Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YT:t alkoi taas vaihteeksi, taas saa stressata 2kk

Vierailija
10.02.2025 |

Korttitaloa uhkaa taas luhistumisvaara. Olen trivia-alalla hyvin palkattuna ja taas kengän kuva lähestyy persettä. Töitä varmasti löydän, mutten lähellekkään samalla palkalla. Ongelma on se, että meillä on ihan liian kallis asunto. Se menee alta jos potkut tulee.

Sais nyt pari vuotta vielä jatkaa niin muksut lähtis maailmalle, sitten vois asua vaikka koirankopissa.

Taas jäätävä stressi, miksei ne vaan voi sanoa ketkä lähtee. Päätökset on varmasti jo tehty.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäni paras päätös oli se, kun lähdin toiseen työpaikkaan ennen kuin ne yt:t alkoi. Arvelin että kyseisessä firmassa ei tule olemaan minun eläkevirkani, mutta se silti yllätti että siellä alkoikin yt-neuvottelut jo noin puoli vuotta sen jälkeen kun lähdin. Olen jonkun verran ollut yhteydessä vanhoihin työkavereihin eikä ole mitään herkkua, ei niillekään jotka on lopulta saaneet jäädä. Jos siis saat lähellekään yhtä hyvän paikan muualta niin suosittelen lähtemistä, töitä on helpompi hakea tuossa vaiheessa kun et vielä ole työtön.

Vierailija
2/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se niin käsittämätöntä on. Tyypillinen esimerkki siitä miten Suomessa mennään byrokratia edellä. Kuten sanot, päätökset on jo tehty, ja jokatapauksessahan ne on työnantajan päätöksiä. Mikä idea tuossa koko yt-teatterissa oikein on? 2 kk menee koko organisaatiolta eräänlaisessa shokkitilassa, jossa tuottavuus on minimissään ja printterit laulaa CV:tä. Ja lopputulos on jokatapauksessa se mitä työnantaja on päättänyt.

Varmaan joku idealistinen, todellisuudesta vieraantunut työryhmä eduskunnassa on ajatellut että tämä tuo jonkinlaista tasa-arvoa tai demokratiaa työpaikoille, mutta siinä vaan paistaa totaalinen ymmärtämättömyys. Vain Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähdössä jo kauan. Aina kaatunut tuohon palkka asiaan, koska joudun käytännössä vaihtamaan alaa. No jos lähtö tulee niin on mulla puolen vuoden irtisanomisaika etsiä uutta työtä. Ehkä se olisi parempikin, johan tuolla on yli kymmenen vuotta touhuttu, eikä ole ollut tyydyttävää vuosiin.

Vierailija
4/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävi läpi Nokialla muinoin kymmeniä YT:eitä läpi. Lopulta napsahti omallekin kohdalle. Otin 15 kuukauden paketin ja aloitin parin kuukauden päästä toisessa firmassa.

Kiitos ja kumarrus. Olin tyytyväinen ja uusi työnantajakin oli, kun sai pätevän osaajan.

Vierailija
5/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tämähän se niin käsittämätöntä on. Tyypillinen esimerkki siitä miten Suomessa mennään byrokratia edellä. Kuten sanot, päätökset on jo tehty, ja jokatapauksessahan ne on työnantajan päätöksiä. Mikä idea tuossa koko yt-teatterissa oikein on? 2 kk menee koko organisaatiolta eräänlaisessa shokkitilassa, jossa tuottavuus on minimissään ja printterit laulaa CV:tä. Ja lopputulos on jokatapauksessa se mitä työnantaja on päättänyt. Varmaan joku idealistinen, todellisuudesta vieraantunut työryhmä eduskunnassa on ajatellut että tämä tuo jonkinlaista tasa-arvoa tai demokratiaa työpaikoille, mutta siinä vaan paistaa totaalinen ymmärtämättömyys. Vain Suomessa.

Tämä on juuri näin. Olen joskus ollut mukanakin neuvotteluissa ja työnantaja tarjosi kaffet ja pullat ja kohteliaasti kuunteli mitä meillä oli sanottavaa. Mutta lopputulokseen ei päästy vaikuttamaan.

Vierailija
6/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävi läpi Nokialla muinoin kymmeniä YT:eitä läpi. Lopulta napsahti omallekin kohdalle. Otin 15 kuukauden paketin ja aloitin parin kuukauden päästä toisessa firmassa.

Kiitos ja kumarrus. Olin tyytyväinen ja uusi työnantajakin oli, kun sai pätevän osaajan.

Lähtisin heti jos saisin esimerkiksi vuoden palkan kotiin. Jos taas laittavat työvelvoitteen olen Italialaisessa lakossa kunnes löydän uuden työn...

Vierailija
7/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
8/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa? Miksi et vaan pyydä sitä irisanomista ja menet jo irtisanomisaikana töihin saat tuplapalkan ja palkka ei katkea missään vaiheessa.

Vierailija
9/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elämäni paras päätös oli se, kun lähdin toiseen työpaikkaan ennen kuin ne yt:t alkoi. Arvelin että kyseisessä firmassa ei tule olemaan minun eläkevirkani, mutta se silti yllätti että siellä alkoikin yt-neuvottelut jo noin puoli vuotta sen jälkeen kun lähdin. Olen jonkun verran ollut yhteydessä vanhoihin työkavereihin eikä ole mitään herkkua, ei niillekään jotka on lopulta saaneet jäädä. Jos siis saat lähellekään yhtä hyvän paikan muualta niin suosittelen lähtemistä, töitä on helpompi hakea tuossa vaiheessa kun et vielä ole työtön.

Typerintä on sanoa itsensä irti yt-uhan alla.

Vierailija
10/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdet yt:t vuoden sisään ja toisella kertaa oven painuessa kiinni selkäni takana, sain vihdoin suoristaa selkäni ja hengittää raitista ilmaa. Vapauttava kokemus oli se.

Vierailija
11/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tämähän se niin käsittämätöntä on. Tyypillinen esimerkki siitä miten Suomessa mennään byrokratia edellä. Kuten sanot, päätökset on jo tehty, ja jokatapauksessahan ne on työnantajan päätöksiä. Mikä idea tuossa koko yt-teatterissa oikein on? 2 kk menee koko organisaatiolta eräänlaisessa shokkitilassa, jossa tuottavuus on minimissään ja printterit laulaa CV:tä. Ja lopputulos on jokatapauksessa se mitä työnantaja on päättänyt. Varmaan joku idealistinen, todellisuudesta vieraantunut työryhmä eduskunnassa on ajatellut että tämä tuo jonkinlaista tasa-arvoa tai demokratiaa työpaikoille, mutta siinä vaan paistaa totaalinen ymmärtämättömyys. Vain Suomessa.

Harvalla kansanedustajalla on kokemusta, ainakaan pitkäaikaista, politiikan ulkopuolisista oikeista töistä, niiden hakemisesta ja varsinkaan työttömyydestä. Kaikki tuo näkyy päätöksenteossa.

Vierailija
12/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa? Miksi et vaan pyydä sitä irisanomista ja menet jo irtisanomisaikana töihin saat tuplapalkan ja palkka ei katkea missään vaiheessa.

Mikä ero lopputuloksella on, jos pyytää irtisanomista vs tulee irtisanotuksi pyytämättä? Sen irtisanomisen kun voi saada yhtä hyvin pyytämättäkin ja mahdollisesti saa tuossa lisäaikaa siihen irtisanomisajan alkamiseen (irtisanominen vasta YTeiden päätyttyä eikä heti).

Vierailija
13/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se toimisi ilman työvelvoitetta, työnantaja kun voi vaatia, että käyt töissä irtisanomisajan. Ja tämä on hyvinkin todennäköistä omalla kohdalla.

Vierailija
14/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdet yt:t vuoden sisään ja toisella kertaa oven painuessa kiinni selkäni takana, sain vihdoin suoristaa selkäni ja hengittää raitista ilmaa. Vapauttava kokemus oli se.

Näin siinä varmaan käy mullekkin. Sitten voi alkaa järjestämään asioita. Asunto on vaan se mistä en haluaisi luopua niin pitkään kun muksut asuu kotona.

Vierailija
15/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sattuu omalle kohdalle riittävän usein, niin niihin tottuu. Ja sitten siinä on vielä sekin pointti että että sitoudu enää millään muotoa yhteenkään työnantajaan ja rakennat elämääsi noin 2 viikon sykleissä, ja olet valmis lähtemään muualle hyvin nopealla aikataululla. Pidä verkot koko ajan vesissä ja jos saat paremman tarjouksen, poistu heti uusiin tehtäviin. Elä usko yhteenkään sanallisiin lupauksiin, ja muut sopimukset on usein pelkkää paperia joiden sanoja voi tulkita tarpeen mukaan. Et enää sitoudu mihinkään, et paikkaan etkä mihinkään työelämään liittyviin, niiden ihmissuhteisiin yms. Omistus asumista et enää edes harkitse koska se asumismuoto tulee sitomaan sinun vapaata, mutta kumminkin puoli pakollista elämää ja liikkumista. Tätä elämänmuotoa kutsutaan pätkätöiksi, vuokrafirma työksi, ja siitä monta erilaista variaatiota. Se elämänmuoto on yhä enempi arkielämää, alati kasvavalle joukolle.

Tervetuloa joukkoon, meitä on Suomessa jo kohta miljoona. Joku pessimisti saattaisi vetää jotain johtopäätöksiä, liittyen muun muassa asuntokauppaan, rikkinäisiin ihmissuhteisiin, syntyvyyden vährnemiseen, sinkkuuteen, yms, yms,...mutta elä välitä, koska sinä et ole pessimisti, vaan sinä olet se innovatiivinen ja dynaaminen työntekijä. Se hyvä tyyppi jota työelämä tarvitsee ja kaipaa. Ainakin viikoksi tai ehkä kuukaudeksi, ja joskus jopa puoleksi vuodeksi.

Eikä siitä ajattelutavan ja elämäntavan muutoksesta kannata olla yhtään huolissaan koska sinä et ole tätä mallia luonut ja kehitellyt. Elä päivä kerrallaan ja kellu elämänvirran mukana.

Vierailija
16/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin joskus tehnyt tuon saman tempun, eli mennyt töihin jo irtisanomisaikana, kun ei ollut enää työvelvoitetta, ja saanut hyvät rahat. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole aivan noin helppoa. Ei voi vain mennä töihin, kun ei ole avoimia paikkoja.

Vierailija
17/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerintä on sanoa itsensä irti yt-uhan alla.

Minkä takia se on typerää? 

Vierailija
18/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryynikännit auttaa vähän. Itse olisin jo nenä valkoisena.

Vierailija
19/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli silloin joskus. Ei noita paketteja enää jaella. 

Vierailija
20/38 |
10.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sen kummenpaa ole muuallakaan maailmassa. Joissain maissa on parempi suoja ja joissain huonompi, mutta samalla tavalla päätökset tehdään ilman mitään neuvotteluja. Esimieheltä saatetaan irtisanoa alaisia ilman, että edes esimies tietää.