Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YT:t alkoi taas vaihteeksi, taas saa stressata 2kk

Vierailija
10.02.2025 |

Korttitaloa uhkaa taas luhistumisvaara. Olen trivia-alalla hyvin palkattuna ja taas kengän kuva lähestyy persettä. Töitä varmasti löydän, mutten lähellekkään samalla palkalla. Ongelma on se, että meillä on ihan liian kallis asunto. Se menee alta jos potkut tulee.

Sais nyt pari vuotta vielä jatkaa niin muksut lähtis maailmalle, sitten vois asua vaikka koirankopissa.

Taas jäätävä stressi, miksei ne vaan voi sanoa ketkä lähtee. Päätökset on varmasti jo tehty.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa rasistinen termi tuo italialainen lakko, sehän on englanniksi quiet quittiing. Miksi Italiaan liitetään? Ahkerampia italialaiset työntekijät ovat kuin suomalaiset - monen vuoden kokemuksella sanon.

Vierailija
22/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkoaallon jälkeen edessä on monella yrityksellä lopettamisuutinen,nähtäväksi jää kuinka monella,lakko on viimeinen naula arkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elämäni paras päätös oli se, kun lähdin toiseen työpaikkaan ennen kuin ne yt:t alkoi. Arvelin että kyseisessä firmassa ei tule olemaan minun eläkevirkani, mutta se silti yllätti että siellä alkoikin yt-neuvottelut jo noin puoli vuotta sen jälkeen kun lähdin. Olen jonkun verran ollut yhteydessä vanhoihin työkavereihin eikä ole mitään herkkua, ei niillekään jotka on lopulta saaneet jäädä. Jos siis saat lähellekään yhtä hyvän paikan muualta niin suosittelen lähtemistä, töitä on helpompi hakea tuossa vaiheessa kun et vielä ole työtön.

Useimmissa yrityksissä on muutaman vuoden välein yt-neuvotteluita. Myös niissä uusissa, joihin vaihdetaan. 

Vierailija
24/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sattuu omalle kohdalle riittävän usein, niin niihin tottuu. Ja sitten siinä on vielä sekin pointti että että sitoudu enää millään muotoa yhteenkään työnantajaan ja rakennat elämääsi noin 2 viikon sykleissä, ja olet valmis lähtemään muualle hyvin nopealla aikataululla. Pidä verkot koko ajan vesissä ja jos saat paremman tarjouksen, poistu heti uusiin tehtäviin. Elä usko yhteenkään sanallisiin lupauksiin, ja muut sopimukset on usein pelkkää paperia joiden sanoja voi tulkita tarpeen mukaan. Et enää sitoudu mihinkään, et paikkaan etkä mihinkään työelämään liittyviin, niiden ihmissuhteisiin yms. Omistus asumista et enää edes harkitse koska se asumismuoto tulee sitomaan sinun vapaata, mutta kumminkin puoli pakollista elämää ja liikkumista. Tätä elämänmuotoa kutsutaan pätkätöiksi, vuokrafirma työksi, ja siitä monta erilaista variaatiota. Se elämänmuoto on yhä enempi arkielämää, alati kasvavalle joukolle.

Tervetuloa jou

Neljän vuoden päästä olisin valmis liittymään, kunhan saisin muksut pois nurkista. Hyvin kyllä summasit nykyisen työelämän.

Vierailija
25/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä it-alalla irtisanomiset hoidetaan niin, että yhtenä aamuna et pääse enää konttorille kun kulkukortti ei toimi, tai et yhtäkkiä pääse kirjautumaan firman systeemeihin. Sitten tulee henk.koht sähköpostiin HR:ltä viesti, et sut on irtisanottu, sori siitä. 

Joo ei ole vitsi, se menee näin. Tietoturvasyistä tekevät näin.

Vierailija
26/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa trivia-ala?

Vierailija
27/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä it-alalla irtisanomiset hoidetaan niin, että yhtenä aamuna et pääse enää konttorille kun kulkukortti ei toimi, tai et yhtäkkiä pääse kirjautumaan firman systeemeihin. Sitten tulee henk.koht sähköpostiin HR:ltä viesti, et sut on irtisanottu, sori siitä. 

Menee se joskus Suomessakin noin. Mun tehdastyöläinen kaverini aikanaan haettiin kesken vuoron, vartija saatteli ulos saakka niin ettei kerennyt heipattamaan työkavereita. Ei myöskään ehdi heittelemään jakoavaimia rattaisiin.

Vierailija
28/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tämähän se niin käsittämätöntä on. Tyypillinen esimerkki siitä miten Suomessa mennään byrokratia edellä. Kuten sanot, päätökset on jo tehty, ja jokatapauksessahan ne on työnantajan päätöksiä. Mikä idea tuossa koko yt-teatterissa oikein on? 2 kk menee koko organisaatiolta eräänlaisessa shokkitilassa, jossa tuottavuus on minimissään ja printterit laulaa CV:tä. Ja lopputulos on jokatapauksessa se mitä työnantaja on päättänyt. Varmaan joku idealistinen, todellisuudesta vieraantunut työryhmä eduskunnassa on ajatellut että tämä tuo jonkinlaista tasa-arvoa tai demokratiaa työpaikoille, mutta siinä vaan paistaa totaalinen ymmärtämättömyys. Vain Suomessa.

Vain Suomessa, HahHah Haa.

Ruotsissa työnantajilla on työpaikoilla neuvotteluvelvoite ihan kaikista työtä koskevista päätöksistä, joihin ay-puoli haluaa vaikuttaa olipa kyse sitten työjärjestelyistä tai ulkopuolisen työvoiman käytöstä.

https://ytn.fi/ajankohtaista/ruotsin-tyomarkkinoilta-ei-voi-poimia-rusi…

Vierailija
29/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sattuu omalle kohdalle riittävän usein, niin niihin tottuu. Ja sitten siinä on vielä sekin pointti että että sitoudu enää millään muotoa yhteenkään työnantajaan ja rakennat elämääsi noin 2 viikon sykleissä, ja olet valmis lähtemään muualle hyvin nopealla aikataululla. Pidä verkot koko ajan vesissä ja jos saat paremman tarjouksen, poistu heti uusiin tehtäviin. Elä usko yhteenkään sanallisiin lupauksiin, ja muut sopimukset on usein pelkkää paperia joiden sanoja voi tulkita tarpeen mukaan. Et enää sitoudu mihinkään, et paikkaan etkä mihinkään työelämään liittyviin, niiden ihmissuhteisiin yms. Omistus asumista et enää edes harkitse koska se asumismuoto tulee sitomaan sinun vapaata, mutta kumminkin puoli pakollista elämää ja liikkumista. Tätä elämänmuotoa kutsutaan pätkätöiksi, vuokrafirma työksi, ja siitä monta erilaista variaatiota. Se elämänmuoto on yhä enempi arkielämää,

Joo, koska minä aloitin tämän elämäntavan jo noin 10 vuotta sitten. Eli tiedän mistä puhun. Ikävä kyllä kaksi lasta oli samassa veneessä, ennenkuin lähtivät omilleen ja lähtivät juoksemaan tätä samaa oravanpyörää, mutta nyt omilla tahoillaan.

Vierailija
30/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa trivia-ala?

Omaan valtavan määrän tietoa prosesseista, joita kukaan muu kun kyseinen firma ei käytä.

Vierailija
31/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee se joskus Suomessakin noin. Mun tehdastyöläinen kaverini aikanaan haettiin kesken vuoron, vartija saatteli ulos saakka niin ettei kerennyt heipattamaan työkavereita. Ei myöskään ehdi heittelemään jakoavaimia rattaisiin.

Tuossa oli kyllä profiloitu tilanne etukäteen. Minulla työvelvoite jatkui kolme kuukautta, jonka jälkeen siirryin yhtiön sisällä toisiin tehtäviin ensin määräaikaisena ja sitten toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. 

Vierailija
32/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli kyllä profiloitu tilanne etukäteen. Minulla työvelvoite jatkui kolme kuukautta, jonka jälkeen siirryin yhtiön sisällä toisiin tehtäviin ensin määräaikaisena ja sitten toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. 

Ainahan se on. Ei vaan kerrota tekijälle. Multa taas on lakkautettu työpaikka hyvää joulua -sähköpostilla, julkisella yt:t tiesivät toimien siirtelyä milloin minnekin ilman varoaikaa. Oi aikoja.

Vierailija
33/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kamalaa. Olen itse kokenut kahdet yt:t. Olin nuorena tyttönä tehtaassa töissä, kun ei ollut omaa koulutusta vastaavaa työtä tarjolla. En siis tykännyt olla tehtaassa, mutta sitten kun tuli yt:t, ja tuli ihan hätä, miten pärjään taloudellisesti. Minulla oli avopuoliso ja meillä oli koko ajan ollut omat rahat. Ei mitään yhteistä rahaa, vaan omat. Vuokra oli maksettu puoliksi. Oli seurusteltu vasta vuosi tai jotain sitä luokkaa, niin ei voinut olettaa, että hän olisi ollut elatusvelvollinen suhteessa minuun. Me muutimme pois ja aloin tehdä keikkaa uudella paikkakunnalla. Vaikkei keikkatyö takaa toimeentuloa, niin minä olin kuitenkin jättänyt kymmeniä hakemuksia siellä omalla paikkakunnalla enkä päässyt minnekään töihin. Ei kiinnostanut jäädä kotiin makaamaan.

Toisella kerralla yt:t tuli todella yllättäen Koronan takia yrityksen liiketoiminta meni miinukselle, ja yt:t käynnistyi heti, lomautus tuli nopeasti. Siinä oli kuitenkin se, että syy oli hyvin ymmärrettävä. Kun ei ole myyntiä, ei voi maksaa palkkoja. Yhteiskunnassa muutenkin kaikki hidastui ja jopa pysähtyi, niin en ollut ainoa siinä tilanteessa. Tarjottiin te-koulutuksena muuntokoulutusta. Kävin siis 5 vkoa tutkailemassa, mikä kiinnostaa. Sanoin, että hoitoalaa ei missään nimessä. Yli puolet siitä 5 viikon jaksosta liittyi tavalla tai toisella hoitoalaan. Ei siinä mitään, vaikka on ylempi AMK suoritettuna, ihan hyvin olisin voinut lähteä jollekin kurssille opiskelemaan amikseen uutta työtä, mutta hoitoala ei käy. Olen hajuherkkä, ulosteet ja oksennukset saa minut oksentamaan, ja lähihoitajaksi ei pysty opiskelemaan ilman että on työssä oppimista (harjoitteluja) myös hoitotyössä, missä joutuu eritteiden kanssa tekemisiin. Minulla on myös kuuloaisti yliherkkyys, kuormitun ihmisten aiheuttamasta metelistä. En usko, että hoitoalalla pystyy kuulosuojaimet päässä kulkemaan, jos stressi ylittää sietokyvyn. Mutta eihän työttömäksi jäävän ominaisuuksia oteta huomioon millään tavalla. Jotain koulutusta pitää väkisin järjestää, olipa siitä apua työllistymiseen tai ei.

Vierailija
34/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa? Miksi et vaan pyydä sitä irisanomista ja menet jo irtisanomisaikana töihin saat tuplapalkan ja palkka ei katkea missään vaiheessa.

Näin se toimisi ilman työvelvoitetta, työnantaja kun voi vaatia, että käyt töissä irtisanomisajan. Ja tämä on hyvinkin todennäköistä omalla kohdalla.

Aina saa vaatia. 

Vierailija
35/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävi läpi Nokialla muinoin kymmeniä YT:eitä läpi. Lopulta napsahti omallekin kohdalle. Otin 15 kuukauden paketin ja aloitin parin kuukauden päästä toisessa firmassa.

Kiitos ja kumarrus. Olin tyytyväinen ja uusi työnantajakin oli, kun sai pätevän osaajan.

Sama vika Rahikaisella, ainakin tuli _YT-prosessi tutuksi XD

Uutta työtä ei vaan ole löytynyt ja tiedän onta muutakin jotka on iän takia jääneet ilman töitä. Hanttihommissa ja jotain pientä pätkää, oikeaa työtä ei ole enää irronnut. 15kk paketteja ei ole ollut aikoihin tarjolla, max 12kk on ollut pitkään. Joten arvelen että siihen aikaan kun noin isoa pakettia tarjottiin oli töitäkin valittavaksi saakka. Sen jälkeen onkin ollut vähän heikompaa.

Vierailija
36/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella karua mutta näin se on. Aika paljon työkavereita vaan katosi jonnekin ja sitten joku tiedi kertoa että sejase tuli irtisanotuksi. Irtisanottujen työt jää kaikki kesken ja roikkumaan kunnes esimiehet saa joukot jotenkin organisoitua uusiksi.  Muistan kun meiltä lyllättäen lähti kesken yhden todella kriittisen projektin yksi avainhenkilö (USAssa). Vähän aikaa raavittiin päätä ja ihmeteltiin kuka osaisi kyseisen tyypin roolin ottaa hoitaakseen.

Vierailija
37/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdet yt:t vuoden sisään ja toisella kertaa oven painuessa kiinni selkäni takana, sain vihdoin suoristaa selkäni ja hengittää raitista ilmaa. Vapauttava kokemus oli se.

Onhan se, jollei ole huolta toimeentulosta. Suurimmalla osalla on.

Vierailija
38/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne yt neuvottelut aina ole katastrofi vaikka tulisikin irtisanotuksi. Kaikki työpaikat eivät ole hyviä ja mukavia. Muutamat läpikäynyt ja oma paikka oli turvassa ensi alkuun. Työkavereista osa pyysi yt neuvotteluita että pääsisi pois ilman karenssia. Lopulta tuli sitten konkurssi ja se oli parasta mitä minulle on tapahtunut. Sai minut pysähtymään ihan totaalisesti. Arvot meni uusiksi. Terveys oli jo mennyt. Opin että hyvin usein vakituinen työsuhde on kirous ja pätkätyöt paras vaihtoehto. Tällä opilla eläkeikään asti. Vapaus valita on elämän suola.