Täytyykö Kelaan oikeasti ilmoittaa kaikki pienet rahasto-osuudetkin?
Kommentit (47)
MItä niissä ohjeissa sanotaan,
Julkisesti noteeratun osakkeen ja sijoitusrahasto-osuuden arvoksi otetaan 70 prosenttia myöntö- tai tarkistusajankohtaa edeltävän vuoden viimeisen pörssipäivän arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Nordean rahastoissa 35t. Saako Kela jostain tiedon?
Jos sinulla on ylimääräistä rahaa 35t, et tarvi kelan tukia. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ilmoitin kaikki parin euron paypal-tilitkin. Ja niitä pyydettiin ilmoittamaan, kun hain toimeentulotukea erään kömmähdyksen seurauksena.
niin pitääkin toimeentulotukea hakiessa, kuten myös käteisvaratkin pitäisi ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Aika moni on jäänyt kiinni petoksesta kun ei ole ilmoittanut rahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi näkyvän veroilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi näkyvän veroilmoituksessa.
Ja Rahastoyhtiö ilmoittaa vuoden aikana tehdyt ostot, myynnit ja maksetut tuotto-osuudet Verohallinnolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agressiivisia verosuunnittelijoita, rahastosijoitusten pimittäjiä ja verotonta huumekauppaa harjoittavia on jäänyt kiinni tukien väärinkäytöstä.
Pitääkö Kelaan ilmoittaa kaikki käteinen, mikä on paloturvakaapissa? Jos ilmoittaa määräksi 0 euroa, tulevatko tarkistamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata vaivautua jos rahastojen arvo ei ylitä 10 000e.
Siis ilmoittamaan vai? Miksei tuossa kysytä sitten suoraan ylittääkö näiden yhteisarvo sen 10 k:n?
AP
No siis se on niin monitulkintainen kun ne kysyy onko asumistukeen vaikuttavaa omaisuutta. Alle 10 000e ei vaikuta mitenkään laskelmaan eikä sitä huomioida joten se on sitten onko vai eikö ole. Laskelmaan se ei vaikuta kuitenkaan ilmoitti tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan tietynlainen omaisuus huomioidaan asumistukea myönnettäessä, joten tietysti sellainen omaisuus, joka saattaa vaikuttaa asumistukeen, pitää ilmoittaa.
Tuo on suoraa seurasta hallituksen päätöksistä, joten jos olet eri mieltä, toivon, että et äänestänyt persuja, kokoomusta, kristillisiä tai RKP:tä, koska jos äänestit, saat sitä, mitä tilasit. Kokoomus ja persut lupasivat leikkauksia ja leikkauksistahan tuossa on kyse.
On ihan eria asia, ovatko nykyiset leikkaukset järkeviä. Kovasti näyttää siltä, että eivät ole, koska työttömyys on kasvussa ja talous romahtamassa. Olisi ehkä ollut parempi leikata yritystukia, jotta yritykset olisi pakotettu tekemään parempia päätöksiä sen sijaan, että iso joukko yrityksiä ei viitsi kehittää toimintaansa, vaan pyörii juuri ja juuri kannattavasti tukien varassa, vaikka tuollaiset pitäisi pistää nurin, jotta paremminIhan sama ne leikkaukset on. Tässä ei ole siitä kyse vaan siitä, että nämä kaikki pienetkin jutut pitäisi juurta jaksain ilmoittaa kun taloudessa vasta kymppitonnin omaisuuden pitäisi olla vaikuttava tekijä!
Eikö olisi viisaampaa kysyä asiakkaalta sen omaisuuden kokonaisarvosta, että ylittääkö se sen 10 tuhannen euron summan? Suomalaiskansallisesti tämäkin tehtiin näemmä näin näperrellen! Typerää!
Tuosta tarkasta kyttäämisestä voi sitten syyttää niitä, jotka käyttävät tukia väärin. Heidän takiaan kaikkia kytätään. Oikeastihan huijareita on vähän, mutta tietyt puolueet hakevat kanantusta väittämällä, että huijareita on paljon. Jos vaaditaan kaikkien tulojen ja varallisuuden ilmoittamista, on helppo jälkeenpäin todeta, että hakemus on tehty petollisesti, kun kukaan ei voi vedota siihen, että ei tiennyt, että juuri tuo tai tämä tulo tai varallisuuserä olisi pitänyt ilmoittaa. Jos pelkkä oma ilmoitus siitä, että varallisuutta on alle 10k€, joku huijari aivan varmasti keksisi väittää, että ei ymmärtänyt, että jotkut rahastosijoitukset ovat varallisuutta. Vastaavia tapauksia ovat esimerkiksi ne, jotka ovat "unohtaneet" ilmoittaa verottajalle ulkomailla olevia talletuksia ja niiden tuottoja, kun muka olivat "unohtaneet", että heillä on pari miljoonaa jossain veroparatiisissa sijoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Saa tiedon. Kannattaa ilmoittaa. Ei se vaikuta asumistukea vähentävästi mitenkään merkittävästi. Ei ainakaan ennen vaikuttanut. Tarkista laskurista.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö Kelaan ilmoittaa kaikki käteinen, mikä on paloturvakaapissa? Jos ilmoittaa määräksi 0 euroa, tulevatko tarkistamaan?
pitää ilmoittaa, eivät tule.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos virtuaalivaluuttaa on päälle 400 e ja rahastoa toisaalla 200 e niin tällaisetkin pitää ilmoittaa :D oikein juurta jaksain selvittää. Voi hevon v***u.
AP
kiva kuulla että valtio kyttää maksajana pummien jokaista liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla 20 000e mutta ei kuulu kelalle vittuuuukaan.
Kaikki rahasto-osuudet näkyy verotustiedoissa, jotka näkyy Kelalle automaattisesti. Eli mitään rahasto-osuuksia ei ole mahdollista salata. Koskee osakkeita ja osakesäästötilejä myös t. Kelassa töissä
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ilmoitin kaikki parin euron paypal-tilitkin. Ja niitä pyydettiin ilmoittamaan, kun hain toimeentulotukea erään kömmähdyksen seurauksena.
Nyt ei, taaskaan, puhuttu toimeentulotuesta. Mutta on totta, että kyllä pitää sinne asumistukeen ilmoittaa mitä nyt kysytäänkään.
Panin eilen akkaa takaapäin pitääkö ilmoittaa kelalle?
Vierailija kirjoitti:
Panin eilen akkaa takaapäin pitääkö ilmoittaa kelalle?
Vain, jos akka maksoi sinulle siitä, että teit niin. Epäilen vahvasti ettei maksanut....
Tuskin sieltä mitään asumistukea saa rahastosijoittajat.