Äitini tarjosi minulle talvitakkiaan. Suuttui kun en ottanut ja sanoi vielä jotain tosi inhottavaa
Äitini 81v ei käytä enää pitkiä takkeja, koska liikkuminen on huonoa. Tarjosi sitten tätä minulle ja ei ilm.ollut varautunut, että kieltäydyn. Suuttui ensin sanomalla, että minä olin aikanaan kehunut tätä. No tietenkin olin varmaan sanonut, että näyttää hyvältä, koska kehujahan hän oli kuitenkin odottanut. Kun sanoin, että: niin näyttää hyvältä sulla, mutta ei ole minun tyylinen. Niin paukautti, että "Ethän sinä toppatakkia tietenkään tarvitsekkaan, kun sinulla on ne vaihdevuodet ja kuumia aaltoja". Ensinnäkään en ole koskaan puhunut hänen kanssaan edes kuukautisista, niin en kyllä vaihdevuosistakaan. Toiseksi minulla ei ole vielä vaihtareita. Olen 50 vuotias kyllä, mutta menkat tulee joka kuukausi, enkä tiedä mitään kuumista aalloista. Eikös vaihdevuodet ala vasta sitten, kun menkat on ollut pois sen vähintään vuoden? Tätyy sanoa , että ilkeydellä ei ole mitään rajaa. Kyse vielä 15 vuotta vanhasta toppatakista.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi ollut hyvä tilaisuus vähän kysellä äidiltä, milloin hänellä alkoi vaihdevuodet ja millaisia oireita oli. Tietäisit ehkä paremmin, mitä on odotettavissa. Ei kannata loukkaantua jos joku arvelee sinulla olevan vaihdevuodet, se on ihan normaalia eikä mikään nolo juttu.
Nimenomaan! Eihän äiti sanonut "Kun sinä siellä huumevieroituksessa alvariinsa ramppaat" tai "Kun sinä jatkuvasti niitä petoksia tehtailet" tai "Kun sinähän olet alkoholisti". Ei mitään sellaista missä väärästä oletuksesta olisi syytäkin loukkaantua.
Tää on pakko olla idän suunnalta. Nyt on sakeaa. 🥰 Nolaatte itsenne.
Aa, porvoontakki :) (juu, pitäis palstailla useammin ... :) )
Enivei, faija oli vienyt työtakkinsa kotipaikalleen. Joku oli se sitten varastanut. Rupesi syyttämään minua, et minun ois pitänyt huolehtia siitä! Sattumalta oli täti, hänen nuorin sisarensa käymässä ja viihteenpuolelle se sitten vetäisi. HUUDETTIIN molemmat faijan kanssa kilpaa, hänen avopuoliso kuuli sen (olivat päivänoksoilla).
Miten se takki on voitu varastaa, kun koko (hiivatin) takkia en ollut edes koskaan nähnyt! Faija rauhottui - järjen ääni puhui.
Ns. ymmärrän hänen yskän - kallis takki, pitkä palsa, jota ei hän ollut käyttänyt kuin kerran tai kahdesti. Valtion takki.
On nyt viiskymppisillä itku herkässä jos itkee menopaussi-epäilystä. Vaikuttas just semmoselta vaivalta kun vanhan äitinsä höpinöistä täälläkin itkee. Takki kainaloon ja kiertätykseen tai roskiin. Päivän hyvä työ tehty kun vanhuksella hyvä mieli
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi ollut hyvä tilaisuus vähän kysellä äidiltä, milloin hänellä alkoi vaihdevuodet ja millaisia oireita oli. Tietäisit ehkä paremmin, mitä on odotettavissa. Ei kannata loukkaantua jos joku arvelee sinulla olevan vaihdevuodet, se on ihan normaalia eikä mikään nolo juttu.
Tää on kai se sama joka pesi teininä salaa housujaan yöllä. On normaalit asiat niin hävettäviä. Synnytys vasta kamalaa saati intiimi elämä nähdä miehenkin "se".
Minun äitini osasi myös nuo ilkeät letkautukset.Olin siiihen aikaan vielä melko nuori. ehkä n. 30-vuotias. Tilanne oli silloin sellainen, että äitini huusi minulle jotain typerää. En sulattanut hänen käytöstään ja sanoin jotain vastaan. Hän tokaisi; ahaa, ne on sulla just nyt kuukautiset kun olet noin äkäinen. Ei todellakaan ollut, eikä minulla ollut muutenkaan koskaan mielialan vaihteluita kuukautisten vuoksi. Mutta äidin piti vain saada olla pirullinen.
Olen itse melkein 10 vuotta ap:ta nuorempi, siis neljäkymppinen ja kärsin jo vaihdevuosioireista mm. juurikin hikoilusta. Hormonihoitoa en ole ottamassa. Näin me ihmiset olemme erilaisia.
Minun äidilläni menopaussi todella vasta 58 v. 7 kk iässä. Puhuimme ja puimme näitä kymmeniä kertoja. Onhan tässä tällä naikkosella siis vielä vuosia pitkä rimpsu 'rättipäivien' loppumiseen, jos häneen olen tullut.
Kerkii tässä vielä nuoren komeusjumalan kanssa penskan pari pyöräyttää. No leikillään vain, en tosissani ole ajatellut.
Kun on koko elämänsä ollut full sober, niin tässä kohtaa sen sitten alkaa todella huomata. Keho pelittää, keho kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se olis helppo ottaa se takki äidiltä ja työntää uffin keräyslaatikkoon? Viiskymppinen ruppee riitelemään, hohhoija.
Enhän minä alkanut riitelemään. Äitinihän sanoi rumasti ja minä olin sitten vaan itku kurkussa hiljaa.
ap.
Mitä jos alkaisit kasvaa aikuiseksi? Viisikymppisenä et olisi yhtään liian varhain irtaantunut äitisi vallan alta.
En ny ota muuhun kantaa, mutta vaihdevuodet on ajanjakso menopaussin ympärillä. Menopaussi taasen on yhtä kuin viimeiset kuukautiset.
Ja aika monella jo nelikymppisellä on vaihdevuosioireita, ei kuitenkaan tietenkään kaikilla.
Omia kuukautisiaan kaipaava katkera trollukka kirjoitti taas 80 prossaa kommenteista itse..
..ja mä säälistä pari.
🥳
Yhtyy! Mun äiti oli ilkee! Mihin muualle saa valittaa! Tää on väääriiin! 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse myös aika vanhasta ihmisestä. Päässä tapahtunut jo yhtä ja toista.
Onko se jokin oikeutus ilkeilylle?
Vajosit kyllä ihan äitisi tasolle ilkeydessä. Avauduit vielä vauvapalstalle jonkun vanhan mummon horinoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajosit kyllä ihan äitisi tasolle ilkeydessä. Avauduit vielä vauvapalstalle jonkun vanhan mummon horinoista.
Horiseeko mummosi useinkin?
Oisko rollulla nyt 14.15..
iltapäivän rööki-kaffepaussin aika?🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Horiseeko mummosi useinkin?
Kiitos kysymästä, molemmat isoäitini ovat edesmenneitä, eli eivät enää horise. Viime vuosinaan molemmat horisivat kyllä, kuuluu tuohon ikään ja muistisairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se olis helppo ottaa se takki äidiltä ja työntää uffin keräyslaatikkoon? Viiskymppinen ruppee riitelemään, hohhoija.
Enhän minä alkanut riitelemään. Äitinihän sanoi rumasti ja minä olin sitten vaan itku kurkussa hiljaa.
ap.
itket siitä, että joku mainitsee naisille tulevan vaihdevuodet?
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen maanantairolluutus toppatakin varjolla.🥳 Joku voi raskautua vaikka 48-vuotiaana vielä luomusti, minun sukulinjassanikin löytyy. Tai sitten ei voi.
Voi tahi ei - niin ei kai sellainen pitkä hedelmällisyysjana kumminkaan ketään julmetusti harmita tai ole toiselta naiselta pois. Vai onko?
Tuossahan suosittu nätti hoikka kotimainen näyttelijälady Laura Malmivaarakin synnytti vielä täyttä häkää 48-vuotiaana..
Jatketaan / Terkkuja! 👋
Olin reilu 30v sitte sairaalassa. Siellä oli 50v rouva jolla "naistenvaivoja". Sitten se kerran alkoi hihittää "hulluna" ja kysyttiin että mikä sulla on. Kertoi olevansa raskaana.
Oli ollu saman miehen kanssa teinistä ja nyt sitte vasta tuli raskaaksi. Aikoivat pitää!
Vierailija kirjoitti:
En ny ota muuhun kantaa, mutta vaihdevuodet on ajanjakso menopaussin ympärillä. Menopaussi taasen on yhtä kuin viimeiset kuukautiset.
Ja aika monella jo nelikymppisellä on vaihdevuosioireita, ei kuitenkaan tietenkään kaikilla.
Ja tähän vielä terveuskirjastosta lisätietoja, tuolle alapeukuttajalle esim.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179
"Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen."
Vierailija kirjoitti:
Oikea luonne tulee esiin. Pahenee vielä.
Noh, äitis on A vanha ja B hän otti nokkiinsa kun hänen vaatteet ei miellytä sun silmää ja kelvannut. Anna olla, mun äiti tekee samaa ja on sentää vasta viisikymppinen.