Onko 1km/6 minuuttiin hyvä suoritus? 4 km juoksulenkki ja olen aloittelija.
Eli keskinopeuteni oli tänää 6 minuuttia ja 8 sekunttia per kilometri, koko matka 4km tasan. Nopein juoksu tähän mennessä. Onko tämä mielestäsi hyvä vai huono? Olen vasta hölkännyt viikottain säännöllisesti tämän vuoden. Sitä ennen vuosien tauko liikunnasta.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä tulos. Itse olisin 24 minuutissa kävellyt 3km, mutta sinä hölkkäsit 4 km. En jaksaisi hölkätä noin pitkän aikaa yhtäjaksoisesti, mutta reipas kävely onnistuu.
N64
Sekä reipasta kävelyä että juoksua harrastaneena sanoisin, että jos jaksaa kävellä paria kilometriä pidemmän matkan 8 min/km vauhtia, niin ei vaadi paljonkaan juoksuharjoittelua, että jaksaa juosta 4 km 24 minuuttiin. Tämä tosin sillä edellytyksellä, että ei ole nivelvaivoja tai muita vastaavia ongelmia, jotka estävät juoksemisen.
N59
En ole vaan kertaakaan nähnyt ihmistä, joka kävelee noin nopeasti, vaikka olen juoksulenkkeillyt Helsingin ulkoiluteillä aktiivisesti yli 30 vuotta :D
Miten sinä olet niiden kävelijöiden nopeudet mitan
Näenhän minä omasta kellosta oman juoksunopeuteni, joka palauttavilla lenkeillä on muuten suunnilleen tuo 8 min/km :D
Jos menee kilometriin kuusi minuuttia, niin cooperilla menisi tuolla vauhdilla VAIN kaksi kilometriä, eli hyvä aika jos ei ole juossut koskaan, mutta juoksuvauhti tuo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee kilometriin kuusi minuuttia, niin cooperilla menisi tuolla vauhdilla VAIN kaksi kilometriä, eli hyvä aika jos ei ole juossut koskaan, mutta juoksuvauhti tuo ei ole.
Ja sinulleko tulee yllätyksenä, että juoksussa matkan pidentyessä juoksuvauhti putoaa radikaalisti? Et ole tainnut juoksua koskaan harrastaa.
Ap juoksee tosi kovaa aloittelijaksi. Millä tasolla ap sykkeesi liikkuvat?
Vierailija kirjoitti:
Näenhän minä omasta kellosta oman juoksunopeuteni, joka palauttavilla lenkeillä on muuten suunnilleen tuo 8 min/km :D
Jos sinä itse juokset 8 min/km, niin ethän sinä silloin kohtaakaan lenkilläsi 8 min/km kävelevää, ellette lähde suunnilleen yhtä aikaa samasta paikasta. Se sinua ennen lähtenyt kävelijä pysyy koko ajan edelläsi ja sinun jälkeesi lähtenyt ei koskaan saavuta sinua.
Jos taas liikutte eri suuntiin ja tulette vastakkain, et pysty oman vauhtisi perusteella päättelemään kävelijän vauhtia kovinkaan tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä itse juokset 8 min/km, niin ethän sinä silloin kohtaakaan lenkilläsi 8 min/km kävelevää, ellette lähde suunnilleen yhtä aikaa samasta paikasta. Se sinua ennen lähtenyt kävelijä pysyy koko ajan edelläsi ja sinun jälkeesi lähtenyt ei koskaan saavuta sinua.
Jos taas liikutte eri suuntiin ja tulette vastakkain, et pysty oman vauhtisi perusteella päättelemään kävelijän vauhtia kovinkaan tarkasti.
Yksikään kävelijä ei ole koskaan minua juostessani ohittanut eikä edes edennyt samaa tahtia, jos on sattunut risteyksestä samaan suuntaan samaan aikaan lähtemään, vaikka olisin palauttavalla eli hitaalla lenkillä. Ja Helsingissä sitä väkeä ulkoiluteillä riittää ihan reilusti. Lounastauolla itsekin usein käyn kiepsahtamassa kävelylenkillä, reippaasti kävelevien tahti tuntuu olevan siinä 10 min/km kieppeillä. Aniharva nopeammin kävelee, en ole useampaan kuukauteen sellaista nähnyt, ehkäpä taas kesällä.
Kahdeksan kilometriä tunnissa on reipas kävelyvauhti. Siitä on hyvä jatkaa, juoksuaskelia lisäten.
Onko se hyvä suoritus, että pystyin juoksemaan coopperin testin kahteentoista minuuttiin?
10 minuuttia kilometri on nopeasti laskien 6 km/h. Tuo on reipas kävelyvauhti.
8 minuuttia kilometri on 7,5 km/h vauhtia. Tuo on sellaista hyvin nopean kävelijän tai hyvin hitaan juoksijan vauhtia. Noin hitaalla vauhdilla juoksu on ylipäänsä hankalaa.
Järkevä juoksuaskellus alkaa jostain 8,5 km/h vauhdista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kävelijä ei ole koskaan minua juostessani ohittanut eikä edes edennyt samaa tahtia, jos on sattunut risteyksestä samaan suuntaan samaan aikaan lähtemään, vaikka olisin palauttavalla eli hitaalla lenkillä. Ja Helsingissä sitä väkeä ulkoiluteillä riittää i
Totta, olen sekä juossut puolet aikuisiästä että kävellyt koko elämäni ja kun olen painanut tuon reilun viiden kilometrin asfalttikierroksen tuntiin on vauhti ollut jo kova.
Juoksutapahtumissa tunti/kymppi on naisten mediaani kaikissa ikäryhmissä, joten hyvä tahti on vuoden juosseelle. Itse juoksin kympin 52 minuuttiin parin-kolmen vuoden ei niin tavoitteellisen harjoittelun tuloksena. Sillä pääsi keskikokoisen kaupungin tapahtumassa jo parhaan 10 tienoille naiset 40 sarjassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään kävelijä ei ole koskaan minua juostessani ohittanut eikä edes edennyt samaa tahtia, jos on sattunut risteyksestä samaan suuntaan samaan aikaan lähtemään, vaikka olisin palauttavalla eli hitaalla lenkillä. Ja H
*alle* tuntiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä tulos. Itse olisin 24 minuutissa kävellyt 3km, mutta sinä hölkkäsit 4 km. En jaksaisi hölkätä noin pitkän aikaa yhtäjaksoisesti, mutta reipas kävely onnistuu.
N64
Tämä sinun mielikuvituskävelytahtisi on hölkkävauhtia :D
Kävelen kyllä lujaa. En tiedä pystyisitkö sinä mielikuvitushölkätä siinä vierellä. Hökällä en edes etenisi yhtä hyvin kun kävellen. Minulla on pitkät jalat ja pitkä askel. Kokeilepa joskus lähteä sohvalta ulos.
Juu, mulla on nilkka murtunut 20 vuotta sitten ja se on hieman jäykkä ja vaikuttaa myös polveen. Ehkä kirjoitin väärin kun sanoin etten jaksaisi. Enemmän kipu voi tosiaan olla este. Siksi kävelen. Ja teen pururadalla vain 100 metrin juoksupyrähdyksiä. N64