Osaatko elvyttää?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ei enää puhalleta, pelkät painallukset. Olen harjoitellut myös deffan käytön sairaalaympäristössä mutta eipä sitä sitten tiedä miten tositilanteessa menisi.
Eipä se pelkkä painelu pitemmän päälle kauaa auta, jos ei systeemissä ole happea. Aivovaurio tulee...
Kattelen Lostia parhaillaan siinä Jacki elvyttelee monet kerrat otan vaan mallia siitä
Osaan. Töissä sote-alalla ja EA-koulutukset on osa normityötä.
Osaan muuten, mutta en deffan käyttöä
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Osaan muuten, mutta en deffan käyttöä
Ei hätää, laite neuvoo käyttäjäänsä selvillä ohjeilla.
Nykyäänhän ei enää muuta kun pumpata. Discobiisin tahtiin ja riittävän voimakkaasti. En ole joutunut käytännössä kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kerrat olen käynyt ensiapukurssin mutta kunnolla en muista kaikkea. Sillä voi lohduttautua, että jos elvyttää pitää niin ei tilanne enää huonommaksi voi mennä vaikka vääriin painelee tai puhaltaa.
Totta. Eipä siitä elvytyksestä mitään haittaakaan ole.
Ellet sitten samalla onnistu painellessa murtamaan kylkiluita, ja puhaltaessa pudottamaan kieltä kurkkuun..
Kumpikaan noista ei ole niin vahingollinen kuin toimettomuus. Tärkeintä on yrittää, ja kylkiluut saa mennä hommassa poikki, usein meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää puhalleta, pelkät painallukset. Olen harjoitellut myös deffan käytön sairaalaympäristössä mutta eipä sitä sitten tiedä miten tositilanteessa menisi.
Eipä se pelkkä painelu pitemmän päälle kauaa auta, jos ei systeemissä ole happea. Aivovaurio tulee...
Eipä se painelu puhalluksineenkaan kovin kauaa auta. Nykykäsityksen mukaan kaikista tärkeintä elvytyksessä kotiolosuhteissa on verenkierron ylläpitäminen, missä painelu on tärkeintä.
Puhallukset on käytännössä usein aika vaikeita saada onnistumaan vaikka hengitystiet olisikin avattu oikeaoppisesti, siksi yleensä ohjeistetaan vaan jatkamaan painelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kerrat olen käynyt ensiapukurssin mutta kunnolla en muista kaikkea. Sillä voi lohduttautua, että jos elvyttää pitää niin ei tilanne enää huonommaksi voi mennä vaikka vääriin painelee tai puhaltaa.
Totta. Eipä siitä elvytyksestä mitään haittaakaan ole.
Ellet sitten samalla onnistu painellessa murtamaan kylkiluita, ja puhaltaessa pudottamaan kieltä kurkkuun..
Kylkiluita varsinkin vanhuksilta usein murtuukin (ei vaarallista), puhaltaa ei tarvitse. Jotkut SPR:n mummelit taitaa vieläkin opettaa puhallus-painelua?
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän ei enää muuta kun pumpata. Discobiisin tahtiin ja riittävän voimakkaasti. En ole joutunut käytännössä kokeilemaan.
Painelutahtihan on tämä:
Bee Gees - Stayin' Alive
Osaan. Mulla on lähihoitajan koulutus ja olen pian valmis sairaanhoitaja niin kuuluu ihan koulutuksiin ja ammatteihin osata elvyttää.
Kokoomus ja Perussuomalaiset eivät ainakaan.