Köyhyys on jokaisen oma valinta.
Minä olin aikaisemmin pienituloinen, tienasin noin 1800e/kk nettona.
Kyllästyin olemaan pienituloinen joten opiskelin itselleni amk tutkinnon ja valmistumisen jälkeen menin töihin. Valmistuin vuonna 2021 ja tienaan nyt nettona noin 2600e/kk. Työni on siistiä konttorityötä.
Köyhyys ja pienituloisuus on jokaisen oma valinta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
En valinnut syntyä tyhmäksi ja huonoksi, joka ei edes ammattikorkeakoulututkinnolla kykene työllistymään. Käteen jäi vaan 20 000 euroa lainaa ja olen edelleen työtön.
Opiskelitko kulttuurituottajaksi vai mikä mättää työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
En valinnut syntyä tyhmäksi ja huonoksi, joka ei edes ammattikorkeakoulututkinnolla kykene työllistymään. Käteen jäi vaan 20 000 euroa lainaa ja olen edelleen työtön.
Sama :/
1800€ / kk riittää ihan hyvin, voi jo säästää ja sijoittaakin. Ei ne tulot useinkaan ratkaise mitään vaan menot.
Minkään alan opiskelu ei takaa töitä. Saattaa toki auttaa eikä siitä haittaa ole jos opiskelee mutta se ei takaa mitään.
Itse haen sellaisia töitä että mut se palkataan suoraan tai oppisopimuksen kautta mutta ei oppisopimuksellakaan pääse mihinkään vaikka saisin täyden palkkatuen.
Vierailija kirjoitti:
Hae lääkikseen yhteishaussa. Varma duuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistymisessä mättää minä. Osa opiskelukavereista revittiin töihin jo koulunpenkiltä ja kaikki loputkin ovat olleet hyvissä töissä jo vuosia.
Ap
Otsikko jo kertoo miten väärä väite. Ei kukaan valitse sairastua jo nuorena tai sitä ettei ole hyviä olosuhteita yleensä, tai palkkaa. Ehkä osa pystyy kovempaan tahtiin, osa ei pärjää hankalissa olosuhteissa. On rajoitteita monilla. Se on luonnollista. Jos suositaan terveyttä ja nuoruutta, ne ovat muualla ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistymisessä mättää minä. Osa opiskelukavereista revittiin töihin jo koulunpenkiltä ja kaikki loputkin ovat olleet hyvissä töissä jo vuosia.
Ap
Hups. Vahingossa allekirjotin tän Ap:na. Ei siis ollut tämän ketjun Ap:n kommentti..
Vierailija kirjoitti:
Ei töihin vain mennä. Jos kukaan ei vastaa työhakemukseesi, et voi kyseisessä yrityksessä töitä aloittaa.
En ole AP enkä täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Esimerkiksi sairauden aiheuttamaa työkyvyttömyyttä ei välttämättä voi estää. Mutta onhan siinä jokin syy, miksi toiset pääsevät aina työhaastatteluun ja toiset eivät koskaan. Jos ei koskaan pääse työhaastatteluun, silloin kannattaa miettiä, onko vika CV:ssä vai pitäisikö harkita vaikkapa uudelleenkouluttautumista. Samaten, jos tyssää haastatteluun, silloin kannattaa opetella haastattelutaitoja jne. Pitkäaikaistyöttömien virhe on se, että he hakevat töitä samalla tavalla eivätkä muuta työnhakutaktiikkaa, vaikka huomaisivat, ettei nykyinen keino toimi. Tämä ei toki koske kaikkia työttömiä.
Ai se on siis oma valita kun syntyy köyhään perheeseen
AP täällä taas. Sivuuttakaa aloitusviestini. Minua alkoi kaduttaa että olen tämmöinen k.y.r.pi.ä imeskelevä venäläinen trollinpa.s.ka. Köyhyys on sittenkin yhteiskunnan vika ja minulle sattui vain kännissä ja huumepilvessä semmoinen varttihulluuskohtaus, jonka vallassa minä jotenkin lankesin noihin kokoomuksen valeisiin. Annatteko minulle koskaan anteeksi?
Ap on tyhmä. Työttömyys ja köyhyys eivät ole synonyymeja. On todella tyhmä joka näin kuvittelee. Ilmeisesti nämä tyypit elävät harhassa että yhteiskunta auttaa jos sairastuu. No läheiseni, joka saa minimieläkettä, sai juuri päätöksen kodihoidosta, käyvät kerran päivässä. Maksaa 40 % hänen eläkkeestään. Kelan mielestä ei ole riittävän sairas että saisi eläkeläisen hoitotukea. Menot eivät siihen vaikuta. Tämä eläkeläinen oli töissä, mutta hän on sairas, hoitovirhe jo synnytyksessä, joten ei ole koskaan pystynyt täyteen työpäivään. Lisäksi hoiti vanhempiaan kauan. Mutta jokainen joka ajattelee että työtön on aina köyhä tai että köyhä olisi aina työtön, on älyllisesti jälkeenjäänyt. Ap, jos et tätä ymmärrä, et voi olla töissäkään hyvä. Tapaan kyllä omissa töissäni jatkuvasti tomppelita, jotka luulevat itsestään liikoja.
Minulla on. Valitsin pienipalkkaisen työn, koska tykkään siitä. En tarvitse ulkomaanmatkoja enkä muutenkaan kauheasti materiaa ympärilleni. Tulen toimeen vähemmälläkin. Olen onnellisempi näin, kuin että juoksisin rahan perässä ja tekisin jotain työtä, josta en pidä ja joka vie kaikki mehut. Nyt ehtii elää ja harrastaakin.
Mielestäni en ole köyhä, mutta tulojen perusteella minut sellaiseksi lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
1800€ / kk riittää ihan hyvin, voi jo säästää ja sijoittaakin. Ei ne tulot useinkaan ratkaise mitään vaan menot.
Tuohon tonni lisää niin voi sijoittaa enemmän ja säästää enemmän ja elää paremmin. Pienet tulot ovat aina perseestä.
Minulla on AMK tutkinto ja olen työtön.
Valitsin itse tietoisesti köyhyyden enkä aio asiasta valittaa. Mutta uskon, että kovin moni muu ei ole tehnyt tällaista valintaa ja silloin se sattuu kun puhutaan tällaista, että olisi itse valinnut. Kukaan ei valitse itselleen elämän lähtökohtia ja sattumuksia mitä eteen tulee.
"Potkujen antaminen helpottuu radikaalisti."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b6020f87-89e5-481b-8f37-4f8cf738a…
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että jotkut tekevät huonosti palkattujakin töitä. Minusta ainakin olisi ikävää, jos paikkoja ei siivottaisi, eikä olisi mitään muutakaan palveluhenkilöstöä missään. Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, nämä työt tehtäisiin sitten heidän toimestaan, koska ovat kuitenkin välttämättömiä töitä. Ihan turhaa puhetta, että mitäs ette ole käyneet kouluja enempää.
Et taida tietää ettei ne siivoojatkasn enää ihan kaikkia duuneja tee. Työhuoneet joutuu monissa paikoissa jokainen itse siivoamaan tai ainakin ne työpöydät ym. ja itse ne lääkärit nykyään tekee ne sihteereiden työt eli kirjaavat kaikki tiedot mitä ennen teki toimistohenkilöstö. Mssilma muuttuu kovaa vauhtia nyt. Palkka ei nouse vaikka työn määrä kasvaa. Burnout uhkaa entistä useampaa.
Et mennyt töihin. Hait töihin jr menit sitten vasta kun työnantaja suostui sut palkkaamaan. Vaikka olisit suhteilla päässyt niin piti sun kysyä saako mennä etkä vain mennyt.
Se että sinä sait töitä on hyvä asia mutta kun maailma ei pyöri vain sen mukaan miten sä asiat koet ja miten asiat sun kohdalla tapahtuu. Kaikki ei saa töitä vaikka miten opiskelevat ja mahotonta se onkin koska työpaikat ei riitä kuin murto-osalle.