Mitä mieltä, olenko nipo???
Saako teidän mielestänne rapun edessä säilytettäviä toisten leluja ottaa omiin leikkeihin? Minun mielestäni ei saa, mutta pihan erään äidin mielestä saa, jos niitä kerran ulkona sillä tavalla säilyttää.
Mä ajattelen, että se on lelujen luvaton käyttöön otto.
Kommentit (32)
Tuli hyvä vertaus työpaikan jääkaapista. Mielestäni tämä on sama asia lelujen kanssa, että jos erikseen ei lue lappua " Pekan lelut - saa leikkiä kunhan ei riko ja muistakaa palauttaa!" niin minä en niihin koskisi.
no nyt yritän tehdä jotakin yhteenvetoa esitetyistä argumenteista
Jos itse omistaa lelut ja jättää ne ulos, on syytä varautua siihen, että niillä leikkivät kaikki, erikseen lupaa kyselemättä. On olemassa vahvasti ajatus, että ne ovat yhteiseen käyttön tarkoitettuja.
Toisaalta, ne ovat toisten, ja niiden lainaamiseen ei ole lupaa. Jokaisen rajat kulkevat hieman eri kohdissa sen kysymysen kanssa, voiko niihin koskea tai ei.
Tällä jälkimmäisellä perusteella en ehkä kuitenkaan olisi nipo.
Tähän päätelmään olen nyt taipumassa, vaikka tuossa alussa tuli sellainen olo, että olen ainoa äiti maan päällä, joka ei anna luvatta ottaa toisten leluja.
ap
Jos lelut on jätetty esim. hiekkalaatikkoon saa niillä mielestäni leikkiä. Mutta rapun eteen jätetyillä leluilla ei mun mielestä saa. Vähän kun ottas vaan käyttöön jonkun rattaat, mitkä joku on hetkeksi jättänyt rapun eteen..
Me kerätään aina lähtiessämme hiekkikseltä lelut mukaamme (muovikassiin), ja viedään kotiin. Tällä haluan opettaa lapsille, että tavaroista on pidettävä huoli, eikä jättää pitkin poikin kuljeksimaan ja hajoamaan. Kun olemme hiekkiksellä lelujemme kanssa, niillä saa kuka tahansa paikalle sattunut lapsi leikkiä - myös tästä pidän tiukasti kiinni.
Eli itse en antaisi oman lapsen ottaa muiden leluja, jos kukaan ei ole antamassa lupaa. Siinä tapauksessa, jos lelu lojuisi yhteiskäytössä olevalla hiekkalatikolla, EHKÄ antaisin käyttää siinä paikalla, mutta en tosiaankaan antaisi hakea jostain korista.
Toisaalta, en pitäisi hirveän pahana, jos joku lainaa nätisti meiltä ulos unohtunutta lelua. Vähän voisin ihmetellä vanhempaa, joka antaa lapsensa tehdä noin, mutta en niin paljon, että menisin estämään tai valittamaan jälkeenpäin. Kunhan ei riko ja palauttaa sinne mistä otti (tämä ei muuten olekaan mikään automaattinen juttu: mitäs tehdään, jos lelu hajoaa?).
En minä lainaa naapurin fillariakaan, vaikka se olisi rapun vieressä lukitsematta.
että saa ottaa, ja jos menee rikki, ei tarvitse korvata, kun on oma virhe jättää tavaroita ulos
Kysy nyt ihmeessä, mikä on pihan käytäntö!
ne ovat totta kai kaikkien käyttöön tarkoitettuja, jos ovat aina tarjolla.
Eihän nyt hyvänen aika sentään jokainen voi ruveta jättämään korejansa rappujen eteen!
mutta että ihan " lelujen luvaton käyttöön otto" !??? *tyrsk* Päivän paras!! :D
oli pihan käytäntö mikä hyvänsä, niin en antaisi omien lasteni ottaa, sillä vaikka pihassa olisi mikä sopimus, yleisesti niin ei tehdä, joten pienille lapsille ehdottomasti opettaisin, että ei oteta toisten tavaroita.
Mitä siitä oikein tulee, kun kaikki jättävät rojunsa lojumaan ympäriinsä?
Toisen omaan ei kosketa.
Mutta omista pidetään huoli.
Meillä on toimistolla tiskikone, jonne jokainen laittaa itse käyttämänsä astiat. Joku ehtiessään aamulla sieltä aina tyhjentää puhtaat astiat kaappiin.
MOnilla on omia mukeja, jotka he ovat kotoaan töihin tuoneet. Näitä omia mukeja ei saa mielestäni lainailla, jos ei kysy lupaa.
Tilanne on ihan sama pihalla. Vaikka toisen lelut olisi saatavilla, ei niitä lainailla tosta vaan.