Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihminen oikein ajattelee päättäessään pakastaa variksia päiväkodissa?

Vierailija
11.02.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14f88dca-1059-4195-904d-8d015d24f3dc

osaisiko joku selittää tätä tilannetta? 

Kommentit (391)

Vierailija
241/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissoista en tiedä, mutta koirilla saa metsästää vain sellaisia lintuja, mitkä eivät ole rauhoitettuja. Laissa on myös tarkkaan määritelty, mihin aikaan vuodesta saa metsästää. Metsästykaudet eivät ole pitkiä ja lintujen lisääntymisaikana ei metsästetä ollenkaan.

Vierailija
242/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ryhmikset on ihan pieniä yksiköitä, kai joku 8 lasta ja 2 lastenhoitajaa (ei opea, ei avustajia, ei keittiöhenkilöstöä). Tietääkö joku mistä niihin tulee ruoka, siis myös aamupala ym ja missä ruokaa niissä säilytetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, miksi pakastettuja lintuja käytetään koirien kanssa, niin niiden avulla voi tosiaan harjoitella riistan noutoa. Esimerkiksi noutajat, spanielit ja seisojat noutavat ammutun riistan (linnun). Tarkemmin sanoen koira siis hakee maastoon tai veteen pudonneen linnun ja riittävästi harjaannuttuaan osaa etsiä linnun myös ilman näköhavaintoa siitä, mihin se putosi. Koira osaa kantaa lintua suussaan ja tarvittaessa uidakin lintu suussaan sekä lopuksi luovuttaa sen ohjaajalle käteen. Tarkoitus on että koira ei pudottele eikä pureskele lintua. Toisinaan linnulla vedetään maahan myös laahausjälki, jonka koira osaa seurata ja tuo jäljen päästä löytämänsä linnun ohjaajalle. Näitä asioita esimerkiksi treenataan pakastelinnuilla.

Kiitos selityksestä. Enpä tuollaisestakaan tiennyt.

Vierailija
244/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös metsästyskoirille pakasteta näitä lintuja jotain treenejä varten?

Muuta järkevää selitystä en keksi. Ei yleensä ole variksia vaan metsästettyjä sorsia..

Kyllä kai metsästäjät yleensä syö ne sorsat. 

Vierailija
245/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut monta koiraa, pari niistä noutajia, mutta en ole koskaan kuullutkaan että noutajia tai muita koiria koulutettaisiin pakastetuilla variksilla. Enkä todellakaan itse haluaisi koirani suuhun mitään pakastettua varista, enkä todellakaan itse vetäisi pakastetulla variksella maahan jotain hajujälkiä. Korkeintaan grillattu broileri tulisi kyseeseen, jos jotain kuollutta lintua nyt jostain syystä olisi pakko käyttää koiran koulutuksessa.

Vierailija
246/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, miksi pakastettuja lintuja käytetään koirien kanssa, niin niiden avulla voi tosiaan harjoitella riistan noutoa. Esimerkiksi noutajat, spanielit ja seisojat noutavat ammutun riistan (linnun). Tarkemmin sanoen koira siis hakee maastoon tai veteen pudonneen linnun ja riittävästi harjaannuttuaan osaa etsiä linnun myös ilman näköhavaintoa siitä, mihin se putosi. Koira osaa kantaa lintua suussaan ja tarvittaessa uidakin lintu suussaan sekä lopuksi luovuttaa sen ohjaajalle käteen. Tarkoitus on että koira ei pudottele eikä pureskele lintua. Toisinaan linnulla vedetään maahan myös laahausjälki, jonka koira osaa seurata ja tuo jäljen päästä löytämänsä linnun ohjaajalle. Näitä asioita esimerkiksi treenataan pakastelinnuilla.

Myydäänkö niitä pakastettuja lintuja koiratreeneihin sitten rikkinäisissä jätesäkeissä, mistä

Myydäänkö jossain pakastelintuja tätä varten vai pitääkö ne tappaa itse?

Eiköhän metsästyskoiraharrastajilla ole suhteita sellaisiin ihmisiin joitten kautta lintuja saa, jos eivät itse jostain syystä metsästä. 

Vierailija
247/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varisparkoja 😭

Vierailija
248/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut monta koiraa, pari niistä noutajia, mutta en ole koskaan kuullutkaan että noutajia tai muita koiria koulutettaisiin pakastetuilla variksilla. Enkä todellakaan itse haluaisi koirani suuhun mitään pakastettua varista, enkä todellakaan itse vetäisi pakastetulla variksella maahan jotain hajujälkiä. Korkeintaan grillattu broileri tulisi kyseeseen, jos jotain kuollutta lintua nyt jostain syystä olisi pakko käyttää koiran koulutuksessa.

No onko sun noutajat metsästyskoiria? 

Vierailija
249/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selityksestä. Enpä tuollaisestakaan tiennyt.

Aivan helevetin typerää hommaa metsästää lintuja ja tappaa harjoitusta varten vielä lisää lintuja. Pitäisi metsästää vain lajeja, joista on haittaa, eli hirvieläimet ja rusakot.

Vierailija
250/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki. En tykkää metsästyksestä. 

Vierailija
251/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi varisparkoja 😭

Joo, voi varisparkoja, jotka on eläneet onnellisina luonnossa kunnes tulivat ammutuiksi. Sen sijaan se on ihan fine että possuja kasvatetaan laitoksissa ahtaissa huonoissa oloissa ja sitten tapetaan. 

Vierailija
252/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, eli et tiedä sellaisten koulutuksesta yhtään mitään. Piti vaan tulla pätemään?

Vierailija
253/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö niitä pakastettuja lintuja koiratreeneihin sitten rikkinäisissä jätesäkeissä, mistä

Ihan verkkokaupoissa on, esim Korpimetso myy harjoitusriistaa. Sorsat on melkein parikymppiä tsibale ja varikset n. 9 e kappaleelta. Ja ne lähetetään Matkahuollon paketteina muiden lähetysten seassa.

Vierailija
254/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, eli et tiedä sellaisten koulutuksesta yhtään mitään. Piti vaan tulla pätemään?

En minä pätenyt millään tavalla, vaan kerroin että tavallinen koiraharrastaja ei tiedä jostain varisjutuista. Että kyseessä ei ole mikään yleinen tieto edes koirapiireissä. Mistä ihmeestä keksit että pätisin?

Vierailija
255/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka ja jos vaikka maistuu kanalta tai ruokkii juhlaväen  joista ei pidä.. Sama pieni palkka ehkä syynä, ettei pakastinta kotona. Tai shamanistisiin keitoksiin tai jos preparoi vapaa-ajalla sitten niitä. tai sitten hällä on kissa ja kissanruoka on kallista. outoa silti koska kiinnijäänti on aika varma julkisissa tiloissa. ehkä hän ajatteli että niistä askarrellaan jotain :D

Vierailija
256/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tuon nettikaupan joka myy koirille pakastettuja variksia. Eivät toimita niitä mustissa jätesäkeissä nokat ulkona roikkuen vaan siististi ja hyvin pakattuna, kylmälaatikossa, joku ostaja siellä kirjoitti että yksittäin vielä sanomalehteen käärittynä. 

Vierailija
257/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirien harrastuksissa käytetään pakastettuja lintuja. Broblem solved.

Miks?

Mitäs sä ajattelit käytettävän? Kuollutta ihmistä?

Mihin koirat tarvitsevat kuolleita lintuja?

Ja onhan se outoa, että jos kissa tappaa linnun, niin se on väärin, mutta koiran harrastusta varten pitäisi niitä kuolleita lintuja ihan haalia.

En ole kuullut vielä lintukissoista, mutta lintukoirista kyllä kissa myös tappaa huvikseen, oli kyse hiirestä, linnusta tai oravanpesästä

Vierailija
258/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa, niin googlatkaas että "varis koiran koulutukseen". Variksia lienee helposti saatavilla ja se on ostettaessa suht edullinen harjoituslintu. Lisäksi muistelen kuulleeni, että siinä on vahva haju ja lisäksi se on pienikokoinen, niin se sopii pennun ja nuoren noutavan koiran harjoittamiseen.

Noh, ehkä pian selviää, oliko kyse koiraharrastajan linnuista vai oliko jotain karmivampaa takana.

Vierailija
259/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ap:n kysymykseen:

Koiraihmiset. Huoh.

Vierailija
260/391 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiinnostaa, niin googlatkaas että "varis koiran koulutukseen". Variksia lienee helposti saatavilla ja se on ostettaessa suht edullinen harjoituslintu. Lisäksi muistelen kuulleeni, että siinä on vahva haju ja lisäksi se on pienikokoinen, niin se sopii pennun ja nuoren noutavan koiran harjoittamiseen.

Noh, ehkä pian selviää, oliko kyse koiraharrastajan linnuista vai oliko jotain karmivampaa takana.

Oli kyseessä koiraharrastus tai ei, niin on se aika karmivaa tuoda ilman lupaa työpaikalle pakastimeen kasa kuolleita variksia, etenkin jos se työpaikka on kasvatusalalla tai sote-alalla, ja tässä en nyt tarkoita koirankasvatusalaa.