Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen poissaolot koulusta kiusaamisen takia

Vierailija
11.02.2025 |

Olen niin väsynyt tähän. Lapsella on mennyt rikki jo 200h poissaoloja koulusta rikki kun ei huvita mennä kouluun. Hänellä on eräs "kaveri" samalla luokalla joka puhuu ilkeästi hänelle, haukkuu vaivihkaa kun opettajan selät kääntyvät. En tiedä mitä tehdä. Pian on koulukeskustelu asiasta ja en tiedä mitä on tulossa. Pelkään hänen jäävän luokalle vaikka onkin hyvä oppilas (ka 9,5). En ymmärrä miksi aamut ovat niin vaikeita hänelle, varsinkin kouluun lähteminen. Suurimmaksi osin poissaolojen syyksi laittaa että on kipeä, mikä voi olla tottakin joissakin kohdin mutta ei kyllä tässä kun poissaoloja on noin paljon. Lapseni itsetunto on ihan pohjalukemissa, uskon että sairastaa masennusta. Kuitenkaan ei halua ottaa hoitoa vastaan koska tuntee häpeää asiasta ja se että pelkää että kaverit saa tietää. Siis apua, mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kun on keskustelu. Pidä lapsesi puolta. Hänessä ei ole mitään vikaa, eikä hän ole tehnyt mitään väärää. Muista se.

Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan.

Vierailija
42/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ap olennaisen heti ensimmäisellä rivillä: lasta ei huvita mennä kouluun.

Tuon ikäisenä pitää jo ymmärtää, että kouluun mennään vaikka ei aina niin huvittaisikaan. Ja sinun aikuisena pitää ainakin tämä ymmärtää. Et kerta kaikkiaan voi antaa lapsen jäädä aamuisin kotiin leikkimään puhelimellaan ja pelikoneellaan, voi hyvänen aika sentään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap antaa lapsen jäädä kotiin? Miksi hän saa pelata rajattomasti? Miksi ap ei itse ole ollut aktiivisesti kouluun yhteydessä heti kun poissaoloja on alkanut tulla?

Lapseni ei ole avautunut ongelmistaan ja hänellä on sen suhteen vaikeuksia. Saattaa pitää sisällään kuukausikaupalla (ellei jopa vuosia) jotain juttua mikä vaivaa häntä eikä kerro edes vanhemmilleen... no tottakai sitä sitten on ajatellut että ongelmia ei ole kun on maininnutkin useasti että kaikki on ok. Hänen on vaikea luottaa aikuisiin. Ongelma on siis monitahoinen eikä ole niin helppo juttu kun luullaan. Nyt sitten pitkästä aikaa sain kuulla että koulussa tämä "kaveri" on ollut systemaattisesti ilkeä häntä kohtaan mistä minulla ei ollut mitään ietoa.  Minunkin pitää käydä töissä, pitäisikö työtkin jättää kesken lapsen takia? ikää hänellä on jo 12 vuotta, eli ei siis enää mikään pik

Aikuiset määrää ja lapset tottelee. Nyt on viimeiset hetket ap:n opetella rajojen asettamista.

Vierailija
44/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse kiusaamisesta vai riippuvuudesta?

Saattaa olla kyse myös riidasta, mutta sitähän ei nyt tiedetä, koska asiaa ei ole selvitetty.

Vierailija
45/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas kun nyt puhuu ilkeästi. Kasvattakoon munat ja kouluun vaan.

Verbaalinen kiusaaminen voi olla vielä pahempaa kuin fyysinen. Kiusaaminen on kaikin tavoin myös nöyryyttävää. 

Vierailija
46/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että lastasi kiusataan ja et ymmärrä miksi hänen on vaikea mennä kouluun?!

No siis aamut muutenkin hänelle ihan supervaikeita. Heräämisen kanssa ongelmia vaikka suht ajoissa menee aina nukkumaan.. usein valittaa sitä ettei saa unta ja sitten seuraavana päivänä väsynyt. Päivittäin pitäisi olla kyyti kouluun ja se on mahdollista saada mutta se meneminen. Olen saanut monta harmaata hiusta tämän takia, muistuttanut että laittaa kaikki valmiiksi huomista varten... mutta ei. Kaikki tehdään viime tingassa. 

Ymmärrän tämän yhtälön kuinka hankalaa se on kun koulussa kiusataan ja silti opiskelut pitää kunnialla suorittaa loppuun. Itseänikin kiusattiin koulussa mutta ei olisi tullut mieleenkään että sen takia olisin poissa koulusta. Vaikka se tuntui pahalta tiesin että kouluun on kaikesta huolimatta tärkeä mennä. Ap

Vierailija
47/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta kiusataan lähes joka välitunti. Sama poika. Nyt sanoin lapselle, että lyö paskaa naamaan. Olen aika väsynyt tähän keskustelukulttuuriin. 

Hanskaan voi sopivasti etsiytyä kivi yms. Jospa tykkää vain kulkea kivi kädessä välkällä. 

Tuosta voi syntyä pysyviä vammoja tai pahimmassa tapauksessa lähteä henki.

Vierailija
48/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus sama 6-luokalla. En kuitenkaan kertonut siitä kenellekään. Ahdisti mennä kouluun joka päivä, ja melko usein olin poissa. Jälkikäteen katsottuna ahdistukseni oli melko vähäpätöistä. Tai no, lapsena ilkeät sanat merkitsivät paljon, kun oli epävarma, herkkä ja kiltti tyttö.

Itseäni helpotti, kun pääsin ala-asteelta yläasteelle eri luokalle, ja minua piinaava kusiainen muutti pois. Ehkä lapsi voisi vaihtaa luokkaa?

Vierailija
49/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisella on aina selkeä tarkoitus. Saada uhri kärsimään. Koulumaailmassa ei vieläkään osata hoitaa oikein kiusaamistapauksia.

Jollei opettaja ole aivan idiootti kyllä hän tietää ketä kiusataan. Ja kuka on pääjehu kiusaamisessa. Valitettavasti opettajatkin pelkäävät kiusaamista.

Ja lässyttävät kiusaajille. Koulusta erottaminen määräajaksi voisi kiusaajan kohdalla toimia. 

Vierailija
50/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse kiusaamisesta vai riippuvuudesta?

Saattaa olla kyse myös riidasta, mutta sitähän ei nyt tiedetä, koska asiaa ei ole selvitetty.

Onko lapsella yhtään kaveria koulussa? Mulla ei ollut lopulta enää yhtään kaveriakaan koulussa. Ihan helvetin ankeaa olla siellä yksin ja kuunnella huutelua. Sitten lakkasin puhumastakaan kenellekään mitään. Sulkeuduin ihan täysin. Jos on muitakin ongelmia, niin kiusaaminen voi olla laukaiseva tekijä. Koskaan en enää päässyt kunnolla työelämään mukaan. Olen heittänyt hanskat tiskiin. Poissaolotunteja kertyi pahimpana lukukautena vain 100. 

Juuri tämän takia sanonkin, että joko kotikoulu tai sitten vaihtaa koulua. Tuon koulun osalta peli on menetetty. 

Vierailija
51/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta kiusataan lähes joka välitunti. Sama poika. Nyt sanoin lapselle, että lyö paskaa naamaan. Olen aika väsynyt tähän keskustelukulttuuriin. 

Hanskaan voi sopivasti etsiytyä kivi yms. Jospa tykkää vain kulkea kivi kädessä välkällä. 

Kiven heittämisestä HENKI!?!?! XDDDDD

Kuvittele, miten kävisi, jos työntää portaista alas 😁

Vierailija
52/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt rehellisesti itseesi, ap. Sinun olisi pitänyt puuttua asiaan silloin, kun ensimmäisen kerran huomasit lapsen aikovan lintsata.

Nyt hänellä on yli 200 poissaolotuntia ja sinä vaan ihmettelet, mitä pitäisi tehdä. Kun olisi pitänyt tehdä aikoja sitten.

Vierailija
53/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on paskaa. Varsinkin peruskoulu. Onneksi on ohi jo, ei enää koskaan toiste!

T: Keskiarvo 9,2

Vierailija
54/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä nyt sentään. Mutta mä nään, mitä tässä tapahtuu. Koulu ei tee mitään. Jotain pitää jonkun tehdä. Lapsi on selkeästi masentunut ja viettää aikaa omissa oloissaan. 

Mä voin kyllä sanoa kuraattorille ja opelle, että saa kai lapsi kulkea kivi hanskassa. Eihän kukaan odota, että päälle käydään? Valvottu piha. 

Vierailija
55/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiven heittämisestä HENKI!?!?! XDDDDD

Kuvittele, miten kävisi, jos työntää portaista alas 😁

No jos tykkää keräillä kiviä pihalta ja hanskassa oli kivi sen takia. 

Vierailija
56/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulisit, mitä isäukkoni on nuoruudessaan tehnyt, saisit sydänkohtauksen. Aivan hullua menoa ollut!

t. Isä 55v.

Vierailija
57/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että lastasi kiusataan ja et ymmärrä miksi hänen on vaikea mennä kouluun?!

No siis aamut muutenkin hänelle ihan supervaikeita. Heräämisen kanssa ongelmia vaikka suht ajoissa menee aina nukkumaan.. usein valittaa sitä ettei saa unta ja sitten seuraavana päivänä väsynyt. Päivittäin pitäisi olla kyyti kouluun ja se on mahdollista saada mutta se meneminen. Olen saanut monta harmaata hiusta tämän takia, muistuttanut että laittaa kaikki valmiiksi huomista varten... mutta ei. Kaikki tehdään viime tingassa. 

Ymmärrän tämän yhtälön kuinka hankalaa se on kun koulussa kiusataan ja silti opiskelut pitää kunnialla suorittaa loppuun. Itseänikin kiusattiin koulussa mutta ei olisi tullut mieleenkään että sen takia olisin poissa koulusta. Vaikka se tuntui pahalta tiesin että kouluun on kaikesta huolimatta tärkeä mennä. Ap

Oletko varma, ettei ole puhelimella yömyöhään?

Vierailija
58/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä nyt sentään. Mutta mä nään, mitä tässä tapahtuu. Koulu ei tee mitään. Jotain pitää jonkun tehdä. Lapsi on selkeästi masentunut ja viettää aikaa omissa oloissaan. 

Mä voin kyllä sanoa kuraattorille ja opelle, että saa kai lapsi kulkea kivi hanskassa. Eihän kukaan odota, että päälle käydään? Valvottu piha. 

Koulun pihahan on todellakin valvottu ja siellä ei tapahdu mitään. Ja lapsi tykkää keräillä kiviä. Hanskassa oli sellainen kun osui kiusaajan jalkaan tai poskeen. Ikävä juttu. 

Vierailija
59/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin asian niin että nostin kiusaajan kurkusta seinää vasten noin 10 cm korkeudelle maasta ja toisessa kädessä oli ruuvimeisseli. Oli todella lähellä etten iskenyt kaulavaltimoon. 

Pelästyi niin pahasti että seuraavan päivänä pyyteli anteeksi.

Vierailija
60/86 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse hoidin asian niin että nostin kiusaajan kurkusta seinää vasten noin 10 cm korkeudelle maasta ja toisessa kädessä oli ruuvimeisseli. Oli todella lähellä etten iskenyt kaulavaltimoon. 

Pelästyi niin pahasti että seuraavan päivänä pyyteli anteeksi."

Oot siisti 🤩