Pöpökammoiset apua! Pyykin pesusta
Työkaverillani on fobia, jonka vuoksi pesee vaatteensa aina tekstiileille tarkoitetulla desinfiointiaineella (Sa****l). Valitettavasti tässä marketeista saatavissa aineessa on kamala haju, joka aiheuttaa minulle hengenahdistusta ja päänsäryn. Selvisi, että desinfiointiaineessa on allergisia reaktioita ja ihoärsytystä aiheuttavaa ainetta, joten ei kovin terveydelle hyvältä vaikuta. Olemme yrittäneet miettiä toista ainetta, jota hän voisi käyttää fobiansa tarpeiden täyttämiseen. Miten muut pöpökammoiset hoitavat pyykkinsä?
Kommentit (61)
Mulla on nyt käytössä tavallisena pesuaineena Erisanin biohajoava hajusteeton pyykinpesuneste, Ecoverista ja Sonettistakin hyviä kokemuksia. Tahralle sappisaippuaa tai laimentamatonta pyykinpesunestettä ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa ennen pesua.
Suosittelen kokeilemaan haiseville tekstiileille etikkaliotusta. Olen saanut sillä sitkeätkin hajut pois muutaman tunnin liotuksella ja sitten koneeseen. Eli vettä ja etikkaa ja vaatteet sinne likoamaan, sitten pesukoneeseen.
Toinen huomio: oman kokemuksen mukaan jauhemaiset pyykinpesuaineet poistaa hajuja ja likaa paremmin kuin nesteet. Olen tykännyt Minirisk hajusteettomasta pesupulverista, joka on zeoliititon. Samoin BioLuvil color sensitive pulveri on mielestäni hyvä. Käytän niiden kanssa pyykkietikkaa.
Vesi on erittäin tehokasta ainetta eikä tiettävästi aiheuta allergiaa kuin äärimmäisen harvoille. Paljon kuumaa vettä eli vähintään 70-asteista, niin ei tarvitse pöpöjä pelätä.
Kuuma vesi ja riittävä määrä vettä on tehokkain ja haitattomin. 60 asteessa voi pestä lähes kaikki kankaat, paitsi joitain kankaan päälle printattuja kuvia. 60 asteessa voi pestä puuvillan, fleecekankaan, polyamidin, polyesterin, pellavan, sekoiteneuleet, jopa monet villavaatteet (superwash-villan). 90 asteessa voi pestä kaiken puuvillaisen ja pellavaisen.
Vaatteita ostaessa voi valita vaatteen pesua kestävien materiaalien perusteella. 100% yhden materiaalin kankaat kestää siistimpinä kuin sekoitteet, joiden eri kuidut reagoivat eri lailla.
Desinfiointiaineita ei tarvita kuumassa vedessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on desinfioida omia vaatteita? Uudet mikrobit tarttuvat niihin sillä hetkellä, kun vaatteet otetaan käsin koneesta. Ja myöhemmin omalta iholta.
Haluaisin löytää hajuttoman tavan desinfioida vaatteita, joita ei voi pestä 60 asteessa. Minulla on sitkeä märkärupi, ja olisi pakko saada puhdistettua ne hienopesuvaatteet kunnolla. Kaiken muun pesen 60 asteessa ja pyöräytän hetken kuivaurummussa. Tietääkö joku hajuttoman desinfiointiaineen tekstiileille? Etikka haisee, joten se ei käy ja ketjun mukaan näköjään myös Sanytol haisee?
Vierailija kirjoitti:
Kuuma vesi ja riittävä määrä vettä on tehokkain ja haitattomin. 60 asteessa voi pestä lähes kaikki kankaat, paitsi joitain kankaan päälle printattuja kuvia. 60 asteessa voi pestä puuvillan, fleecekankaan, polyamidin, polyesterin, pellavan, sekoiteneuleet, jopa monet villavaatteet (superwash-villan). 90 asteessa voi pestä kaiken puuvillaisen ja pellavaisen.
Vaatteita ostaessa voi valita vaatteen pesua kestävien materiaalien perusteella. 100% yhden materiaalin kankaat kestää siistimpinä kuin sekoitteet, joiden eri kuidut reagoivat eri lailla.
Desinfiointiaineita ei tarvita kuumassa vedessä.
Ihan satavarmasti ei voi pestä noita kaikkia materiaaleja 60 asteessa! Tai voi, mutta kutistuvat lastenvaatteiksi.
Kyseistä sanytolia myydään myös ilman hajustetta. Ainakin prismassa, sen tavallisen etiketissä on vihreää, hajuttoman sinistä
Sano, että 60-90c pesu desinfioi paremmin. Normaali aine. Biosidien kuten S vaarat kerro. Ne on tuoteselosteissa.
Hajusteeton sanytol
https://www.google.com/aclk?sa=L&ai=DChsSEwiVvILV4KaSAxUnQZEFHaw6AawYAC…
90-luvulla kun pesupulverivoli nestemäis halvempaa, saattoi jäädä paakkuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on desinfioida omia vaatteita? Uudet mikrobit tarttuvat niihin sillä hetkellä, kun vaatteet otetaan käsin koneesta. Ja myöhemmin omalta iholta.
Haluaisin löytää hajuttoman tavan desinfioida vaatteita, joita ei voi pestä 60 asteessa. Minulla on sitkeä märkärupi, ja olisi pakko saada puhdistettua ne hienopesuvaatteet kunnolla. Kaiken muun pesen 60 asteessa ja pyöräytän hetken kuivaurummussa. Tietääkö joku hajuttoman desinfiointiaineen tekstiileille? Etikka haisee, joten se ei käy ja ketjun mukaan näköjään myös Sanytol haisee?
Suurin osa keinokuiduista kestää 60 asteen pesun, vaikka pesulapussa lukisi mitä hyvänsä. Yksi näistä kuiduista on polyester ja polyamidi. Esim. Rukan keinokuituisissa urheilualusvaatteissa on pesuohjeessakin asteina mainittu 60.
Minä en kestä pesu- ja huuhteluaineiden hajusteita kovin hyvin, ne kun on suunniteltu tarttumaan kuin tauti. Tätä pesunestettä olen käyttänyt jo vuosia:
"Kotimainen ja Hajusteeton Erisan Baby Pyykinpesuneste puhdistaa vauvan pyykin ja lastenvaatteet hellävaraisesti, mutta tehokkaasti jo matalissa lämpötiloissa. Sen sisältämät ainesosat pesevät eri sose- ja ruokatahrat, puhdistavat tehokkaasti pissa-, kakka-, ja pulautusjäljet, hoitavat kankaan pintaa ja pitävät värit kirkkaina. Hajunsyöjä neutraloi ja raikastaa tunkkaisimmatkin hajut."
Vierailija kirjoitti:
Sanytol todellakin haisee kauhealle!
Tämä desinfioiva tahranpoistaja se varmaan aiheutti lapsellekin iho-ongelmia (läiskäekseema puhkesi pikkuhousujen rajalle), että täytynee kokeilla ettei hänen vaatteitaan tällä pese. Vanishista ei mitään ongelmaa, ei hajusteettomasta eikä hajustetustakaan, mutta ostin tätä kun päiväkodissa jylläsi kaikki maailman taudit samaan aikaan, että jos neljässä kympissä tekokuituja pesee, niin puhdistuisivat silti. Täytynee vaan tuikata ne tekokuidutkin jatkossa kuuteenkymppiin tai käyttää vain kotona.
Vanishia tarvii kuitenkin tahroihin, kun ovat niin sottaisia nuo mukulat.
Vierailija kirjoitti:
Pyykin desinfiointi = sinulla on vikaa päässä.
Niinhän minä kerroinkin. Olen Bakteerikammoinen.
Ja tiedän että vika on päässäni.
Minulla myös Sanytol-jauhetta, jota ostin kun sain jalkasienen ja halusin varmistua, ettei se jää tekstiileihin. Pesukoneessa vesihän ei välttämättä 60 asteen pesussa ole kovinkaan pitkään 60 asteista Mutta haisevaa tuo aine tosiaan on ja käy henkeen, vaikka käytin vain yhden mitallisen koneelliseen (tiedä sitten, onko sillä annostuksella desinfioivaa vaikutustakaan). En tiennyt että ainetta on myös hajusteettomana, mutta luulen että se ei auttaisi täysin hengenahdistukseen koska myrkkyähän tuo aine on myös hajusteettomana.
Jauhemaiset pesuaineet pesevät minusta paremmin pyykit. Ainakin Serton color käy myös värilliselle pyykille 95 asteeseen saakka. Nestemäisillä ei yleensä suositella pesemään kuin 60 asteeseen saakka. Ja kannattaa käyttää pidempää pesuohjelmaa, lyhyet ohjelmat jättävät selvästi enemmän pesuainejäämiä pyykkiin.
Ko. tuotteesta on myös tuoksuton versio.
Vierailija kirjoitti:
Ko. tuotteesta on myös tuoksuton versio.
https://www.prisma.fi/tuotteet/110579401/sanytol-desinfiointiaine-vaatt…
Pesusoodaa mukaan pyykinpesuun.
Sertolla on hyvä ja edullinen kotimainen. On myös se pinkki ulkolainen purkki, mutta se on vain kalliimpaa, ei parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä hyvä ihminen käytä märkärupisena mitään hienopesuvaatteita.
Kuulostaa ikävältä vaivalta, ja toivon sinulle paranemista. Sitä odotellessa, eiköhän niille ruvillekin sovi parhaiten luonnonmukaiset kankaat. Toki tämä nyt silkin sulkee pois, mutta pehmeä puuvilla varmaan olisi tuskattomin vaihtoehto suoraan ihoa vasten.
Jotenkin suloista, että olette kuitenkin miettineet asiaa yhdessä :)
Voisiko työkaveri kokeilla normipesuainetta ja 60C pesua ja totutella varovasti siihen, että kuolema ei korjaakaan? On oikeasti tosi haitallista lotrata desinfiointiaineilla.
Muuten, muutamat on maininneet "hyvän pesuaineen". Mitkä on sitten niitä hyviä?