Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kietaisupaidat ym. vastasyntyneellä

05.03.2007 |

Kertokaa kokeneemmat ja viisaammat miten on hyvä pitää kietaisupaitaa kesällä syntyvällä vauvalla? Ostin niitä monta kun mielestäni ne ois käteviä. Sitten mietin voiko sitä pitää paljaalla iholla vai hankaako se, onko oltava body alla? Entä miten potkarit tai puolipotkarit, tuleeko ne olla paidan alla vai päällä? Ja mitkä vaatteet ylipäätään on parhaimpia kesävauvalle?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kietaisupaidoista välitä, koska aina on selkä paljaana. Olen ostanut tulevalle vauvalle pientä kokoa kietaisubodyjä. Jos maailman helpoimmalla haluaa pärjätä, niin ehkä kietaisubody + puolipotkarit on helpoin yhdistelmä, itse tykkään enemmän body + housut + sukat viritelmästä. Ja meillä ei ole juuri lyhythihaisia käytetty, vaikka on kesävauva ollut. Jotenkin tuntuu, että suojaa saa pienellä olla aina yhden ohuen vaatekerran verran.

Mut nää on niin henkilökohtaisia juttuja. Ihan varmasti pärjää vaikka millä varustuksella. Ei nuo kietaisupaidat yhtään hassumpia ole pukea pienen vauvan päälle, kun ei vielä päätä kannattele. Sitten jostain koosta 70 menee jo ne, missä on vaan napit olkapäällä.

Vierailija
2/9 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pidetään sairaalassa jo. Ei sinne mitään alle tarvitse, idea on nimenomaan, ettei tarvitse pään yli mitään vetää. potkarit tai puolipatkarit siihen päälle. MInäkin pidin kietaisubodeista erityisesti, mutta ihan alkuun se paitakin on hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kyllä kietaisupaitojakin käyttänyt, kun niitä on perittynä suvulta ollut. Ihan suoraan iholla, ei alupaitoja, paitsi jos kylmän takia haluaa käyttää, niin silloin voi kietaisupaidan laittaa vaikka bodyn päälle lisäksi. Kietaisupaidan kanssa on mielestäni paras potkuhousut, niin ei tule se selkä niin helposti paljaaksi. Bodyn kanssa paras on sit ne puolipotkarit, kätevämpi pukea. Kietaisumalli on helpompi pukea pienelle retkulle vauvalle, kun ei tarvi vetää pään yli mitään. Nepparit nauhoja kätevämmät. Joskus kylmemmällä kelillä esim. yöllä olen laittanut myös kietaisupaidan potkupuvun = kokopuku alle lämmikkeeksi. Meidän vauvat siis olleet syksyvauvoja.

Vierailija
4/9 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat meillä olleet paras vaihtoehto ihan vastasyntyneelle. meillä oli morot niin voimakkaat että jokainen vaipanvaihto ja pukeminen tuottivat hurjan itkun komisen viikon ajan. kietasupaidat ja bodyt olivat silloin ahkerassa käytössä!

Vierailija
5/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaapi tämäkin olla. Minä käytin esikoisella kietaisupaitoja, mutta ne kyllä nousevat aina ikävästi vauvaa nostaessa ja sylissä pitäessä ylös selkään ruttuun, selkä paljaana tahtoo siis olla aina. Nyt tämän kuopusvauvan kanssa käytän ainoastaan bodeja. Meillä ollut ihan tavallisia bodeja alusta saakka ja minusta ne olleet ihan ok. Nopeasti opin tuipottavaa niskaa pukiessakin kannattelemaan.

Vierailija
6/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni paljon kätevämpiä kuin tavalliset bodyt, tavallisista paidoista puhumattakaan.

Kesävauva tarvitsee varmaakin eniten niitä EI kesä vaatteita. Eli alku kesä varsinkin on usein viileätä vielä. Ja kesä illat viileitä.

Itselläni oli nyrkkisääntönä että aina jotain päällä. Hattu aivan ehdoton. Ohuita kesä hattuja löytyy kyllä. Vauva on kuitenkin altis vedolle.

Auringossa ei oltu koskaan ilman varjon/ rattaiden suojaa. Rattaissa saattaa kyllä lämpö nousta yllättävän korkealle. Usein nukkui varjossa vaunuissa esim vaippa, kietaisupaita, sukat ja hattu päässä.

Vierailija
7/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi näppäriä eikä ole selkä paljaana aina nosteltaessa.

Vierailija
8/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden vauvan kokemuksella mieleni kätevimmistä ja mukavimmista vaatteista on muuttunut miltei joka kuukausi :) Esikoisella en voinut sietää kietaisupaitoja tai bodyja. Käytin vain " normaaleja" bodyja. Enkä mitään mikä muistutti äitiyspakkauksen vaatteita...hameita, mekkoja, hörhelöitä, farkkuja yms. Nyt kuopuksen kanssa rakastan kietaisuvaatteita...pidän kietaisuyläosia, potkareita, paitoja, puolipotkareita...yksi huono puoli on noissa kietaisuvaatteeissa. Meillä ainakin jää kaula aika paljaaksi pelkällä bodylla/paidalla...

Vierailija
9/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyy paremmin paikoillaan kuin kietaisupaita, jos sellaista haluat käyttää. Nyt kevään aikana olen huomannut että aika moneen paikkaan on tullut niitä. Kun oma lapsi syntyi 2v sitten niin näin tasan yhden kappaleen ja sekin oli äitiyspakkauksessa...

Hyvin paljon riippuu lapsesta millaista vaatetta tykkää käyttää. Oma lapsi oli jotenkin tosi jäykkä ja käppyrässä ekan kuukauden ajan. Esim. vaipan laitto oli yhtä tuskaa kun lapsen jalkaa piti tosissaan vetää suoraksi että sain vaipan taipeista hyvin, ettei pisut karkaa. Jäi täysin käyttämättä oikeilla napeilla tai nauhoilla edesta kiinnitettävät vaatteet kun ei niitä saanut kiinni kun lapsi käpertyi kasaan. Silloin tykkäsin käyttää sellaista koko haalaria jossa oli joko nepparit edessä tai vetoketju.

Suosittelen kesäksi ostamaan edes kaksi helleasua. Voi olla että on tosi kylmä kesä ja jää täysin käyttämättä tai sitten on tosi tukahduttava keli, jolloin tarvit niitä ainakin kotona. Minä käytin lyhythihaista bodyä ensimmäisenä kesänä helleasuna ja kun oli kylmävarpainen ni sit sukat jalkaan. Vähän viileämpänä kesäpäivänä pidin bodya ja puolipotkareita . Itse pidin puolipotkareita paidan päällä kun näin että kuminauha painoi mahaan punaisen juovan.

Mulla oli alkuun tosi hankala miettiä että kuinka paljon lapsi tarvii vaatetta ulosmentäessä kesällä. Sit ystävä antoi vanhan hyvän neuvon että kokeilla niskasta, niin tiedät onko sopivasti vartalon päällä vaatetta. Ja kokeilla vielä sormet ja varpaat, onko niillä tarpeeksi suojaa. Jos on hiki tai tosi kuuma iho niin liikaa vaatetta, vähentää heti. Oma lapsi tosin kuuluu siihen ryhmään että kesälläkin viileinä päivinä oltava puuvillalapaset kädessä kun näpit on ihan jäässä.

Ennenkaikkea varaudu siihen että lapsesi puklaa joka evästyksen jälkeen noin miljoona kertaa ja vaatteet pitää vaihtaa yhtä usein. Älä siis ajattele/kuvittele hankkivasi mahdollisimman vähän vaatetta.

mjap:

Kertokaa kokeneemmat ja viisaammat miten on hyvä pitää kietaisupaitaa kesällä syntyvällä vauvalla? Ostin niitä monta kun mielestäni ne ois käteviä. Sitten mietin voiko sitä pitää paljaalla iholla vai hankaako se, onko oltava body alla? Entä miten potkarit tai puolipotkarit, tuleeko ne olla paidan alla vai päällä? Ja mitkä vaatteet ylipäätään on parhaimpia kesävauvalle?