Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit minun taloustilanteessani?

Vierailija
28.07.2023 |

68000e velkaa ulosotossa epäonnisesta yritystoiminnasta. Nyt olen palkkatyössä, jossa nettopalkka ennen voutia 1600e, josta saan tililleni noin tonnin luokkaa per kuukausi. Joudun siis nostamaan kelalta vielä palkan päälle.
Velka ei lyhene ollenkaan, mutta maksut vanhenevat lopullisesti 7 vuoden kuluttua. Työuraa minulla on jäljellä 20-25 vuotta.
Sanomattakin varmaan selvä, että täysipäiväinen työviikko turhauttaa.
Mitä sinä tekisit jos olisit velkaisissa duunarisaappaissani?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta sosiaalinen luotto, yritin linkata, mutta en osannut.... kuitenkin tuolta on mahdollista saada laina velkojen maksuun, etkä joudu maksamaan kohtuuttomia korkoja

Vierailija
2/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkajärjestely?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyisin epäonnen ja pitäisin sitä opettavaisena joskin raskaana elämänkokemuksena, jatkaisin palkkatyössä, yrittäisin jatkuvasti etsiä paremmin palkattua työtä, ylennystä tai ottaa lisätyön. Lopultakin 7 vuotta on lyhyt aika. Sinulla on vielä 13-18 vuotta työuraa jäljellä sittenkin kun velat on maksettu pois, ehdit siis vielä vaikka maksaa kohtuullisen omistusasunnon lainan tai kerätä hyvät säästöt eläkepäiviä varten.

Vierailija
4/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta sosiaalinen luotto, yritin linkata, mutta en osannut.... kuitenkin tuolta on mahdollista saada laina velkojen maksuun, etkä joudu maksamaan kohtuuttomia korkoja

Jäätävät jonot tuollaiseen, kyseessähän on säätiö. Puhutaan ajallisesti noin vuodesta. Moniko voi odottaa? Silti heillä on aika tiukat ehdot. Tuleva hallitus aikoo laittaa koronkiskurit kuriin mutta ei auttaa noita velkaantuneita samantapaisella järjestelyllä. Velkakuolemat tulevat lisääntymään lähivuosina.

Vierailija
5/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin töitä koska tuosta kertyy kuitenkin eläkettä. Koittaisin etsiä lisätyötä jostain.

Vierailija
6/16 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätävät jonot tuollaiseen, kyseessähän on säätiö. Puhutaan ajallisesti noin vuodesta. Moniko voi odottaa? Silti heillä on aika tiukat ehdot. Tuleva hallitus aikoo laittaa koronkiskurit kuriin mutta ei auttaa noita velkaantuneita samantapaisella järjestelyllä. Velkakuolemat tulevat lisääntymään lähivuosina.

Aina kannattaa kuitenkin kysyä ja selvittää mikä on omalla kohdalla mahdollista. Apu voi kuitenkin löytyä. Jos uskoo kaikki jutut vuoden jonosta, jää vain kitumaan nykyiseen tilanteeseen ja tilanne ei ainakaan parane. Ja jos sieltä ei apua löydy, voivat varmaan neuvoa, mistä muualta apua olisi saatavissa.

Vierailija
7/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli ulotosossa velkaa vajaa 30 000€. Niitä ei voinut muutamaan vuoteen lyhentää koska olin työtön ja sitten opiskelija. Ei ollut tuloja mistä ulosmitata. Elin jo muutenkin kädestä suuhun lapsen kanssa niin en pystynyt vapaaehtoisesti lyhentämään. 

Valmistumisen jälkeen aloitin heti työt ja alkoi palkan ulosmittaus. Kerran vuodessa pidin 2kk lyhennysvapaata, että on edes välillä vähän helpompaa. Mulla oli kyllä isompi palkka kuin ap:lla, mutta tiukkaa teki. Mitään Kelan tukia en saanut. Vähitelleen velat väheni vuosien saatossa ja muutamaan kertaan kävi ulosotto nollilla, mutta aina pompsahti jostakin perintätoimistosta joku lasku sinne. Ei ollut riittänyt rahat maksaa perintätoimistoihin vaan oli pakko antaa niiden mennä ulosottoon. Eikä riittänyt voimat alkaa selvittämään missä joka paikassa niitä laskuja on.

Kun ulosotto oli ollut nollilla jo muutaman kuukaude niin tein kahteen perintätoimistoon maksusuunnitelmat. Maksuhäiriöistä otin selvää, että on viisi merkintää. Ne oli kaikki jo maksettu joten sitten alkoi kuukauden odottaminen, että ne poistuu sieltä. Kuukausi meni ja merkinnät poistui. Tämä tapahtui heinäkuun alussa ja elämäni ensimmäistä kertaa pystyin ottamaan luottokortin. Luottokortin otin ihan hätävaraksi enkä shoppailuun. Perintätoimistoihin on velat maksettu.

Pitkä ja kivinen tie tämä oli ja monet itkut tuli väännettyä rahattomuuden vuoksi. Nyt se kuitenkin on viimein ohi ja ei ole mitään aikomustakaan päätyä enää samaan tilanteeseen. Aikaa velkojen maksuun meni 10 vuotta. Olin toki välillä muutaman kuukauden työtön niin tulot oli pienemmät ja palkkatulotkin välillä vaihteli. Lyhennysvapaat toki pidensi myös, mutta ne kuukaudet oli pakollisia hengähtämistaukoja ja toki välillä oli sitten ihan syitä kuten lapsen rippi- ja yo-juhlat.

Vierailija
8/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli ulotosossa velkaa vajaa 30 000€. Niitä ei voinut muutamaan vuoteen lyhentää koska olin työtön ja sitten opiskelija. Ei ollut tuloja mistä ulosmitata. Elin jo muutenkin kädestä suuhun lapsen kanssa niin en pystynyt vapaaehtoisesti lyhentämään. 

Valmistumisen jälkeen aloitin heti työt ja alkoi palkan ulosmittaus. Kerran vuodessa pidin 2kk lyhennysvapaata, että on edes välillä vähän helpompaa. Mulla oli kyllä isompi palkka kuin ap:lla, mutta tiukkaa teki. Mitään Kelan tukia en saanut. Vähitelleen velat väheni vuosien saatossa ja muutamaan kertaan kävi ulosotto nollilla, mutta aina pompsahti jostakin perintätoimistosta joku lasku sinne. Ei ollut riittänyt rahat maksaa perintätoimistoihin vaan oli pakko antaa niiden mennä ulosottoon. Eikä riittänyt voimat alkaa selvittämään missä joka paikassa niitä laskuja on.

Kun ulosotto oli ollut nollilla jo muutaman kuukaude niin tein kahteen perintätoimistoon maksusuunnitelmat. Maksuhäiriöistä otin selvää, että on viisi merkintää. Ne oli kaikki jo maksettu joten sitten alkoi kuukauden odottaminen, että ne poistuu sieltä. Kuukausi meni ja merkinnät poistui. Tämä tapahtui heinäkuun alussa ja elämäni ensimmäistä kertaa pystyin ottamaan luottokortin. Luottokortin otin ihan hätävaraksi enkä shoppailuun. Perintätoimistoihin on velat maksettu.

Pitkä ja kivinen tie tämä oli ja monet itkut tuli väännettyä rahattomuuden vuoksi. Nyt se kuitenkin on viimein ohi ja ei ole mitään aikomustakaan päätyä enää samaan tilanteeseen. Aikaa velkojen maksuun meni 10 vuotta. Olin toki välillä muutaman kuukauden työtön niin tulot oli pienemmät ja palkkatulotkin välillä vaihteli. Lyhennysvapaat toki pidensi myös, mutta ne kuukaudet oli pakollisia hengähtämistaukoja ja toki välillä oli sitten ihan syitä kuten lapsen rippi- ja yo-juhlat.

Onneksi olkoon! Sinulla on varmasti huojentunut olo. - ei ap

Vierailija
9/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Velka ei lyhene ollenkaan, mutta maksut vanhenevat lopullisesti 7 vuoden kuluttua. Työuraa minulla on jäljellä 20-25 vuotta." . Minusta tämä kuulostaa kohtuulliselta, että olet 7 vuoden kuluttua vapaa velasta. Sen jälkeen sinulla on työuraa jäljellä parhaimmillaan 18 vuotta. Kannattaa opetella ja omaksua taloudenhallintaa näiden vuosien aikana kun lyhennät velkoja, jotta et joudu samaan tilanteeseen uudelleen.

Jos saat palkasta tonnin tilille velkojen jälkeen ja Kelasta jotain päälle, niin järjestä olosuhteet (asuminen ja eläminen) niin mukaviksi kuin voit, etsi elämääsi asioita, joista voit nauttia ilmaiseksi, tee suunnitelma miten hoidat talouttasi kun velka on vanhentunut.

Vierailija
10/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Sinulla on varmasti huojentunut olo. - ei ap

Kyllä! Ihana huojentunut ja vapaa olo! Sain siirrettyä puhelinliittymän isäni nimistä omiin nimiin. Miehen nimissä ollut halpa auto siirrettiin mun nimiin ja sain otettua siihen vakuutuksen.

Vierailija
11/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoittaa että 70 00 velat "vanhenee"? Siis katoaako ne pois tyhjiin korkoineen vai miten? Mitä tuohon vaditaan, konkurssiko oikeuden kautta? Selittäkääs tietämättömälle. Miks sit kukaan ees vaivautuisi maksamaan takas velkojaan jos konkurssi olisi tie vapaaksi niistä, en ymmärrä?

Vierailija
12/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut ulosotossa (velkaa oli n.35 000) enkä itsekään ymmärrä tuota vanhentumista. Itse maksoin velat pois tekemällä kahta työtä. Rankkaa oli mutta itse olin velkani tehnyt.

Onko se 7v siis aika jolloin ulosotto ei saa yhtään mitään velalliselta ja velat vanhenee? Eli pitäisi elää täysin tuilla. Eikös esim. veronpalautus voi katkaista hetkellisesti tuon tulottomana olemisen? Työttömänähän voi saada veronpalautusta. Alkaako tuo 7v. laskeminen uudestaan jos velallinen saa jostain rahaa mutta jatkaa taas tulottomana?

Vierailija
13/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sosiaalista luottoa saa kuin Max 10 tonnin.

Lisäksi sen saaminen edellyttää lainan takaisinmaksukykyä.

Vierailija
14/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maksaisin velkaa, kunnes vanhenee. 

Vierailija
15/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäsi kuulostaa ehkä toki vähän rajoitetulta, mutta hallinnassa olevalta ja siten hyvältä. Tärkeää on olla elämättä sitkun-elämää. Yritä nauttia ja oppia ja elää tänäänkin. Työssä voi ajatella vähän sitku-tapaan, on hyvä että sinulla on eheä työhistoria ja miksi et vaikka hakisi pikkaisen vaativampiakin töitä tässä jossain vaiheessa vaikka käteen ei nyt niin paljon jäisi? Voit sitten olla vähän paremmin palkatuissa hommissa kun velat on poissa ja sinun ei tarvitse harmitella jälkikäteen että et käyttänyt tuota aikaa hyödyksi.

Vierailija
16/16 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sen 10v velkojasi ja kun on maksettu niin sitten iloitset. Koita saada parempi palkkainen työ, toi liksahan on ihan paska.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi