HS: Ostovoiman romahdettua ihmiset "hengailevat" Helsinki-Vantaalla ja leikkivät olevansa lomalla
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010993727.html
"Sen sijaan että lennetään oikeasti kaukomaille, varataan majoitus jne., istutaan penkeillä, ostetaan lentokentän Normalista finnilaastareita ja siivousrättejä."
"Tuntuu melkein, kun olisi lomalla"
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu nyt on työläisperheiden jälkeläisten touhua muutenkin. Itse lapsuudessa 80-90-luvuilla olen saanut lennellä ympäri palloa kiitettävästi. Nyt nelikymppisenä kiinnostaa paikallaan ja rauhassa oleminen eniten.
Niin eli kun sinä olet kyllästynyt matkusteluun, kukaan muukaan ei saisi matkustaa, oi ylevä ei-työläistaustainen vauvapalstan oraakkeli?
No ei saisi niin matkustaa, ympäristö ja vihervassu kiittävät sinuakin kun pysyt kotona.
Mutta Trump saa tuhota ilmastoa
Asun onnellisen tietämättömänä noin viiden km päässä lentoasemalta ja miten siitä on tullut ajanvietettä meille vantaalaisille. Olen vain kävellyt läpi ja oikeasti kuvitellut kaikkien olevan matkustamisen vuoksi siellä.
Tästä ketjusta kyllä näkee että ne "oikeanlaiset tosilomailijat" vaikuttavat just niiltä henkilöiltä, jotka stressaantuneina puhisee turvatarkastuksen jonossa kun on saapuneet viimetipassa kentälle ja kauhistelevat parkkimaksujen ja lentokenttäkahvilan hintoja (vinkki, jos sulla ei ole varaa syödä kahvilassa evästä ja tulla taksilla kentälle niin ehkä ei kannata lähteä lomalle ollenkaan).
Varmaan olis elämä helpompaa jos jäisi vaan kotiin. Ai niin mutta sitten jäisi se "siis mun on ihan pakko päästä thaikkuihin kaks kertaa vuodessa" vinkuminen töissä tekemättä ja joku luulis että tässä ollaan jotain köyhiä. Et itseasiassa tarkemmin ajateltuna paljon aidommalta ja symppiksemmältä vaikuttaa tuo artikkelin pariskunta jotka fiilistelee lentokentän Normalissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaista paskaa kirjoitetaan ja vieläpä julkaistaan? Kuka tahansa tajuaa, ettei tuollaista ilmiötä ole.
Nyt se ilmiö on luotu. Nuuksiossa on jatkossa autiota, kun väki suuntaa Helsinki-Vantaalle virkistymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hitto viettää aikaa lentokentällä yhtään pidempään kuin on pakko?
No en minä tuolla tavalla mene sinne, mutta ennen matkaa kyllä niin aikaisin kuin mahdollista. Saa rauhassa syödä ja ehtii katsella lentokoneita. Tykkään matkallelähdön tunnelmasta, mutta vain oikeassa tilanteessa. Joka vuosi teen pari matkaa, mutta ikinä en kyllästy siihen lähtöhuumaan.
Minäkin tykkään mennä ajoissa, istua rauhassa kahvilla ja käydä syömässä. Ja mennä taksilla ovelta ovelle. Sit kun lähdetään matkalle, mennään mukavuus edellä. Mutta ehkä tuosta lentokentän ahdistavasta stressikokemuksesta selvitäkseen on ihan pakko päästä viikon lomalle teneriffalle. Rai rai :D
Jos ei ole matkalippua ei pääse 'toiselle' puolelle' josta näkisi lentokoneet.
Eikä siellä kauheasti ole kauppoja ei matkustaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuo ihmiset lähde laivalle?? Risteilyt on talvella tosi halpoja eikä rahaakaan mene kuin se, minkä haluaa kuluttaa.
Ikkunallisessa Muumi-hytissä Ruotsin risteily 81€. Ei oo paljoo. 40€ per nenä
En tajua tätä kommenttia. Miksi aikuinen haluaisi Muumi-hyttiin? 40 euroa Ruotsinristeilystä on halpa hinta, mutta tarkoitin lähinnä näitä Tallinnan päiväristeilyitä. Tukholman reissu kuitenkin kestää 2vrk. Siinä kuluu jo syömiseenkin rahaa ellei eväsnyssyköiden kanssa matkusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein usko tätä juttua, sori.
Ja jos Normal, joka on ollut Suomessa jo useamman vuoden, on eksoottinen juttu...mistä ihmeen metsistä nuo ihmiset on tuonne revitty?
Minä kävin joskus parikymmentä vuotta sitten silloin tällöin lentoasemalla ostamassa ulkomaalaisia lehtiä. Silloin ainoat paikat jossa niitä myytiin olivat Hellsingin keskustan Akateeminen kirjakauppa, Suomalainen kirjakauppa ja lentoasema. Nyt niitä lehtiä saa joka Prismasta, mutta ei enää lentoaseman yleiseltä puolelta, ja kaikki on muutenkin muuttunut, edes autoa ei saa enää maksuttomaan parkkiin lentoaseman eteen.
Vierailija kirjoitti:
No johan Hesari on taas aiheita tempaissut. Vaikuttaa ihan vedätykseltä.
Toimittaja keksinyt nyt tälläisen satuilun kaveriensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneita olisi kyllä kiva katsella, onkohan tuolla sellaista paikkaa johon kuka tahansa voi mennä vaikka kaffelle ja nähdä samalla lähteviä ja tulevia konetta.
Tuota noin, esim. lentoasemien kahvilat?
Mutta kuka hitto sinne menee asiakseen, vaikkei ole matkustamassa mihinkään?
Ainakin minä olen saanut viettää lentoasemilla aikaa ihan liiankin kanssa, väkisin. Kuten moni muukin.
Ne kahvilat joista näkee koneita, on turvatarkastuksen takana. Eli pitää olla matkustaja, jotta sille puolelle pääsee.
Katselutasanne on siinä viereisen hotellirakennuksen yhteydessä, mutta sieltä näkee huonosti.
Lentokoneiden bongaukseen paras paikka ainakin toistaiseksi on Lemminkäisen kalliot Tuusulan rajan tuntumassa. Sekä Katriinantie, siitä näke
Skiathoksella onkin hyvä bongailla, kun melkein alle jää ;-)
Vierailija kirjoitti:
Oli siis yksi pariskunta, joka helsingin sanomien artikkelin tähden kävi lentokentän normalissa ostamassa "kaikkea mitä ei tiennyt edes tarvitsevansa" kuulostaa lähinnä temutukselta
Juu. En usko että on mikään oikea ilmiö
Artikkelissa ei ollut yhtään pariskuntaa joka olisi sanonut noin. Oli vain toimittajan yleinen toteamus. Yhdestä pariskunnasta oli kuva kun olivat ostoksilla Normalissa; he olivat matkalla Thaimaahan.
Muutenkin osa haastatelluista kertoi että olivat fiilistelemässä koska olivat lähdössä matkalle muutaman viikon kuluttua.
En usko että tuolla kovin paljon porukkaa on joka ei koskaan matkusta mihinkään, eikä artikkelissa niin väitettykään.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneita olisi kyllä kiva katsella, onkohan tuolla sellaista paikkaa johon kuka tahansa voi mennä vaikka kaffelle ja nähdä samalla lähteviä ja tulevia konetta.
Ei ole, kiitoradalle näkee vain alueellta, joka on turvatarkastuksen jälkeen. Ja sinne päästäkseen tarvitaan lentolippu. Joskus oli neukkareita siinä kakkosterminaalin yläkerrassa, joista oli näkymä kiitoradalle, en tiedä, onko niitä enää edes olemassa tuon viimeisen rempan jälkeen.
Hesari koittaa taas tehdä olemattomasta juttua. Naurettavaa.
Noh siellä on tiimipalsussa naurettu että heh heh katsokaapa vaan niin saan nuo lukijantollot luulemaan tälläisenkin tosijutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten oli kahvila/ baari mistä näki kiitotielle. Sen jälkeen kenttää on laajenettu ja rempattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan tehtiinkin.....100 vuotta sitten. Ne olivat jänniä vempeleitä ne lentävät koneet.
Pieniä lapsia saatettiin viedä lentokentälle katselemaan lähteviä ja laskeutuvia lentokoneita. Juotiin kahvit ja lapselle saatettiin ostaa jäätelö.
Nyt ei taida enää päästä paljon aulatilaa pidemmälle ilman matkalippua ja turvatarkastusta.
No Vantaalla on tilausta kahviloille ja ravintoloille, ei sen kummempaa. Ei tuossa taidettu ostovoimasta puhua mitään. Kun olin lapsi, ajoimme joskus lentokentän laidalle katselemaan, vaikka ei ollut edes kahviloita. Ei tullut edes mieleen, että olisi itse voinut päästä lentokoneella jonnekin.
Jos taxfreehen ja turvatarkastuksen jälkeisiin parempiin kauppoihin voisi päästä ilman matkustamista, niin saattaisin ymmärtää hupikäynnin lentoasemalla.
En nyt tiiä mitä uutta tässä on. Noin 20 vuotta sitten kun asuin Sveitsissä, niin sielläkin oli ihan tavallista mennä hengailemaan Klotenille (eli Zürichin lentokentälle), kun siellä oli kaikkea kivaa. Varsinkin kun sunnuntaisin oli paikat kiinni, mutta lentokentällä auki. Sveitsiläisillä kuitenkin oli rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan sitä laittaa virtuaalilasit päähän ja autolla kuskata mökille Savoon. Virtuaalilaseista lentovideota. Mökille sitten ostaa Lidlistä Saksan herkkuja ja kuvittelee, että on vaikka Saksassa mökillä Saksalaisessa korvessa.
Sama käydä Lapissa, siellä näkee saksalaisia. Tosin se toisen maailmansodan jälkeinen buumeriryntäys voi hyvin olla jo hiipumaan päin, enemmän porukkaa taitaa nykyään tulla Aasiasta.
No ei saisi niin matkustaa, ympäristö ja vihervassu kiittävät sinuakin kun pysyt kotona.