Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi ulkomaalainen, joka on huomannut suomalaisten epäsosiaalisuuden

Vierailija
16.02.2025 |

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/e6c8729c-04d9-4e48-bf34-4a0c86da7…

"Jotkut suomalaiset tavat kummastuttavat toki yhä. Yksi niistä on hiljaisuus. Lewis työskentelee innovaatio- ja desingkonsulttina. Hän ihmettelee sitä, kuinka ihmiset istuvat palavereissa tai ideariihissä tuppisuina.

- Ihmiset eivät kovin innostuneita jakamaan ajatuksiaan ja esittämään ideoitaan, hän päivittelee.

Lewis kummastelee myös sitä, kuinka hänen naapurinsa eivät tervehdi toisiaan tai juttele rappukäytävässä.

- Naapureihin ei haluta tutustua."

Taas kerran saa suomalaisten epäsosiaalisuutta hävetä!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiassa tie on aina merkinnyt suomalaiselle uhkaa, olen tutkinut historiaa. Tietä pitkin tulivat aina valloittajat sekä taudit. Suomalainen rakensi siksi torppansa aina kauas tiestä korpeen. Näin syntyi kansanluonne.

Vierailija
22/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitää taas "hävetä?" Hanki hyvä ihminen itsetunto, ettei tarvitse tuulimyllynä hyöriä. Jos joku ulkomaalainen sanoo, että ihmettelee saunaa, ihmettelee lunta, ihmettelee hiljaisuutta, ihmettelee milloin mitäkin, niin sinä ole aina häpeämässä ja nolona? Se, että joku tulee ns. ulkomailta, ei tee ihmisestä yhtään sen parempaa kuin huonompaakaan. Ihmettelen itsekin nyt ulkomailla erilaisia tapoja, mutta eihän paikallisten tarvitse ruveta niitä muuttamaan minun takiani! Juuri erilaisuus on rikkaus!

Häpeän suunnattomasti suomalaisuuttani, kun somali kritisoi Suomen huonoa sosiaaliturvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen umpisuomalainen itse. En yltiösosiaalinen, mutta ystävällinen. Minua tässä maassa surettaa usein vallitseva epäystävällisyyden kulttuuri. Usein riittäisi pieni hymy, oven pitäminen auki, simppeli tervehdys, liikenteessä kunnon turvavälit jne. Mutta ei.

Ihmiset kävelevät päälle, kukaan ei tervehdi, ihmiset näyttävät kivikasvoilta, liikenteessä jatkuva tööttäily ja takapuskurissa roikkuminen.

Kiusaamisen kulttuuri kouluissa ja työpaikoilla on massiivinen.

Mikä meitä vaivaa? Mikä siinä pienessä hymyssä ja toisen huomioimisessa on vaikeaa? Miksi on helpompaa olla lähtökohtaisesti niin epäystävällinen?

Vierailija
24/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut tässä naapurin kanssa 20 vuotta. Naapuri ei edelleenkään tervehdi. Sen entinen vaimo tervehti, mutta nykyinen kumppani ei. Oppinut miehen tavoille. Tuntuu kyllä henkilökohtaiselta. 

Vierailija
25/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti ihminen, joka matkustelee paljon ja menee ulkomaille töihin on ulospäin suuntautuneempi ja rohkeampi ottamaan kontakteja, tottunut keskustemaan kaikkien kanssa. On varmaan omassa kotimaassaan elänyt pienissä piireissä, jos ei ole nähnyt siellä yhtään vähemmän sosiaalista ihmistä, mitä itse on.

Eli täysin turha kommentti.

Vierailija
26/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kovia juoruilemaan, valehtelemaan ja kyräilemään.

Vierailija
27/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän asuukin Hesassa muualla Suomessa aika eri meininki aamuissa ja naapurin tervehtimissä. Oli itselleni aika järkytys asua  Hesassa 3 vuotta kun kukaan ei tervehdi puhu takasin kohtaamisissa. Kylmä meininki 

Vierailija
28/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme sellaisia kun olemme. Joidenkin ulkkisten mielipiteen takia ei tarvitse lähteä muuttumaan sellaisiksi mitä emme ole. Ei ole mitään tarvetta hävetä. 

Vierailija
29/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Tampereellakin on melko kylmä meininki nykyään. Liikennekulttuuri on todella kammottava.

Helsingissa ihmiset neuvovat tosi ystävällisesti, jos on esim. eksynyt. Mutta siellä en ole asunut.

Vierailija
30/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ulkomailla käydessäni saa aina yllättyä miten sosiaalisia ja muut huomioonottavia muissa maissa ollaan

Niin, kyllähän turisteille hymyillään kun tuovat rahaa, mutta on sielläkin samaa kuin täälläkin.

Vierailija
31/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ulkomailla käydessäni saa aina yllättyä miten sosiaalisia ja muut huomioonottavia muissa maissa ollaan

Niin, kyllähän turisteille hymyillään kun tuovat rahaa, mutta on sielläkin samaa kuin täälläkin.

Ja yksinkertaisiin ihmisiin se hymy toimii.

Vierailija
32/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää vieraskielisiä eurooppa täyteen!

Vierailija
33/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että toiset puhuu niin paljon palavereissa, että eivät huomioi toisia ja anna suunvuoroa. Sitten kun sellainen tulisi, niin ollaan jo menty monta asiaa eteen päin eikä ole enää mitään järkeä kommentoida mennyttä. Jos olisit yrittänyt sanoa väliin jotain, niin huomautetaan, kun keskeytät. Minä ainakin saan kuulla tästä useinkin, että keskeytän jonkun monologin tai kahden ihmisen keskustelun. Minulta ainakin menee halu osallistua mihinkään työpaikalla, kun on leimattu keskeyttäjäksi. Tosin kommentoin ja keskeytän kuitenkin, jos asia on tärkeä ja haluan tuoda näkemykseni esiin.

Joskus 90-luvulla alkoi lisääntyä kummallinen kasvatus, että lasten pitää olla hirveän sosiaalisia menestyäkseen. Mutta ei oikein ymmärretty, mitä se sosiaalisuus tarkoittaa. Ei se ole sitä, että lapset on joka paikassa koko ajan esillä kovaäänisinä ja eivät anna muille omaa tilaa esim. keskustella toisten aikuisten kanssa. Eikä se ole sitä, että esim. kaupassa juoksentelet pitkin kauppaa tökkimässä jauhelihapaketteja ja häiritsemässä muita asiakkaita. yms.

Vierailija
34/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisyys ja ylisosiaalisuus ovat kaksi täysin eri asiaa. Kaipaan usein hiljaista ystävällisyyttä. En mitään sen kummempaa. Annam signaalim toiselle hymyllä, huomaan sinut, olet olemassa, olet ihminen. Ei tarvita maratonipuheita, ei ylenpalttista Amerikka-henkistä pinnallisuutta, pieni hymy ja katse riittäisivät. 

Vierailija
35/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitää taas "hävetä?" Hanki hyvä ihminen itsetunto, ettei tarvitse tuulimyllynä hyöriä. Jos joku ulkomaalainen sanoo, että ihmettelee saunaa, ihmettelee lunta, ihmettelee hiljaisuutta, ihmettelee milloin mitäkin, niin sinä ole aina häpeämässä ja nolona? Se, että joku tulee ns. ulkomailta, ei tee ihmisestä yhtään sen parempaa kuin huonompaakaan. Ihmettelen itsekin nyt ulkomailla erilaisia tapoja, mutta eihän paikallisten tarvitse ruveta niitä muuttamaan minun takiani! Juuri erilaisuus on rikkaus!

Häpeän suunnattomasti suomalaisuuttani, kun somali kritisoi Suomen huonoa sosiaaliturvaa.

Mäkin häpeän. Mutta sitä somalia ja sitten sitä miten typeriä ja hyväksikäytettäviä jotkut suomalaiset on. Somaleille kengän kuva takamukseen jos eivät työtä tee.

Vierailija
36/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on introverttien paratiisi. Sosiaalisesti taitavanakin sellaisena, minusta on upeaa, että Suomessa pidetään kohteliaana antaa toiselle tilaa olla omien ajatustensa kanssa täyttämättä sitä koko ajan jollain hälinällä ja sälällä. Älköön se erityispiirre koskaan muuttuko, muuten ollaan kuin muutkin. Ja kyllä ne turistitkin täällä vaikuttuvat nimenomaan luonnon rauhasta, eivät smalltalkista. 

Vierailija
37/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannahin kannattaisi muuttaa Helsingistä ystävällisemmälle seudulle

Vierailija
38/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhelias ja iloinen, mutta varsinkin ulkomaalaiset miehet ymmärtävät ystävällisyyden väärin. Ei oikeasti enää huvita jutustella mukavia tai kysellä toisen elämästä mitään, kun sitä luullaan flirttailuksi. 

Vierailija
39/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.viherjuuria.com/?m=1

Tässäpä erään ulkosuomalaisen ajatuksia

Vierailija
40/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhelias ja iloinen, mutta varsinkin ulkomaalaiset miehet ymmärtävät ystävällisyyden väärin. Ei oikeasti enää huvita jutustella mukavia tai kysellä toisen elämästä mitään, kun sitä luullaan flirttailuksi. 

Tietyt ulkomaalaiset miehet siis. Ne, joita ei kannata katsoa kun kokevat sen tarjouksena seksiin. Ei päde valkoisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan