Oulu vai Vantaa? Kumpaan muuttaisit ja miksi?
Työpaikat olisi tarjolla kummastakin kaupungista.
Vantaalla 300€ parempi palkka kuussa mutta asuminen luultavasti syö tuon hyödyn.
Kumpaan muuttaisit ja miksi?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vantaa. Olen kotoisin Etelä-Suomesta, joten Oulu on liian kaukana perheestä. Lisäksi en voi sietää Oulun murretta. Sori siitä. Tuskin viihtyisin hirveän hyvin Vantaallakaan, mutta se on lähempänä ja näistä kahdesta mieluisampi paikka.
Oulun murre on tosiaan rumaa. Summitissa se oululainen Putous-hahmo on tyypillinen oululainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaa. Olen kotoisin Etelä-Suomesta, joten Oulu on liian kaukana perheestä. Lisäksi en voi sietää Oulun murretta. Sori siitä. Tuskin viihtyisin hirveän hyvin Vantaallakaan, mutta se on lähempänä ja näistä kahdesta mieluisampi paikka.
Oulun murre on tosiaan rumaa. Summitissa se oululainen Putous-hahmo on tyypillinen oululainen
Ai, minun mielestä Oulun murre on ihanan kuuloista. Olen Turusta ja vietin kesät Oulussa
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä pk-seudulle (eikä kyllä Ouluunkaan).
Nyt on pakko valita. Kumpaan?
Entäs meidän savolaisten murre: suattaapi olla, niin voiphan se olla toisellahhiin viisiin :)))
Enivei, 2 mun parasta kaveria kävi intin Oulussa. Molemmille sattui se sama - Pääsivät sieltä lomille, bussilla. Korkki auennut, heti kun sieltä xitun Oullusta päässeet pois :) Pyhännällä seisaus, menneet vessaan, 1:lle, molemmilta unohtunut mantseli, lomapuvun takki sinne :)
Joutuneet soittamaan sinne aspanvessankassalle: Onko mun takki siellä? :)))
....
Molemmat kaverit sitten poistuneet tästä maailmasta, toinen sai puukosta, toinen, ilmeisesti sydäri, en tiedä.
Oulu ehdottomasti. Muutin 18v. Helsingistä Ouluun opiskelemaan ja en kyllä muuttaisi enää takaisin. Työpaikka löytyi työharjoittelun kautta. Ajattelin aluksi että ollaan täällä toistaiseksi, mutta nyt onkin aikaa kulunut jo huomaamatta 8 vuotta.
Täällä on paljon luontoa, asuminen edullista ja mukavia ihmisiä. Maaha*m*uttajia on todella vähän etelään verrattuna.
Kun lähtee Kiimingistä Pudasjärvelle päin, ympärillä on kaunista suomaisemaa ja hiljaisuutta. Asuinpaikkana Kiiminki on Oulussa yksi parhaista. Toki vähän kauempana, mutta rauhallinen ja turvallinen paikka.
Oulussa työtilanne ei ole monilla aloilla kovin hyvä. Uutta mahdollisuutta ei välttämättä tule tänne muuttaa. Kannattaa kokeilla, pääseehän sitä aina pois jos ei viihdykkään.
Vantaalla on 70,9% asukkaista suomenkielisiä.
Ruotsinkielisiä 2,2% ja muita 26,9%!
Oulussa suomenkielisiä 93,7%, ruotsinkielisiä 0,2%, saamenkielisiä 0,1%
Ja muita vain 6%.
Näistä luvuista voi paljon jo päätellä kumpaan kannattaa muuttaa.
Vantaalla on enemmän kaikkea, hyvässä ja pahassa
Oulu on turvallisempi pääasiassa. Ruuhkia ei käytännössä ole. Väenpaljoutta ei ole, on tilaa hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Oulussa ihan tarpeeksi. Oulussa on niin ahdasmielistä ja nurkkakuntaista Etelä-Suomeen verrattuna. En pystyisi enää sopeutumaan Ouluun. Minulla olisi Oulussa paha olla. Valitsisin Vantaalta jonkin kivan pientaloalueen, tai muuttaisin reilusti Sipoon puolelle.
Ihan neutraali kysymys, että miten ja minkälaisissa tilanteissa nurkkakuntaisuus tulee esille?
Näin tavallisena keski-ikäisenä naisena en tiedä missä kohtaisin ahdasmielisyyttä. Ainakaan niin, että se elämääni rajoittaisi
Oulussa ihmiset jaetaan alkuperäisiin oululaisiin ja muualta tulleisiin.
Ahdasmielisyyttä et oululaisena tietenkään huomaa, koska olet tottunut siihen
En minä ole oululainen. Olen helsinkiläinen, joka muutti Jyväskylään.
Oulussa saavuttaa paremman elintason.
Olisi aika ankeaa asua jossain nark*kien ja m*am"ujen valtaamassa betonilöhiössä.
Vierailija kirjoitti:
Oulussa saavuttaa paremman elintason.
Olisi aika ankeaa asua jossain nark*kien ja m*am"ujen valtaamassa betonilöhiössä.
Ihmeellinen käsitys monilla että Vantaalla on vain tällaisia paikkoja. On siellä ihan mukavia ja hyviäkin alueita.
Muuttaisin johonkin Vantaan lähelle. Esim. Järvenpäähän. Siitä sitten kävisin Vantaalla töissä.
Ouluun ei missään tapauksessa, sieltä on niin pitkä matka päästä pois. Siellä on kylmä, pitkä ja pimeä talvi. Ihmiset puhuvat rasittavasti.
Ouluun muuttaisin ehdottomasti. En vain jaksaisi asua jossain betonilähiössä, hirveän ihmismäärän keskellä.
Ei käy kateeksi, jos vaihtoehdot on nuo.
Vantaa, tuttua seutua koska asun nyt Espoossa. Olen asunut aikaisemmin Vantaalla, ei minulla ole pahaa sanottavaa siitä mutta muutimme aikoinaan Espooseen koska Vantaalla ei ollut kovin paljon ruotsinkielisiä kouluja, mutta nyt lapsemme on jo muuttanut pois kotoa eli asialla ei ole merkitystä. Tikkurila voisi olla ihan hyvä paikka.
Oulusta ei ole kovin paljon kokemusta ja jotkut ihmiset sieltä vaikuttavat jöröiltä.
Eli nyt pitäisi valita, kuoleeko hitaasti litistymällä vai palamalla elävältä...
Vantaalla ei tietyissä paikoissa kuule yhtäkään Suomen sanaa.
Jos muutat Vantaalle, kannataa valita parempi alue eikä hakeutua mihinkään koivukylän kerrostaloslummiin.
Vierailija kirjoitti:
Muutin 4 v. Sitten Turusta Ouluun.
Onhan tämä aika kaukana kaikesta ja omasta mielestä aika pieni kaupunki.
Täällä ei oikeastaan ole kuin yksi isompi kauppakeskus, Ideapark. Kauppoja muutenkin vähemmän kuin etelässä. Keskusta on pieni.
Välimatkat ovat todella pitkiä. Julkinen liikenne kulkee aika heikosti ja harvemmin kuin etelässä.
Ihmiset ovat olleet pääosin mukavia. Aika puheliaita monet.
Kuitenkin itsestä tuntuu että Oulu on vähän liian tylsä paikka.
Jotenkin itse ajattelen että haluaisin muuttaa takaisin etelään. Esim Turkuun tai pk seudulle, ehkä Tampereelle.
Mutta itsellä on vakituinen työpaikka nyt täällä, joten lähteminen vähän haastavaa. Varsinkin kun omalla alalla on se ongelma että suurin osa töistä on sesonkiluonteisia.
Kuitenkin katselen aina työpaikkoja, haen kyllä kun johonkin vakipaikka jossain aukeaa.
Täällä parasta on
Ideaparkhan on todella tylsä paikka. En tiedä ketään, joka shoppailisi siellä.
T. Oulun keskustassa asuva.
P.S. Suosittelen Vantaata. Sieltä pääsee nopeasti Helsinkiin.
Vantaalle, mutta siellä hyvälle alueelle. Ouluun en kyllä,
Vantaalle. Minnekkään kylmään pohjoiseen lumen keskelle en todellakaan halua