G:Kuinka moni käyttää kestovaippoja? Syy: hinta vai luonto?
Kommentit (62)
Minä syinä: lapsen paras (ei keinokuituja, inhottavia muoviyhdisteitä yms. lapsen ihoa vasten), luonto, ja lisähyötynä HUIKEA rahansäästö.
Jotenkin loogisemmalta tuntuisi olettaa, että kestovaippojen innokkaimmat puolesta puhujat olisivat muissakin asioissa yhtä aktiivisia. Vai sulkeeko se sen vaihtoehdon jotenkin pois?
Ja syy siihen, miksi itse näkisin juuri kestovaipat merkittävänä asiana luonnon kannalta on se, että vaipat ovat suurin yksittäinen kotitalousjäte-erä ja niiden tuottama metaani yksi merkittävimmistä kasvihuoneilmiön aiheuttajista. Eli tällä valinnalla todella vaikutetaan vaikka lapsen vaippakausi ei paria vuotta pidempään kestäkään!
Fanaatikot hyökää taas porukalla.
Imettäjät ei ymmärrä,että joku antaa lapselle pullosta vaikka lapsen henki olisi kyseessä.Pitäähän tissiä antaa vauvalle se on ehdoton!
Tai kestoilijat eivät ymmärrä,että joku haluaa käyttää tavallisia vaippoja, ei hemmetti ei niin saa tehdä!
Syökää fanaatikot päänne ja antakaa ihmisten tehdä niinkuin jokainen haluaa.
Vai miten sinä kuvittelit näiden " fanaatikkojen" sinut pakottavan käyttämään kestovaippoja? Onko joku esim. tässä tuonut esille ajatuksen, jonka mukaan kaikkien täytyisi käyttää kestovaippoja? Minä en huomannut.
Minä ymmärrän aivan hyvin miksi tämä aihe saa kestovaippojen käyttäjät ärsyyntymään. Joka kerta kun kestovaipoista täälläkin keskustellaan on joku kertakäyttövaippojen käyttäjä aukomassa päätään, väittämässä että kestovaipat eivät ole ympäristöystävällisiä jne.
Vai onko täällä enemmänkin ollut samaan aikaan liikkeellä henkilöitä, jotka eivät osaa laittaa välilyöntiä esim. pilkun jälkeen...
Meillä on käytössä päivällä kestovaippoja ja yöllä ja reissussa kertakäyttöiset. En siis ole mikään fanaatikko kestovaippojen käyttäjä. Ainakin meillä kertakäyttövaippa haisee pistävästi pissalle, kun se on märkä. Kestovaipoista taas täytyy kokeilla, onko ne märkiä, kun ainakaan minun nenäni ei pissan hajua haista. Kakka nyt sitten on asia erikseen.
Itse kysymykseen. Käytetään kestovaippoja, koska on mukavaa, ettei tarvitse usein kantaa vaippoja kaupasta ja likaisia roskikseen. Ympäristösyyt merkitsevät myös. Tykkään ommella, ja minusta on ollut kivaa väsätä itse vaippoja ja kehitellä aina parempia versioita.
Jos kertistelijöiden älykkyyttä aletaan arvostelemaan niin kyllä se taas kertoo kestoilijoiden fanaattisuudesta!
Käykääpä kestovaippainfon tai ysv:n sivustolla katsomassa huviksenne.
Jos ihmisen ainoa ongelma on minkä värisen VAIPAN se laittaa kersalleen niin voi hyvää päivää tai näkee unia vaipoista! huh! siellä myös paljon linkitetään sekä tänne että kaksplussalle ja haukutaan ihmisten valintoja,joten lopettakaa se vauhkoominen kestoilijoiden suvaitsevaisuudesta!
... että hinta ja luonto. Tässä järjestyksessä.
Keskity sinä enemmän siihen, että oppisit viimein laittamaan sen välilyönnin pilkun jälkeen äläkä suolla täällä tuollaista tuubaa. Vaikka kesovaippoja käyttävien ihmisten joukossa olisi niitä samanlaisia ihmisiä kuin muissakin ihmisryhmissä (lue: vittuuntuneita toisten ihmisten jurputukseen ja toisten valintojen arvosteluun) niin se ei mitenkään estä muita ihmisiä kestovaippoja käyttämästä. Se on tekosyy ja huono sellainen onkin, jos yrittää siihen vedota. Keksikää sis parempia.
joku käy tekemässä näitä alotuksia ja saa siittä jotain hyvän äidin lisää.
katkerat kertakäyttövappojen käyttäjät mylvivät täällä että ei varppina kestovaipat säästä luontoa!
Vierailija:
katkerat kertakäyttövappojen käyttäjät mylvivät täällä että ei varppina kestovaipat säästä luontoa!
Missä kohtaa, joku on sanonut ettei kestovaipat säästäisi luontoa?
Miksi minä olisin KATKERA??haloo!Herää!
Tässä keskustelussa, kuten jokaisessa muussakin keskustelussa mitä täällä kestovaipoista on ikinä käyty.
Vaikuttaa aika paljon siihen vaikutelmaan mikä syntyy ihmisen yleissivistyksen tasosta. Tosin sinä olet tehnyt omalla kohdallasi sen muutenkin aika selväksi mikä se on.
=)=)=)=)
Onneksi mun äitiyteen kuuluu muutakin kuin vaipat!=)
Kestovaippojen käyttäjien elämäänhän ei tietenkään kuulu mitään muuta. Niinhän se menee.
Niinhän se ihmismieli toimii.
Eli kun uskoo oikein kovasti siihen, että kestovaippoja käyttävien äitiyteen ei kuulu mitään muuta kuin vaipat niin sillähän voi aika simppelisti puhdistaa omatuntonsa. Se, kestääkö tuollainen päättelyketju lähempää tarkastelua, onkin sitten jo toinen asia.
Lapsen atooppinen iho sietää kestot paremmin ja minä astmaattisena en siedä yhtään kertiksistä nousevia lemuja edes kuivana. Olisihan ne joskus käteviä, mutta kun ei vaan voi :-/
Ja olisi kiinnostavaa tietää missä päin maata tuo vitosen kohtaama yhdistys oli, ainakin tuon valtakunnallisen Kestovaippayhdistyksen ohjeistuksessa on varsin tiukkaan sävyyn sanottu, että mikään muu lastenhoitovalinta ei kuulu yhdistyksen toiminnan piiriin, lapsensa saa liikuttaa, nukuttaa ja syöttää ihan miten haluaa, vaikka käyttäisikin kestovaippoja. Ja Kestovaippayhdistys on myös ehdottomasti sitä mieltä, että jo osittaiskestoilu on tosi hyvä juttu, yksikin kestovaippa päivässä on askel parempaan ja vuodessa 365 vaippaa vähemmän kaatopaikalla. Eli Kestovaippayhdistyksen tapaamisissa ei todellakaan pitäisi törmätä fanatismiin ja jos törmää niin on jo aiheellista valittaa hallitukselle. Sen sijaan näitä paikallisia hörhöyhdistyksiähän on, joilla on ties mitä muutakin asiaa ajettavanaan. Mutta minustakin vaippa on vaippa, ei mikään elämää suurempi asia.
Ja täälläkin esiin tuli muutama ennakkoluulo, joiden kohdalla sana aikanaan selittää aika paljon - kestovaippailu on lisääntynyt tosi paljon ja vaipat ovat kehittyneet ihan älyttömästi viime aikoina, ihan parin kolmen vuoden sisällä on tullut paljon parempia ja ohuempia materiaaleja. Ja esim. PVC:tä käytetään nykyään todella vähän, enemmän käytetään polyuretaanilaminointia, joka on huomattavasti vaarattomampi. Ongelma on vain siinä, että saataisiin ihmiset käyttämään näitä uusia turvallisia materiaalejakin eikä pelkästään jotain muinaisia huonoja juttuja, kun eivät tiedä että kehitys on ollut aivan huikaisevaa viime vuosina!