Oletko ajatellut, että sana "ei" on verbi?
En minäkään ennen kuin juuri opin sen etymologisesta sanakirjasta. En, et, ei, emme, ette, eivät. Sana "kyllä" jää sensijaan taivuttamatta.
Suomi on aika kielteinen maa. Sana "ei" on kielen neljänneksi yleisin sana, mutta "kyllä" vasta sijalla 138.
Kommentit (47)
Mä sanon viimeisen sanan ja se on ei.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sana taipuu tietyllä tavalla, siitä ei tule verbiä.
Mitä tekemistä ei muuten on? Onko myös älä verbi?
Tässä aktiivin indikatiivin preesens, kaikki persoonamuodot: en, et ei, emme, ette, eivät. Älä on aktiivin imperatiivi eli käskymuoto.
Vierailija kirjoitti:
Apuverbi kai kuitenkin, ei pääverbi.
Kieltoverbi. Sillä on kuusi eri muotoa eri persoonissa: en, et, ei, emme, ette, eivät. Tällainen persoonataivutus on verbien olennainen tuntomerkki, ja siksi kieltoverbi on perusteltua luokitella verbiksi. Myös käytöltään se on verbi: se esiintyy lauseen predikaattina.
Voi olla myös interjektio voin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pitänyt sitä kirosanana.
Ei hemmetissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kieltosana.
Kieltoverbi.
Mielenkiintoinen kuriositeetti tuo ei. Paljon on unohtunut sitten peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sen passiivimuoto on?
Älköön kirjoitettako!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pitänyt sitä kirosanana.
Ei hemmetissä.
Eiiiii!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kieltoverbiltä puuttuu neljäs persoona, kieliopeissa usein passiiviksi kutsuttu muoto. Neljännen persoonan ilmausta kuten tehdään vastaava kieltoilmaus muodostetaan kieltoverbin yksikön 3. persoonan muodosta ja kiellettävän verbin I infinitiivistä: ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älköön kirjoitettako!
Ei.
Älä, älköön, älkäämme, älkää, älkööt muodostetaan aivan eri vartalosta, eikä niiden merkityskään ole kieltoverbin käskymuoto, vaan niillä ilmaistaan kieltoja. Predikaatin mene kielto olisi loogisesti sellainen, joka merkitsee, että ei käsketä menemään. Sen sijaan älä mene kieltää menemisen. Koska ei ilmaisee yleisesti vain negaation, älä taas varsinaisen kiellon, jossa käsketään tai pyydetään olemaan tekemättä jotain, on sekä muodon että merkityksen kannalta parasta pitää niitä eri verbeinä.
En ole ajattelut, että sana ei olisi verbi. Sana ei ei ole verbi, ei.
Eikä!