Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahan kuluttamisen pakko - kertokaa mistä tämä johtuu

Vierailija
16.02.2025 |

Olen ollut sekä erittäin hyvin ansaitseva että pienituloinen. Palkkatasosta riippumatta tili on aina tyhjä vähintään viikkoa ennen tilipäivää. 

Vaikka kuinka päätän, että nyt en tarvitse mitään niin rahat vaan valuvat käsistäni pois. Kuvaava esimerkki: jos saan yllättäen 15 euroa niin saman tien minulle tulee "tarpeita", menen kauppaan ja ostan 22 eurolla.

Osaan budjetoida, tämän kuun budjetti näytti plussaa 300 euroa, jotka teoriassa olisin voinut laittaa syrjään, mutta lähdinkin Ikeaan ja laskua kertyi lähes 400 euroa. En ole tyhmä tai mitenkään vajaa, ajattelen vain optimistisesti, että kun kerrankin on varaa niin ostanpa sitä ja tätä.

Paikkaanko jotain vaille jäämisen tunnetta tai mitä tämä on, että itselleni normaalitila tuntuu olevan sama kuin tili = 0€. Vaikka olisi paljon helpompi elää, kun olisi rahaa sukanvarressa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointi on tehokasta. Saadaan ihmiselle olo, että tarvii jotain. Oikeastaan joillekin se tarve on ostamisen tarve. Esim normal myy niitä yllätyspusseja. Ihmiset vain ostaa niitä ostamisen ilosta vaikka ei edes tiedä mitä pusseissa on ja se mitä siellä on niin on sitä halpaa krääsää. Tulee muutaman sekunnin jännitys ja ilo jostain euron kasvonaamiosta. 

Normal on kyllä pahin krääsän ostamisen aiheuttaja. Tosin itse olen päässyt jo pisteeseen jossa en osta sieltä kuin asiat joita meinasinkin ostaa. Kosmetiikka on paheeni.

Vierailija
42/44 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex-aviomies oli aivan kuin ap. Eikä lapsiperheen talous kestänyt sitä tuhlailua. Luulen, että ex sai hyvänolon tunteen jatkuvasta ostamisesta. Ja lisäksi se oli ajankulua, koska hänellä ei ollut mitään harrastuksia. Hänellä oli ylipäätään myös impulssikontrollin tunteita. Mitään diagnooseja (nepsy) hänellä ei ollut, koska ei suostunut lääkäriin.

Ex tuhlasi rahat ravintolalounaisiin, aina piti olla filettä ja Heset ei kelvannut. Lisäksi ruokakauppaan, rautakauppaan, autoon ja Stockan vaatteisiin (köyhät käy muualla). 

Meillä tilanne meni niin pahaksi, että kun yritin puhua järkeä ja hillitä hänen ostamista niin ex kävi kiinni minuun. Ei ollut muuta tietä kuin avioero.

Mun talous voi taivaallisen hyvin avioeron jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat ymmärtäneet kysymykseni väärin ja jakelevat säästövinkkejä. Kyllä minä tiedän miten pitäisi säästää ja mitä keinoja siihen on. En vaan pysty. Ihan kuin rahoista eroon pääseminen olisi minulle addiktio tai normaalitila että tili on nollilla. En osaa elää, jos minulla on rahaa. Tähän pyysin apua ja näkemyksiä.

Ap

Terapialla saisi kestävämmät tulokset, mutta oikean terapeutin löytämiseen tarvitaan aikaa ja vaivaa. Huonoja terapeutteja on pullolla, jotka pitkittävät tarkoituksella asiakassuhteita.

Ostokäyttäytyminen on opittu tapa kuten Netflixin katsominen. Opettele tavasta eroon. Tarvitset uuden sijaistoiminnon ostamiselle. Syö hedelmä aina, kun tekee mieli ostaa jotain.

Lisäksi ostamisella yritetään paikata jotain, mitä on pielessä (esim. stressaavan työn stressiä yritetään neutraloida uudella "lahjalla" itselleen tai solmuun menneitä ihmissuhteita uudella härpäkkeelle).

Kolmanneksi tarvitset kohteen, johon säästät ja pitää sinut motivoituneena esim. kymppitonnia maksava sähköpyörä (Tarkoituksena ei ole hankkia kyseinen kohde vaan kerätä potti siihen.)

Vierailija
44/44 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole tyhmä tai mitenkään vajaa, ajattelen vain optimistisesti, että kun kerrankin on varaa niin ostanpa sitä ja tätä."

No kyllähän tuo nyt väkisinkin on vähän hölmöyttä. Tiedät että sinulla on x määrä rahaa. Silti kulutat enemmän. Se on tyhmää. Ei vain optimistista vaan myös tyhmää.