Onko nollatuntisopinus molempiin suuntiin joustava?
Eli sopiiko se esim omaishoitajalle, joka on välillä todella kiinni hoidettavassa ja välillä ei. Tai opiskelijalle?
Eli voiko myös työntekijä vaikuttaa, milloin sopisi? Miten aikaisin?
Onko myöhemmin työkkärin kanssa ongelmia kun on kerran suostunut nollatuntiin.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Stockalla ei ainakaan ole. Ne voi olla pyytämättä töihin mutta jos pyytävät niin pitää olla kirjallinen perustelu miksi ei käy. Luento tai tentti ei ole pätevä syy.
100% työsäädäntälaitonta toimintaa.
Miten myöhään työntekijä voi päättää, ottaako työn vai ei?
Mulla tilanteet saattaa vaihdella nopeasti, joten joskus voikin olla vaikeaa lähteä töihin. Siis minun ulkopuolisita syistä johtuen. Kun on muutakin tärkeää meneillään. Omaishoitajuus/opiskelu.
Jaa niin ja paljon kiitoksia tähänastisista vastauksistanne. Laittakaa lisää, jos on mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin on. Mulla on ainakin käynyt joka kerta niin, että työnantaja on olettanut mun tekevän kaikki mahdolliset vuorot.
Ja sen lisäksi istut lähtövalmiina kotona, kutsu voi tulla milloin vain. Jopa kaksi kertaa päivässä.
Ei mulle tullut edes kutsuja. Katsoin vaan, että vuorolistaan oli merkitty mun nimi vuoroihin x, y ja z.
Työstä riippuen voi olla ihan ok. Minulla esim. oli opiskeluaikoina nollatuntisoppari pienyrittäjälle, joka tarvitsi ajoittain apua erilaisiin projekteihin. Työtehtävät oli aika monipuolisia ja työt pystyi tekemään kotona omalla tietokoneella. Koska etukäteen ei voinut tietää, mitä projekteja hän saa, ei tietenkään ollut mahdollista sopia kiinteistä tuntimääristä.
Työsopimus sovittiin myös tarkoituksella määräaikaiseksi, ettei se jää roikkumaan, jos hommat loppuvat. Ei siis tullut sitä ongelmaa, että työsopimus olisi jäänyt kummittelemaan loputtomiin, eikä tarvinnut itsekään siitä irtisanoutua, mihin työkkäri olisi tietenkin tarttunut.
Vierailija kirjoitti:
Työstä riippuen voi olla ihan ok. Minulla esim. oli opiskeluaikoina nollatuntisoppari pienyrittäjälle, joka tarvitsi ajoittain apua erilaisiin projekteihin. Työtehtävät oli aika monipuolisia ja työt pystyi tekemään kotona omalla tietokoneella. Koska etukäteen ei voinut tietää, mitä projekteja hän saa, ei tietenkään ollut mahdollista sopia kiinteistä tuntimääristä.
Työsopimus sovittiin myös tarkoituksella määräaikaiseksi, ettei se jää roikkumaan, jos hommat loppuvat. Ei siis tullut sitä ongelmaa, että työsopimus olisi jäänyt kummittelemaan loputtomiin, eikä tarvinnut itsekään siitä irtisanoutua, mihin työkkäri olisi tietenkin tarttunut.
Eihän työkkäri tiedä millaisia sopimuksia olet tehnyt.
Nollatunti soppari on parasta, mitä voi saada. Ei ole ihanampaa, kuin tietää, että voi lopettaa työt milloin huvittaa. Jos vielä saa soviteltua päivärahaa/ansiosidonnaista on ainakin jotenkin talous turvattu. Jos palkka ei ole huima, niin vapaa-aika mikä jää on mielenterveydellisesti parasta. Välillä saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Ei streesaavia maanantai aamuja jne...
Itse tein n. 25vuotta putkeen töitä, kun jouduin työttömäksi ja nyt 0 sopimuksella, työnantaja tarjosi jossain vaiheessa vakituista paikkaa, en ottanut. Ei raskas huonosti palkattu työ kannata koko aikaisena. Menee terveys jne...
Työnantajat ei koskaan jousta mihinkään mistään syystä, vain työntekijä joustaa aina työnantajan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten aikaisin ne työtunnit lyödään lukkoon?
Mulla noin tunnin varoitusajalla.
Olet työntekijä, jos teet paskan diilin kärsit siitä, jälkeen päin sitä on vaikea muuttaa.
Oma kokemus on, että harvemmalle työnantajalle sopii se jos/kun työntekijä haluaa pitää nollatuntiviikon.
Vierailija kirjoitti:
Nollatunti soppari on parasta, mitä voi saada. Ei ole ihanampaa, kuin tietää, että voi lopettaa työt milloin huvittaa. Jos vielä saa soviteltua päivärahaa/ansiosidonnaista on ainakin jotenkin talous turvattu. Jos palkka ei ole huima, niin vapaa-aika mikä jää on mielenterveydellisesti parasta. Välillä saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Ei streesaavia maanantai aamuja jne...
Itse tein n. 25vuotta putkeen töitä, kun jouduin työttömäksi ja nyt 0 sopimuksella, työnantaja tarjosi jossain vaiheessa vakituista paikkaa, en ottanut. Ei raskas huonosti palkattu työ kannata koko aikaisena. Menee terveys jne...
Ei ole enää kannattavaa.
Päinvastoin. Mulla on hyvinkin molempiin suuntiin joustava ja keskusteleva linja esihenkilöiden ja johtajan kanssa.
- soteala, N50