Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kanssa uimahalliin

Vierailija
13.02.2025 |

Heippa vaan! 

Hölmö kysyy neuvoa ja vinkkejä..

Elikkä 1v vauvan kanssa uimahalliin, miten saada mahdollisimman mutkaton reissu? Kertokaa kaikki uimavaipoista uima-asuihin ja siitä hetkestä kun astutte uimahalliin sisään.

Nolottaa ja hävettää ihan suunnattomasti kysyä jotain näin typerää mutta olen siis itse käynyt uimahallissa n. 15 vuotta sitten.. Ja tämän ensimmäisen lapseni kanssa haluisin aloittaa tämmösen "meidän aika" hetket.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on uimavaippa???

Mitä sä teet vauvapalstalla???

Vierailija
42/45 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vauvan kanssa käynyt vauvauinnissa, ei tullut ikinä kakkaa. Ei muillekaan vauvoille. Ihme kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pösilö muka vie pienen vauvan uimahalliin? Mitä järkeä? Eikö teillä ole kotona vannaa? 

Et ole vauvauinnista kuullut? Sinne niitä viedään ihan ohjattuun ryhmään 3 kk ikäisestä lähtien. Ja ainakin reilu 10 v. sitten annettiin ehdottomaksi ohjeeksi, että vauvauintiin ei uimavaippaa. Se estää luonnollisen liikkumisen. Luonnostaan vauvat eivät kakkaa vedessä, yhden ainoan kerran (kaikki 3 lastani on käyneet vauva- ja taaperouinneissa parivuotiaaksi saakka) taaperouinti oli peruttu, koska aiemmalla ryhmällä oli tullut kakkavahinko.

AP:lle. Jos olette ihan vain lämpimään kahluualtaaseen menossa harjoittelemaan vedessä olemista, niin uimavaippa ei varmasti ole huono ajatus, haalarimalliset uikkarit ovat monen suosiossa, meillä on aina pärjätty pelkillä uimahousuilla (uimapukukangasta). Haalariin helpompi saada se uimavaippa, jos sellaista päätät käyttää. Siinä kahluualtaassa ei kyllä voi sukeltamista edes harjoitella, on niin matala. En muutenkaan lähtisi sitä ensimmäisillä kerroilla kokeilemaan, jollei lapsi itse vapaaehtoisesti ala päätä veden alle laittamaan. Uimahalleissa yleensä on vesileluja, palloja, ämpäreitä, pötköjä ym ja monessa paikassa on omien uimalelujen tuominen kielletty, mutta siis leikin kautta tutustumaan veteen. Saitkin jo hyviä ohjeita, että suihkun kautta suoraan uimaan, saunan jälkeen vesi tuntuu kylmältä. Itse tunnet lapsesi parhaiten, ja huomaat milloin hän on polskutellut tarpeekseen. Sitten suihkuun ja saunaan lämmittelemään. Valmistaudu siihen, että itseltäsi jää suihkuttelut huonolle, koska 1v ei voi enää pistää suihkutuoliin istumaan, vaan hän lähtee vaeltelemaan suorinta tietä allasosastolle just kun oot nakuna shampoot päässä :) Jos imetät vielä, niin älä pliis tee sitä aiemman ohjeen mukaan saunassa, vaan vasta pukuhuoneen puolella. Maidon lisäksi vettä tai mehua, lapsella on kova jano uinnin jälkeen. Ja myös nälkä, eli eväät mukaan, banaania, hedelmäsosetta tms. Mulla oli usein pullossa vellijauhoa ja termospullossa kuumaa vettä, kylmällä vedellä sit viilensin sopivaan lämpötilaan. Juoman ja ruuan jälkeen varmasti maistuu myös uni. Kivoja uintiretkiä!

Vierailija
44/45 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut todella törkeitö kommentteja.  Olen neljän lapsen kanssa kaynyt vauvauinneissa, eikä koskaan kukaan ole kakannut veteen, vaikkei silloin ollut edes uimavaippoja.  Nykyisin näyttävät ottavan sen kaukalon mukaan, jos lapsi on niin pieni, ettei vielä kävele.Ilman muuta kannattaa viedä lapsi uimaan heti pienestä pitäen.  Koska itselläsi on kokemusta uimahallista, pärjäät varmasti. Jos paikkakunnallasi järjestetään vauvauintia, niin sellaisina päivinä on yleensä lämpimämpi vesi.   Hauskoja uintihetkiä teille!

Vierailija
45/45 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain isommissa uimahalleissa on perhepukkareita, jolloin voi mennä molemmat vanhemmat samaan pukkariin. Niissä jätetään ulkovaatteet kaappiin, ja riisutaan vasta erillisessä "suihkukopissa". Tällöin ei tarvitse vauvan olla vain toisen vanhemman kontolla, ja ehtii itsekin suihkutella vuorotellen.

Jos menee naisten puolelle pukkariin, kannattaa laittaa pelkkä pyyhe päälle suihkuun ja saunaan siirtyessä ja vetää uimapuku vasta ennen altaalle menoa päälle. Ei tarvi riisua sitten edes takaisin. Tavarat ja kuivat pyyheet voi laittaa naulaan suihkutiloihin odottamaan vaikka muovikassissa niin ei tarvi raahata montaa tavaraa käsissä. Ota mukaan pari ylimääräist muovikassia märille tavaroille varmuuden vuoksi. Meidän lähiuimahallissa on perussuihkut säädetty inhottavan kylmälle, lapsiperheet käyttävät harvoja säädettäviä suihkuja.

Itse emme koskaan käyttäneet uimavaippaa vaan pelkkää kokouikkaria. Kannattaa hommata slipstop-tossut lapselle, sopii uimahalliin ja rannalle,vähentää liukasteluja ja sopii myös kerhotossuiksi.

Kellukkeet on myös hyvät, mutta ei niitä ekoilla kerroilla tarvi. Kellukkeet tai ei, pitää olla koko ajan aivan lapsen vieressä. Stressaavinta on, kun muiden lapset huitelee vahtimatta pitkin poikin ja saat koko ajan miettiä milloin joku hukkuu... Ehkä joku oma kelluva lelu voi olla hauska, ainakin meidän uimahallissa on tosi vähän mitään lasten uimaleluja. 

Kannattaa mennä uimahalliin jossa on terapia-allas ja/tai poreallas, ne ovat lämpimämpiä. Oma hoikka lapsi kalisi pienenä kylmästä perus lastenaltaassa eikä suostunut lainkaan siellä olemaan. Voit tarkistaa uimahallista etukäteen milloin siellä on lämmin allas varattu, niissä on usein uimakouluja yms.

Sopiva uima-aika on 30min alkuun, polskiminen on tosi raskasta pienelle. Ei kannata enää tuon ikäistä yrittää saada sukellusrefleksille vauvauintityyliin, mutta ihan vaan näytät itse mallia ja selität miten happea haukataan ilmasta ja voi vaikka puhaltaa "perunankeittoa" eli kuplia veteen malliksi. 

Oma kaksivuotias on yleensä tosi janoinen ja nälkäinen, joten kannattaa antaa uinnin päätteeksi pukkarissa välipalaa, smoothie, patukka tms. Samalla saat vähän lisäaikaa omalle pukemiselle. Moni lapsi sammuu totaalisesti uinnin jälkeen, joten kannattaa mennä ennen päiväuniaikaa tai menee päivärytmit ihan sekaisin.

Itse olen vasta lapsen myötä palannut uimahalleihin, ja kiva on seurata kun lapsi nauttii!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi