Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCOS ja lapsettomuuden pelko

Vierailija
11.02.2025 |

Olen 28-vuotias nainen, jolla on PCOS-diagnoosi annettu jo n. 10v sitten. Olen aina halunnut lapsia ja aikaisemmassa suhteessa ehkäisy ei ollut aina käytössä vaan mentiin hetki ajatuksella tulee jos on tullakseen.

Nykyisessä suhteessa olen ollut 2 vuotta ja meillä on toiminut ehkäisynä nyt puolen vuoden ajan keskeytetty yhdyntä, eli lapsi ei olisi ollut maailmanloppu vaan iloinen yllätys.

Lapsen yrittäminen alkaisi olla pian ajankohtainen ja jännittää koko rupeama hirmuisesti. Lähes päivittäin ajatus käy mielessä mitä jos kehoni ei siihen pysty edes hoidoilla ja mitä jos tässä vielä alkaa odottelemaan ja mahdollisuudet menee ohi. Mun oma kiertoni on vuosien aikana ollut todella epäsäännöllinen, välillä kierto venynyt lähes 100 päivään ja silloin käynnistelty teroilla ja välillä ollut kausia kun kierto ollut kuukausien ajan 35 päivää. 

Olisi ihana kuulla kokemuksia. Niitä onnistumisia, mutta myös epäonnistumisia. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten onnistuu ihan hormoneilla. Meillä avun toi tosin IVF koska miehen siittiömäärä oli alhainen, mutta lapsettomuuslääkäri ei pitänyt PCOS-diagnoosia oikein minään ongelmana. Ainakin tuli hyvä määrä munasoluja, ja pakastettavia alkioita tuli sitten 7kpl. Tuossa vieressä tuo 11kk nyt nukkuu :) 

Vierailija
2/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyh hyh

huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni sanottiin, ettei tule saamaan lapsia. Sai kaksi lasta ilman hoitoja.

Vierailija
4/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös PCOS- diagnoosi. Meillä on 4 lasta, joita on kaikkia saanut odottaa pidempään tulevaksi, mutta saatu on kuitenkin. Tärppeihin mennyt 2-4 vuotta, joten kannattaa aloittaa yrittäminen ajoissa. Yhden lapsen yrityksessä käytimme pientä hormoonilääkitystä apuna ja sillä tärppäsi heti. 

Vierailija
5/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos se periytyy ja on kivulias oireyhtymä.

Vierailija
6/6 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta ilman hoitoja. Helposti olen aina tullut raskaaksi. Olen myös luovuttanut munasoluja, ja siinä yhteydessä pcos vasta paljastuikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi