KOHDUN LIMAKALVON LIIKAKASVU - kokemuksia?
Lääkäri/gyne ei ole ottanut tarkemmin kantaa vielä, mutta kohtuni limakalvon paksuus vaihtelee ovulaation jälkeen 19-23mm välillä, joten limakalvon paksuutta aloitettiin nyt kuitenkin seuraamaan 2-3x vuodessa, että onko kyse endometriumin hyperplasiasta eli kohdun limakalvon liikakasvusta vai satunnaisista löydöksistä (joita nyt on vaan sattunut joka ultrauksella olemaan..) tai orastavista raskauden aluista, jotka kuitenkin päättyvät ennen kuin edes ehtii alkaakaan (meillä yritys meneillään, joten raskaus on mahdollista). Kohdun limakalvon paksuus voi lisätä mm. kohdunrungonsyöpää. Normaalipaksuus kierron loppuvaiheessa olisi siis noin 12-14, eli minulla on lähes tuplasti paksumpi... Olen kahdesti synnyttänyt kolmekymppinen, terveelliset elämäntavat, kaikki veriarvot ok, menkat säännölliset (mutta niin runsaat, että syön siihen traneksaanihappoa).
Kellään kokemuksia aiheesta?
Kommentit (2)
Tämä vastaus tulee kyllä vähän myöhään, mutta voi olla jollekkin muulle avuksi.
Minulla todettiin juuri hyvälaatuinen kohdun limakalvon liikakasvu. Lisäksi löytyi polyyppejä jotka poistetaan. Liikakasvun hoitoon laitetaan kierukka. Vaihtoehtona oli myös suun kautta otettavat keltarauhashormonit, mutta näissä sen verran sivuvaikutuksia, että valitsin kierukan. Operaation ja kierukan laiton jälkeen kontrolli noin puolen vuoden päähän. Tällä kierukkahoidolla juuri pidetään tilanne hyvänä, ettei limakalvo pääse paksuuntumaan ja siitä aiheudu pahalaatuisia solumuutoksia, jotka sitten altistaa sille syövälle.
Minulla oli aikanaan synnytysten jälkeen sama vaiva ja sama lääkitys runsaisiin vuotoihin. 2000- luvulla vaivani hoidettiin kohdun lämpöpallohoidolla, josta toipuminen oli hidasta 2- 3 kk. Kohdun poistoakin pohdittiin, ennen kuin vuoto loppui. Sen jälkeen limakalvo on ollut ohut ja vuodot vähentyivät siedettäväksi. Olen kuullut, että nykyisin vaivaa on hoidettu hormonikierukan avulla.