Kun koko elämä on kriisissä mikä on teidän mielestä tärkein laittaa ekana kuntoon?
Talous, terveys, kodin siisteys ja parisuhde kuralla. Minkä laittaisitte ensin kuntoon?
Yritin laittaa terveyden ja kodin mutta tajusin että turhaan treenaan ja punaan kun muuten menee huonosti niin ei jaksa. Näihin oli vain helpoin tarttua. Ajattelin siis muuttaa järjestyksen että motivaatio säilyy. Eli ensin talous kuntoon ja sitten parisuhde poikki tai kuntoon. Luulen että kotityöt ja terveet elämäntavat ovat sen jälkeen palkitsevammat ja jaksan niitä paremmin yllä pitää.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ensin terveys (ruoka, liikunta), sitten talous. Koti on pienin näistä että sitä voisi limittäin pitää kunnossa ellei sitten ole jokin remontoitava omakotitalo. Parisuhde viimeiseksi.
Tosin jos talous on erityisen pahasti kuralla, niin se pitää korjata ensiksi.
Parisuhde saattaa taata elintason. Fiksut pärjää aina.
Monelle olisi enemmän kuin suotavaa aloittaa mielenterveysongelmien hoitamisesta.
Terveys ja talous ovat kaiken pohja. Ne aina ensin kuntoon. Jos parisuhde roikkuu tuossa esteenä, niin siitä voi myös luopua pikaisellakin aikataululla, jotta voit keskittyä itseesi.
1. Autisti lautokseen
2. Ruokaa itselle
3. Suoratoisto - ei Netflix
Vierailija kirjoitti:
Monelle olisi enemmän kuin suotavaa aloittaa mielenterveysongelmien hoitamisesta.
Ja se ei maksa mitään. Kyse in niskasta ottamisesta.
Katto pään päällä, ruokaa kaapissa ja laskut maksettu. Sen jälkeen sitten muut asiat.
Erektio olis kiva saada ekana pelaamaan niin sais kerran pinppiä . Mut ei kai tän ikäisenä enää sit toimi .
m22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin terveys (ruoka, liikunta), sitten talous. Koti on pienin näistä että sitä voisi limittäin pitää kunnossa ellei sitten ole jokin remontoitava omakotitalo. Parisuhde viimeiseksi.
Tosin jos talous on erityisen pahasti kuralla, niin se pitää korjata ensiksi.
Parisuhde saattaa taata elintason. Fiksut pärjää aina.
Ei mun tapauksessa. Talousvaikeudet johtuu miehestä. Siksi myös parisuhde paskana kun ei Lopeta tuhlaamista.
Tärkeintä on olla turvassa. Liian usein on käynyt niin, että ajattelet tarvivasi miehen turvaksi. Joka sitten onkin se tekijä joka kuormittaa eniten, joillakin vaaraksi asti. Muistat että ytimesi on itsessäsi. Ei siinä mitä mies, työkaverit ja tuttavat sinusta ajattelee, useimmat ei mitään. Kun tajuat että riittää olla oma itse, omat rajat, niin muidenkin kanssa pärjää.
Millä sen terveyden laittaa kuntoon, jos talous on rempallaan? Taloudestahan kaikki lähtee ja sen mukana muut asiat järjestyvät kyllä.
Eli ensin katsotaan opiskelupaikka uudelleenopiskelua varten, ellei työpaikkaa järjesty, ja sitten uudenlainen päiväjärjestys, jossa mukana selkeä ulkoliikuntaohjelma. Opintoihin saa opintotukea ja opintolainan. Itse on itsensä nostettava, ja se nostaa mielialaa ja itsetuntoa. Tilanteenmukaisia neuvontapalveluja kannattaa käyttää, mutta se työ tehdään itse eikä jäädä makoilemaan.
Terveys. Muuten et jaksa mitään muutakaan korjata. Aloita nukkumisen korjaamisella. Riittävän hyvä sänky, puhtaat lakanat, pimeä ja hiljainen makuuhuone, sopiva lämpötila, kännykkä pois makuuhuoneesta (osta tilalle herätyskello). Alat varata nukkumiselle aikaa vähintään 7h joka yö, nukkumaan suunnilleen samaan aikaan joka ilta. Sitten liikuntaa vaikka pieni kävelylenkki päivittäin, ei tarvitse olla montaa kilsaa, esim läheisen vesistön rantaan tai metsässä mäen päälle maisemia katsomaan. Ruokailu korjattava, jotta saat energiaa. Valkoinen höttö pois. Tilalle täysjyvää ja kasviksia. Säännöllinen ateriarytmi ja järkevän kokoiset annokset. Annos pitäisi mahtua yhdelle tavallisen kokoisen ruokalautasen puolikkaalle (toinen puoli pitäisi olla salaattia tai lisukekasviksia). Ruokakuomaksi vesi. Ei välipaloja eikä napostelua.
Ei onnistu viikossa muuttaa näitä, mutta pala kerrallaan parin viikon aikana voit jo saada terveytesi kohenemaan, muutosten muuttuminen tavoiksi toki kestää pidempään.
Mulla aika sama tilanne. Oon aloittanut siitä, että koitan saada terveydentilaa paremmaksi. Valitettavan huonosti on julkisesta terveydenhuollosta saanut apua, enimmäkseen on sen varassa mitä voin itse vaikuttaa. Kaikkiin terveysogelmiin ei vaan valitettavasti omat keinot riitä. Koitan silti kohentaa niin kehon kuin mielen vointia parempaan. Seuraava askel tulee olemaan osa-aikatyö tai opiskelupaikan hankkiminen. Sitä ennen pitäisi vaan saada etenkin fyysinen terveys paremmaksi että pystyn noihin, nykyisillä kivuilla on haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se ei maksa mitään. Kyse in niskasta ottamisesta.
Usein ihan jo se lääkärin määräämien lääkkeiden ottaminen auttaa.
Koti kannattaa pitää niin siistinä kuin osaa, etenkin köyhänä työttömänä koska jos sen kerran päästää oikein likaiseksi niin eihän sitä erkkikään enää silloin jaksa siivota kuntoon. Se työmäärä olisi niin hirveä.
Terveys. Kunnon uni ja ravinto. Jättää vaikka liikunnan sikseen. Kun nuo on kunnossa, niin jaksaa keskittyä talouteen ja parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Terveys. Muuten et jaksa mitään muutakaan korjata. Aloita nukkumisen korjaamisella. Riittävän hyvä sänky, puhtaat lakanat, pimeä ja hiljainen makuuhuone, sopiva lämpötila, kännykkä pois makuuhuoneesta (osta tilalle herätyskello). Alat varata nukkumiselle aikaa vähintään 7h joka yö, nukkumaan suunnilleen samaan aikaan joka ilta. Sitten liikuntaa vaikka pieni kävelylenkki päivittäin, ei tarvitse olla montaa kilsaa, esim läheisen vesistön rantaan tai metsässä mäen päälle maisemia katsomaan. Ruokailu korjattava, jotta saat energiaa. Valkoinen höttö pois. Tilalle täysjyvää ja kasviksia. Säännöllinen ateriarytmi ja järkevän kokoiset annokset. Annos pitäisi mahtua yhdelle tavallisen kokoisen ruokalautasen puolikkaalle (toinen puoli pitäisi olla salaattia tai lisukekasviksia). Ruokakuomaksi vesi. Ei välipaloja eikä napostelua.
Ei onnistu viikossa muuttaa näitä, mutta pala kerrallaan parin viikon aikana voit jo saada tervey
Aika erikoinen suorittava, pinnallinen käsitys terveydestä sinulla. Itse ajattelin, että ap kysyy, kannattaako syöpähoidot läpikäydä ennen kuin ottaa eron miehestä, vai päinvastoin.
Terveys, elämäntavat, arvot ja pakolliset puitteet (laskut, katto pään päällä...)
Kaikkia pitää hoitaa paremmiksi saman aikaisesti. Et voi jättää muita asioita hoitamatta ja keskittyä vain yhteen. Ei ihmisellä ole mahdollisuutta keskittyä esimerkiksi vain terveyteen ja olettaa, että kyllä se talous siitä hoituu, kunhan hiukan tervehtyy. Todellisuudessa se talous kerkeää tuossa ajassa valua niin kuraiseen ojaan, että sitä ei sieltä nosteta vaikka olisi terve kuin teräsmies.
Talous ehdottomasti heti ensimmäisenä kuntoon. Jos on esim velkoja, ne helposti kasvavat suuremmiksi mitä pitempään lykkää.
2. Kodin siisteys, jos on ihan kaaos jota ei pysty yksin hoitamaan, voi kysyä ilmaista apua esim. Aurikatariina
3. Sitten sanoisin oma terveys, liikunta, terveellinen ravinto
4. Kun muut elämän osa-alueet ovat selkeytyneet, on helpompi tehdä päätöksiä tai työstää tärkeitä ihmmissuhdeasioita.
Ruoka, lepo, liikunta ja terveys ensin.