Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahan kuluttamisen pakko - kertokaa mistä tämä johtuu

Vierailija
16.02.2025 |

Olen ollut sekä erittäin hyvin ansaitseva että pienituloinen. Palkkatasosta riippumatta tili on aina tyhjä vähintään viikkoa ennen tilipäivää. 

Vaikka kuinka päätän, että nyt en tarvitse mitään niin rahat vaan valuvat käsistäni pois. Kuvaava esimerkki: jos saan yllättäen 15 euroa niin saman tien minulle tulee "tarpeita", menen kauppaan ja ostan 22 eurolla.

Osaan budjetoida, tämän kuun budjetti näytti plussaa 300 euroa, jotka teoriassa olisin voinut laittaa syrjään, mutta lähdinkin Ikeaan ja laskua kertyi lähes 400 euroa. En ole tyhmä tai mitenkään vajaa, ajattelen vain optimistisesti, että kun kerrankin on varaa niin ostanpa sitä ja tätä.

Paikkaanko jotain vaille jäämisen tunnetta tai mitä tämä on, että itselleni normaalitila tuntuu olevan sama kuin tili = 0€. Vaikka olisi paljon helpompi elää, kun olisi rahaa sukanvarressa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa perustella idioottimaista toimintaasi. Etköhän itse osaa parhaiten.

Vierailija
2/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa perustella idioottimaista toimintaasi. Etköhän itse osaa parhaiten.

Kiitos empaattisuudestasi. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tiedostat ongelman! Varmaan taustassasi on jotakin mikä selittää asiaa. 

Kannattaa lukaista Maarit Lassanderin Rahaviisaus, se voi selveltää asioita ja auttaa enemmän. Ja seuraavaksi sitten lisää viisautta, eli Vaurastu viisaasti Esa Juntuselta

Vierailija
4/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ajatusmaailmastasi. Jotenkin kuvittelet että sinulla on enemmän rahaa, mitä oikeasti on. Tämä ei ole optimismia, vaan ylikuluttamista. Tuosta poispäästäkseen pitää oppia erottamaan tarve ja halu toisistaan. Onko kyseessä oikeasti asia mikä on välttämätön juuri nyt (tarve) vai näet hienon jutun ja tuo olisi kiva omistaa (halu). 

Vierailija
5/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi työttömyyttä parantaa tuon sairauden. Itsellä oli hetkellisesti noita oireita 80-luvun nousukauden lopulla.

Vierailija
6/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonvarojen ylikulutusta ruokkiva kasvutalous on kaikkea muuta kuin taloudellista. Aiemmin taloudellisuus tarkoitti sitä että ihmiset pyrkivät tulemaan toimeen mahdollisimman pienillä panoksilla. Toisin sanoen voimavaroja on käytetty taloudellisesti eli säästeliäästi. Siinä tarpeellinen asia saadaan hoidettua vähällä vaivalla tai rahanmenolla. Tulisi pyrkiä kohtuulliseen elintasoon ja kestävämpään hyvinvointiin. Se on säästämistä huononpäivän varalle ja työn organisointia jotta kaikki saisivat töitä ja työtaakka pysyisi kohtuullisena.

Vierailija
7/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ostokortti kotiin. NIin aion tehdä minä että tuhlaaminen loppuu ja ruokien kantaminen roskiin loppuu. 

Vierailija
8/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostelen yksinäisyyteen kaikkea kivaa.

Vierailija
9/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittu tapa. Kannattaa avata toinen tili ja siirtää suurin osa rahoista sinne.

Vierailija
10/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut bujetoinnista. Oletko harkinnut, että avaisit säästötilin ja maksaa valitsemasi summan itsellesi samalla, kun saat palkan ja maksat vuokran ja muut laskut? Lopuista budjetoit ruokaan ja muihin esim matkakuluihin jne tarvitsemasi määrän ja loput voit käyttää mielihaluihin?

Vierailija
11/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan AP ensin vitsailetko?

Tämä aloitus kuulostaa vitsiltä.

Mutta on niitä ihmisiä joilla ns raha polttelee näpeissä, eli tämän tyylisiä rahankäyttäjiä on olemassa. Vaikkakin itte aina kummastelen ettei nämä henkilöt voi olla tosissaan, mutta on niitä kuitenkin.

Ja kuten AP mainitsi, ihan sama mitkä on tulot, kaikki mikä tulee niin menee. Sillo on sama saako palkankorotuksen vai ei saa, kaikki menee kuitenkin ja kuun lopulla ollaan taas pa.

Mutta mistä johtuu. Luulisin että jostain lapsuudesta. Vaikea sanoa tarkalleen, oletko jäänyt jostain paitsi ja nyt paikkaat tätä tunnetta ostamalla kaikkee.

Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavasti. Kun saat ensi kerran rahaa, siirrät osan tulosta toiselle tilille mitä ET käytä. Eli käytät jatkossa vain sen käyttelytilin tyhjäksi ja jätät säästötilin koskematta.

Näin sulle kertyy säästöön, opiskelet hieman sijoittamista ja alat myös sijoittamaan niitä säästyneitä rahoja.

Nojoo, sijoittamalla voi oikeasti menettää rahaa ja kannattaakin sijoittaa vain sen verran mitä on valmis menettämään. Kyseleppä vaikka omasta pankista sijoittamisesta lisätietoja.

Vierailija
12/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti puhutaan pahan päivän säästämisestä, mutta myös hyvälle päivälle voi säästää.

Mihin haluat säästää?

Vierailija
13/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointi on tehokasta. Saadaan ihmiselle olo, että tarvii jotain. Oikeastaan joillekin se tarve on ostamisen tarve. Esim normal myy niitä yllätyspusseja. Ihmiset vain ostaa niitä ostamisen ilosta vaikka ei edes tiedä mitä pusseissa on ja se mitä siellä on niin on sitä halpaa krääsää. Tulee muutaman sekunnin jännitys ja ilo jostain euron kasvonaamiosta. 

Vierailija
14/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maailmahan vaatii meitä ostamaan koko ajan. Ei se ihme ole sitten, että ihmiset ostavat. Tarjous voimassa vian tämän päivän, jne.

Vierailija
15/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että tiedostat ongelman! Varmaan taustassasi on jotakin mikä selittää asiaa. 

Kannattaa lukaista Maarit Lassanderin Rahaviisaus, se voi selveltää asioita ja auttaa enemmän. Ja seuraavaksi sitten lisää viisautta, eli Vaurastu viisaasti Esa Juntuselta

Ai, ostit sen tarinan Eas Juntusesta.:D 

Mnä en.

Vierailija
16/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tylsistynyt ja ostelet sen takia

Vierailija
17/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ehdoteltiin säästötiliä ja muuta. Kyllä tiedostan nämä ja säästötilillä olikin rahaa melkein 40000 joilla ostin sitten uuden auton vaikka joku käytetty olisi riittänyt.

Laitan joka kuukausi rahaa toiselle tilille, mutta loppukuusta nostan ne pois, koska käyttötili on tyhjä. Minulla on omistusasunto, ei tarvitse maksaa vuokraakaan.

Olen yksinäinen ja luultavasti paikkailen rakkaudettomuutta sekä tylsyyttä ostelulla.

Vierailija
18/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu ajatusmaailmastasi. Jotenkin kuvittelet että sinulla on enemmän rahaa, mitä oikeasti on. Tämä ei ole optimismia, vaan ylikuluttamista. Tuosta poispäästäkseen pitää oppia erottamaan tarve ja halu toisistaan. Onko kyseessä oikeasti asia mikä on välttämätön juuri nyt (tarve) vai näet hienon jutun ja tuo olisi kiva omistaa (halu). 

Tämä on hyvä huomio. Olen aika hyvä vakuuttamaan itseni tarpeesta.

Ap

Vierailija
19/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ehdoteltiin säästötiliä ja muuta. Kyllä tiedostan nämä ja säästötilillä olikin rahaa melkein 40000 joilla ostin sitten uuden auton vaikka joku käytetty olisi riittänyt.

Laitan joka kuukausi rahaa toiselle tilille, mutta loppukuusta nostan ne pois, koska käyttötili on tyhjä. Minulla on omistusasunto, ei tarvitse maksaa vuokraakaan.

Olen yksinäinen ja luultavasti paikkailen rakkaudettomuutta sekä tylsyyttä ostelulla.

Tämä ap

Vierailija
20/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan AP ensin vitsailetko?

Tämä aloitus kuulostaa vitsiltä.

Mutta on niitä ihmisiä joilla ns raha polttelee näpeissä, eli tämän tyylisiä rahankäyttäjiä on olemassa. Vaikkakin itte aina kummastelen ettei nämä henkilöt voi olla tosissaan, mutta on niitä kuitenkin.

Ja kuten AP mainitsi, ihan sama mitkä on tulot, kaikki mikä tulee niin menee. Sillo on sama saako palkankorotuksen vai ei saa, kaikki menee kuitenkin ja kuun lopulla ollaan taas pa.

Mutta mistä johtuu. Luulisin että jostain lapsuudesta. Vaikea sanoa tarkalleen, oletko jäänyt jostain paitsi ja nyt paikkaat tätä tunnetta ostamalla kaikkee.

Mikä auttaa, jos jätetään terapia pois laskuista, eikä budjetointi auta. Niin mulla on vielä eräs keino. Vaikuttaa kertomasi mukaan siltä että sulla on vain yksi tili. Hanki toinen tili ja tee seuraavasti. Kun saat ensi kerran rahaa, siirrät osan tulosta toiselle tilille mitä ET käytä. Eli käytät ja

Minulla on käyttötili, säästötili, käyttötili toisessa pankissa ja lisäksi rahastoja. Kaikkien saldo lähenee tällä hetkellä nollaa, koska olen tarvinnut rahat jonnekin muualle.