Rahan kuluttamisen pakko - kertokaa mistä tämä johtuu
Olen ollut sekä erittäin hyvin ansaitseva että pienituloinen. Palkkatasosta riippumatta tili on aina tyhjä vähintään viikkoa ennen tilipäivää.
Vaikka kuinka päätän, että nyt en tarvitse mitään niin rahat vaan valuvat käsistäni pois. Kuvaava esimerkki: jos saan yllättäen 15 euroa niin saman tien minulle tulee "tarpeita", menen kauppaan ja ostan 22 eurolla.
Osaan budjetoida, tämän kuun budjetti näytti plussaa 300 euroa, jotka teoriassa olisin voinut laittaa syrjään, mutta lähdinkin Ikeaan ja laskua kertyi lähes 400 euroa. En ole tyhmä tai mitenkään vajaa, ajattelen vain optimistisesti, että kun kerrankin on varaa niin ostanpa sitä ja tätä.
Paikkaanko jotain vaille jäämisen tunnetta tai mitä tämä on, että itselleni normaalitila tuntuu olevan sama kuin tili = 0€. Vaikka olisi paljon helpompi elää, kun olisi rahaa sukanvarressa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan AP ensin vitsailetko?
Tämä aloitus kuulostaa vitsiltä.
Mutta on niitä ihmisiä joilla ns raha polttelee näpeissä, eli tämän tyylisiä rahankäyttäjiä on olemassa. Vaikkakin itte aina kummastelen ettei nämä henkilöt voi olla tosissaan, mutta on niitä kuitenkin.
Ja kuten AP mainitsi, ihan sama mitkä on tulot, kaikki mikä tulee niin menee. Sillo on sama saako palkankorotuksen vai ei saa, kaikki menee kuitenkin ja kuun lopulla ollaan taas pa.
Mutta mistä johtuu. Luulisin että jostain lapsuudesta. Vaikea sanoa tarkalleen, oletko jäänyt jostain paitsi ja nyt paikkaat tätä tunnetta ostamalla kaikkee.
Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavasti. Kun saat ensi kerran rahaa, siirrät osan tulosta toiselle tilille mitä ET käytä. Eli käytät ja
Varmaan helppoa tulla ilkkumaan ja pätemään toisen ihmisen ongelmilla. Jos joku säästötili toimisikin noin helposti niin minulla ei olisi ongelmaa "...siirrät osan tulosta toiselle tilille mitä ET käytä". Ongelma kun on, että kaikesta huolimatta käytän sen toisen ja kolmannenkin tilin tyhjäksi. Ymmärrätkö?
Minulla on tulot olleet parhaimmillaan lähes 100000 euroa vuodessa ja silti rahaa ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisti avata sijoitustilin ja antaa pankin siirtää vaikka 100 euroa kuukaudessa johonkin rahastoon.
Ja rahastot voi myydä, kun tarvitsee rahaa johonkin.
Ap
Monet ovat ymmärtäneet kysymykseni väärin ja jakelevat säästövinkkejä. Kyllä minä tiedän miten pitäisi säästää ja mitä keinoja siihen on. En vaan pysty. Ihan kuin rahoista eroon pääseminen olisi minulle addiktio tai normaalitila että tili on nollilla. En osaa elää, jos minulla on rahaa. Tähän pyysin apua ja näkemyksiä.
Ap
Täytät jotakin tyhjyyttä sisälläsi ostelemalla. Tee joka aamuna päätös: "Tänään en osta mitään. Ehkä huomenna, mutta en tänään." ...Ja huomenna se ostohalusi on jo mahdollisesti laantunut.
Näin teen itse, ja mulla toimii. T. Ex-shoppailu addikti
Kuin omalta näppäimistöltä tämä aloitus! Minä myös olen miettinyt että mikä hitto tässä mättää, mutta tuo heitto lapsuuden osattomuudesta avasi silmäni. Tuntuu kuin en vaan voisi itselleni mitään, kuin seuraisin sivusta koko tilannetta.
kohtalotoveri
Onko sinulla ap saturnus kakkosessa?
Vierailija kirjoitti:
Täytät jotakin tyhjyyttä sisälläsi ostelemalla. Tee joka aamuna päätös: "Tänään en osta mitään. Ehkä huomenna, mutta en tänään." ...Ja huomenna se ostohalusi on jo mahdollisesti laantunut.
Näin teen itse, ja mulla toimii. T. Ex-shoppailu addikti
Kiitos. Tämän otan käyttöön heti aamulla. Jos ottaisin tavoitteeksi, etten kuukauteen osta muuta kuin ruokaa ja vessapaperia. Olen niin väsynyt olemaan rahaton ja onneton. Kaikki mikä tulee menee.
Vierailija kirjoitti:
Kuin omalta näppäimistöltä tämä aloitus! Minä myös olen miettinyt että mikä hitto tässä mättää, mutta tuo heitto lapsuuden osattomuudesta avasi silmäni. Tuntuu kuin en vaan voisi itselleni mitään, kuin seuraisin sivusta koko tilannetta.
kohtalotoveri
Minulla on myös sivustaseuraajan tunne. Katselen vierestä, kun teen ostoksia. Lapsuuteni ei ollut köyhä, vanhemmat olivat hyvätuloisia, mutta silti kaikesta pihisteltiin aina pesuvettä myöten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla ap saturnus kakkosessa?
En osaa sanoa. Mitä se tarkoittaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niitä ihmisiä joilla ns raha polttelee näpeissä, eli tämän tyylisiä rahankäyttäjiä on olemassa. Vaikkakin itte aina kummastelen ettei nämä henkilöt voi olla tosissaan, mutta on niitä kuitenkin.
Ja kuten AP mainitsi, ihan sama mitkä on tulot, kaikki mikä tulee niin menee. Sillo on sama saako palkankorotuksen vai ei saa, kaikki menee kuitenkin ja kuun lopulla ollaan taas pa.
Mutta mistä johtuu. Luulisin että jostain lapsuudesta. Vaikea sanoa tarkalleen, oletko jäänyt jostain paitsi ja nyt paikkaat tätä tunnetta ostamalla kaikkee.
Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavasti. Kun saat ensi kerran rahaa, siirrät osan tulost
Hyvä että oli säästöjä. Jos olisit elänyt kädestä suuhun kuten AP, sinulla ei olisi ollut säästöjä eikä rahastoja. Tässä näemme että on hyvä säästää ja sijoittaakin, jotta on rahaa käyttää sillo kun tulee tarve.
AP:lla ei ollut tarve kuluttaa kaikkea joka kuukausi, mutta kulutti silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavasti. Kun saat ensi kerran rahaa, siirrät osan tulost
Ei ollut tarkoitus ilkkua, anteeksi. Aloitus vaan oli niin älytön, ettei mitään järkeä ja mulle tuli mieleen ensin trollaaminen, koska aloitus vaikuttaa siltä.
Kun itse kirjoitat ongelman, niin etkö huomaa itse miten toimisit toisin. Sähän oot ihan mahdoton, huijaat ittees kokoajan. Olevinasi olet säästämässä, mutta et oikeasti olekaan, heti tuhlaat kaiken. Keksit itsellesi vaikka mitä tekosyitä tuhlata kaikki. Ihan älytöntä. Jos ei kerran säästötilit auta, niin mikä sitten auttais. Hankala sanoa. Kaippa se pitäisi sitten käydä siellä terapiassa, ei ole normaalia tuhlata kaikkea kokoajan.
Toimitko myös herkkujen suhteen samalla tavalla, ostat karkkipussin ja kaikki menee heti, vai koskeeko ongelma vain rahaa.
Entäpä jos hankkisit puolison, yhdessä pitäisitte taloudesta huolta. Yksin näyttää homma mahdottomalta melkein.
No vakavasti sanoen, en usko että sun ongelma on se että tuhlaat kaiken kokoajan, oikea ongelma on joku muu. Rahan tuhlaaminen on seuraus ongelmasta. Sitä ei välttämättä nyt tiedä kukaan, mutta sulle se selviää toivottavasti joskus ja sen jälkeen voit myös laittaa taloutesi kuntoon.
Tsemppiä ongelman löytämiseen. Tää oli vaan mun sivullisen ajatus sun tilanteesta. Eikä tosiaan ole tarkoitus ilkkua, vaan kertoa ajatuksia sun tilanteesta sen perusteella mitä nyt olet kertonut.
Tai sitten luotat siihen että lisää tulee kokoajan ja voit tuhlata kaiken kokoajan. Sulla on siis turvallinen olo nykyisestä menosta huolimata.
Niin se tuntuu menevän että vaikka jostain saisi nipistettyä jonkinlaisen summan pois niin se lähes sama summa menee pian jonnekin muualle. Itselläni tosin välttämättömään ja pakolliseen kuten vuokrankorotus. Menevän rahan määrä vaikuttaa olevan vakio eikä siihen pysty juurikaan vaikuttamaan.
Itel vähä samaa ollut. Oon ajatellut et raha ei oo mikään koriste, vaan se on käyttöä varten. Jos haluun jotain mihin pitää säästää, niin teen sit sen eteen töitä, mut sit palaan taas samaan kaavaan takaisin vähintään kun ei mul mitään rahahuolia ole koskaan ollut, ei kai se ole elämän päätarkoitus joku rahapussien keräily.
Hei ap, haluisin tietää mitä tapahtuu juuri ennen kuin tuhlaat? Miksi ylipäätään lähdit ikeaan shoppailemaan 400 eurolla vaikka käyttövara oli 300 e? Oliko se, mitä ostit, oikeasti tuikitarpeellista?
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, haluisin tietää mitä tapahtuu juuri ennen kuin tuhlaat? Miksi ylipäätään lähdit ikeaan shoppailemaan 400 eurolla vaikka käyttövara oli 300 e? Oliko se, mitä ostit, oikeasti tuikitarpeellista?
Tulee vaan tunne, että nyt on tilillä rahaa, voin vähän hellittää tästä kituuttamisesta ja palkita itseäni vähän. Sitten keksin jonkin pienen, tarpeellisen jutun joka sopii budjettiin. Yhtäkkiä olekin käynyt parissa kaupassa ja rahaa mennyt kolminkertaisesti suunniteltuun nähden. Ikea-reissu oli täysin turha, lähdin ystävälle kaveriksi, koska rahaa oli ostaa pari pientä juttua. Ja hups, loppulasku melkein 400 euroa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavas
Kiitos kun vastasit. Tiedän huijaavani itseäni. Vähän kuin ahmija, joka sallii itselleen pari keksiä ja sitten syökin pari pakettia.
Kyllä toimin myös karkkien kanssa samoin. Ajattelen, ettö otan vain pari ja syön koko pussin. Pari lasia viiniä = koko pullo jne. Minulla on jotain häikkää impulssikontrollissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaan tunne, että nyt on tilillä rahaa, voin vähän hellittää tästä kituuttamisesta ja palkita itseäni vähän. Sitten keksin jonkin pienen, tarpeellisen jutun joka sopii budjettiin. Yhtäkkiä olekin käynyt parissa kaupassa ja rahaa mennyt kolminkertaisesti suunniteltuun nähden. Ikea-reissu oli täysin turha, lähdin ystävälle kaveriksi, koska rahaa oli ostaa pari pientä juttua. Ja hups, loppulasku melkein 400 euroa.
Ap
Tosiaan niinkuin joku jo sanoikin, niin älä osta tänään vaan huomenna (tai ensi kerralla). Ikeassa sen sijaan, että nostat tavarat koriin, nostat ne ostoslistalle seuraavaa kertaa varten. Todennäköisesti jo kaupasta poistuttuaai huomaat, etteivät ne tavarat mitään tarpeellisia olleet.
Et osaa budjetoida vaikka väität niin.
KAIKKI osaa lätkiä pienet numerot taulukkoon menosarakkeiden kohdalle, mutta budjetointi tarkoittaa sitä että osaa laittaa sellaiset numerot että ne kans pitävät. (eli pysyt budjetissasi).
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat ymmärtäneet kysymykseni väärin ja jakelevat säästövinkkejä. Kyllä minä tiedän miten pitäisi säästää ja mitä keinoja siihen on. En vaan pysty. Ihan kuin rahoista eroon pääseminen olisi minulle addiktio tai normaalitila että tili on nollilla. En osaa elää, jos minulla on rahaa. Tähän pyysin apua ja näkemyksiä.
Ap
Ala ostaan osakkeita niillä rahoilla.
Näin saat sen ostamisen hurmoksen ja samalla varallisuus kertyy... win-win.
Voisti avata sijoitustilin ja antaa pankin siirtää vaikka 100 euroa kuukaudessa johonkin rahastoon.