liotuksella ja sitten koneeseen. Eli vettä ja etikkaa ja vaatteet sinne likoamaan, sitten pesukoneeseen.

Toinen huomio: oman kokemuksen mukaan jauhemaiset pyykinpesuaineet poistaa hajuja ja likaa paremmin kuin nesteet. Olen tykännyt Minirisk hajusteettomasta pesupulverista, joka on zeoliititon. Samoin BioLuvil color sensitive pulveri on mielestäni hyvä. Käytän niiden kanssa pyykkietikkaa. 

Vierailija
44/45 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on erittäin tehokasta ainetta eikä tiettävästi aiheuta allergiaa kuin äärimmäisen harvoille. Paljon kuumaa vettä eli vähintään 70-asteista, niin ei tarvitse pöpöjä pelätä.

Vierailija
45/45 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma vesi ja riittävä määrä vettä on tehokkain ja haitattomin. 60 asteessa voi pestä lähes kaikki kankaat, paitsi joitain kankaan päälle printattuja kuvia. 60 asteessa voi pestä puuvillan, fleecekankaan, polyamidin, polyesterin, pellavan, sekoiteneuleet, jopa monet villavaatteet (superwash-villan). 90 asteessa voi pestä kaiken puuvillaisen ja pellavaisen. 

Vaatteita ostaessa voi valita vaatteen pesua kestävien materiaalien perusteella. 100% yhden materiaalin kankaat kestää siistimpinä kuin sekoitteet, joiden eri kuidut reagoivat eri lailla.

Desinfiointiaineita ei tarvita kuumassa vedessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi