Kuluttako liikunta oikeasti juurikaan kaloreita?
Asiaa pohti suht ison painonpudotuksen tehnyt, joka aikoo nyt jatkaa laihduttamista. Ruokavalio on kuitenkin se päätekijä ja helpoin tapa laihtua. Liikunnallakin toki laihtuu, mutta todella todella paljon saa liikkua jos kaloreita ei vähennä. Laihduttuani kulutukseni on luonnollisesti laskenut, koska energiaa kuluu vähemmän ylipäätään olemiseen. Käyn kuntosalilla, jolloin saan lihasmassaa pikkuhiljaa, ja tämän pitäisi vähän kulutusta myös nostaa. Liikun pyörällä myös matkoja. Minulla on myös yksi harrastus jossa tulee jonkin verran liikettä.
Pelkkä kävely minusta ei kuluta käytännössä juuri mitään, mutta pitääkö liikunnan olla kovalla sykkeellä tapahtuvaa, että edes suht paljon kaloreita kuluisi?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävely itse asiassa kuluttaa lähes saman verran energiaa per kilometri kuin juoksu. Yllättävän paljon kuluu kaloreita myös kävelyssä.
Juuri näin. Juoksu ja kävely kuluttavat saman verran energiaa kuljettuun matkaan nähden, muuttuja on aika. Fysiikan lait.
Ei ihan yhtä paljon, mutta ero on paljon pienempi kuin mitä monet kuvittelevat. Kävely kuluttaa kilometriä kohti 20 % vähemmän energiaa kuin juoksu. Tämä johtuu siitä, että juoksussa ponnistetaan joka askeleella irti maasta, kun taas kävelyssä on jatkuvasti toinen jalka maassa. Tuo irti maasta ponnistaminen lisää energiankulutusta.
Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa joka auttaa pysymään laihempana,itse liikunnan aikana ei välttämättä kulu kauheasti energiaa.
Toki se kaloreita kuluttaa, mutta syömisten vähentäminen kuluttaa enemmän. Liikunnassa tosin on se erittäin hyvä puoli, että jos vaikka olet puoli tuntia lenkillä, niin elimistösi kuluttaa lenkin jälkeenkin kaloreita kuin olisit liikkumassa.
Jos esim. 65 kg painava henkilö kävelee tasaisessa maastossa normaaleissa olosuhteissa 6 km, kuluu energiaa 0,8 * 65 * 6 kcal eli noin 310 kcal. Painavampi henkilö kuluttaa enemmän ja kevyempi vähemmän samalla lenkillä.
Noissa laskelmiin sisältyy aina peruskulutus, joka kuluu, vaikka istuisi kotona sen ajan.
Esim hitaassa kävelyssä tunnin aikana kuluu 200 kaloria, (miinus peruskulutus 60-90kcal)
Vierailija kirjoitti:
Sykemittarilla selvis itselle kulutukset.
Ratsastusleiri oli yllätys. Rankka koulu- tai estetunti 500-600kcla. Tähän päälle hoitotoimenpiteet+laitumelta haku/vienti, niin 2h kulutus yhteensä 950kcla. Selvisi syy sille, miksi heppaleirillä oli ns. aina nälkä.
En yhtään epäile mainitsemiasi lukemia (oletan, että yksikkösi on kcal), mutta muistutan silti, että sykemittarin antama lukema ei ole mikään ehdoton totuus, vaan vain arvio. Kalleinkaan sykemittari ei pysty mittaamaan energiankulutusta, vaan se mittaa sykettä, pyrkii sen perusteella arvioimaan liikunnan raskauden, ja arvioi sen, liikuntamuodon, käyttäjän tietojen, mahdollisesti matkan jne perusteella, kuinka paljon energiaa on kulunut. Sykemittarin antama lukema voi hyvin olla 50 % pielessä, jos esim. käyttäjän hapenottokyky ei vastaa mittarin käyttämää arviota.
Minulla saman sykemittarin samoille juoksulenkeille antamat kalorinkulutusarviot puolitoistakertaistuivat, kun vaihdoin tietoihini hapenottokyvyn kohtaan cooperin testi -tulostani vastaavan lukeman.
Vierailija kirjoitti:
Matalalla eli ns. rasvanpolttosykkeellä liikkuminen jatkaa korkeampaa kulutusta vielä hyvän aikaa liikuntasuorituksen jälkeen. Painonpudotuksen kannalta se on parempi kuin kovatehoinen treeni missä on ainakin näennäisesti suurempi kulutus. Liikunnan hyödyt laihdutuksessa ovat kuitenkin enemmän muualla kuin kaloreiden kulumisessa.
Tämä pitää paikkansa. Tutkimusten mukaan rajana on noin 90 minuuttia jota pidempi suoritus aktivoi rasva-aineenvaihduntaa merkittävästi ja vaikutus kestää useamman vuorokauden. Vähintään kaksi kertaa viikossa vähintään kahden tunnin lenkki on hyvä ohje.
kyllä liikunta laihduttaa, sitä pitää vaan tehdä paljon.
Itse pyrin liikunnalla kuluttamaan neljänä päivänä viikossa väh. 500 kaloria, kahtena päivänä tuhat. Tuhanteen pitää tehdä jumppa/hiit, uinti ja kaksi lenkkiä n. 4km, eli tekeminen on. Laskennallisesti tämäkään määrä ei laihduta kuin reilut kaksi kiloa kuussa. Jokainen liikuntaminuutti on kuitenkin terveyttä edistävää toimintaa joka säästää lihaksia ja kehittää kuntoa, ja koen että se suurin hyöty tässä. Olen laihtunut kuukaudessa 6 kiloa, ja uskon että sohvalla makaamalla tulos ei olisi tämä. Lisäksi liikunta ja luonnossa liikkuminen tekee hyvää mielelle ja sielulle. Voimaharjoittelua en ole tehnyt, satunnaisia jumppaliikkeitä ja vatsalihaksia. Ajattelin vielä kuukauden keskittyä aerobiseen liikuntaan matalilla kaloreilla, ja talven tullen ottaa mukaan voimaharjoittelua kaksi kertaa viikossa naisille suunnatulla koko kehon yksijakoisella treeniohjelmalla ja lisätä pikkuhiljaa syömisiä ylläpitotasolle. Kävely vähentyy talven tultua, mutta olen ostanut hyvän hyppynarun ja hyppimällä ajattelin pitää huolta että 500kaloria kuluu joka päivä vähintään. Uin 3-5krt viikossa, kevyesti ja pitkään, n.45min putkeen ja kyllä siinä tällä kunnolla ja tekniikalla palaa useampi sata kaloria. Nyt menen melko matalilla kaloreilla mutta en diettaa enkä laske, kaikkea saa syödä, mutta jos töissä tai menoissa menee hiilaria ja rasvapitoista ruokaa, pätkäpaastoilen sitten sen jälkeen seuraavaan aamuun ja pidän huolta että aamiainen on kevyt mutta ravitseva.
Vähemmän kuin luulisi. Tunnin hikijumpan jälkeen olo vain tuntuu siltä että energiaa olisi kulunut paljon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/