Als pelko ja neurologilla käynti(Lihasoireita kk ajan)
Jos neurologi tekee tarkan tutkimuksen ja sanoo ettei löydä mitään epäilystä Als lihassairaudesta niin uskaltaako siihen luottaa? Krea ja ck arvot normaalit.
Itsellä reilun kuukauden ollut lihasnykäyksiä jaloissa, etenkin vasemmassa reidessä. Satunnaisesti muuallakin vartalossa. Lisäksi jalat tuntuvat raskailta ja toisinaan kivuliailta(lonkat, varpaat-kipupaikat vaihtelee)
Lihaskatoa ei Neurologin mukaan ollut enkä itsekään ole huomannut että voimattomuutta jaloissa olisi.
Tunne on uusi ja pelottava. Perheessäni raskas syksy. Lapseni sairastui syöpään ja vaihdevuodet ovat todennäköisesti käynnistyneet. Voisiko oireet selittyä sillä. Pyusin ENMG tutkimusta(itse maksaisin) mutta Neurologin mukaan se olisi turhaa. Pyysi tulemaan syksyllä uudelleen jos vaivat jatkuu/menee pahemmaksi.
Kommentit (25)
Luota lääkärin sanaan. Olin itse samassa pelkotilassa viime keväänä. Oireeni olivat stressiperäisiä.
Oireesi voivat hyvinkin selittyä stressillä ja vaihdevuosilla. Pidä huolta, että syö kunnolla monipuolisesti ja että saat riittävästi kevyttä liikuntaa lapsen hoidoista huolimatta.
Oireiden taustalla voi olla myös jotain muuta, mikä menee ohi tai ei mene. ALS ei ole todennäköinen syy.
Neurologit osaavat asiansa noin pääsäntöisesti. ENMG on niin epämiellyttävä, ettei kannata turhaan tehdä. Mutta jos nyt sattuisi, että kaikesta huooimatta tuo olisi als, niin et kyllä häviä mitään, vaikka vielä muutamaan kuukauteen et tietäisi asiasta. Sitä sanotaan, että varhain aloitettu hoito vaikuttaa etenemiseen, mutta oikeasti vaikutus on pieni.
ALS diagnoosi tehdään hermorata tutkimusten avulla ja niitä tehdään useita, jotta nähdään se miten etenee. Jos neurologi ei sitä epäile niin turha sun on tollaista ajatella. Hoidan mun ALS äitiä ja kaikki arvot oli aina normaalit.
Mulla samoja oireita kuin sulla, mutta syitä voi olla useita. ALS kuitenkin se harvinaisin.
Kannattaa elää vaikkakin sinulla raskasta aikaa, nauttia niin kauan kuin voi. Huomisesta ei kukaan tiedä.
Elohiiret eli lihasnykäsyt ovat normaalia. Niitä voi esiintyä missä tahansa kropassa.
Kielessä esiintyessä on vahvin indikaattori als-taudissa, mutta mikään niistä ei ole diagnoosi itse taudille.
Stressi, huono ruokavalio, huonot yöunet, univelka, vähäinen tai liiallinen liikunta jne. aiheuttavat elohiiriä. Yleisin paikka on silmän seutu elohiirelle.
Lihaskrampit taas voivat johtua pitkälti samoista ongelmista, mutta pääasiassa magnesiumin puute aiheuttaa sitä. Munuaisvaivat ja muut elinperäiset aiheuttaa myös, mutta yleensä ne löydetään ennen merkittäviä oireita.
Läheisen kuolema, traumat, paniikki yms. lasketaan kehon sisäiseksi stressitilaksi, joka voi laukaista vaikka mitä oireita. Pidemmällä aikavälillä se sairastuttaa pysyvästi: diabetes, sydän ja verisuonitaudit, ms-tauti, als-tauti, verenpainetauti jne. on siis vältettävä turhaa stressiä tai rajoitettava se lyhyt aikaiseksi.
Kiitos kannustavista sanoista🙏
Lapseni sairastuminen laukaisi jäätävän sairastumisen pelon. En niinkään pelkää kuolemaa itsessään vaan tapaa miten kuolee.
Alkaneet lihasnykäykset ja jalkavaivat tietysti olen heti mieltänyt pahimmaksi vaihtoehdoksi😔
Onko veren sokeriarvot kunnossa?
Pidätkö raajasi lämpöisinä esim. nukkuessa?
Unohda jo tuo pelko alsista, koska asia on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni sairastuminen laukaisi jäätävän sairastumisen pelon. En niinkään pelkää kuolemaa itsessään vaan tapaa miten kuolee.
Alkaneet lihasnykäykset ja jalkavaivat tietysti olen heti mieltänyt pahimmaksi vaihtoehdoksi😔
Kokemukseni oli hyvin samanlainen: pelkäsin kaikkea sairastumista toisesta syystä, mikä lisäsi alsiksi pelkäämäni oireita. Ja ne oireet siis olivat juuri tuosta stressistä ja jatkuvasta tarkkailutilasta johtuvia.
Diabetekseen liittyvä neuropatia ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän mietit ja keskityt niihin, sen enemmän ne pahenee. Kokeile olla kuukausi ilman että keskityt niihin niin ne katoaa kuin itsestään (jos johtuu pelkästään stressistä), ruokavalio tai univajeet korjattava samalla.
Olen niin pahoillani, että sinulla on noin raskas vaihe elämässäsi, ap. En kuitenkaan olisi huolissani, koska kuten edellä todettiin, stressi ja vaihdevuodet voivat aiheuttaa noita oireita. Ne laittavat sympaattisen hermoston ihan huolella epätasapainotilaan, joka kyllä palautuu. Onkohan kilpirauhasen vajaatoimintaa tai raudanpuutetta (matala ferritiini)? Jotkut lääkkeet voivat myös aiheuttaa tuota oiretta, kuten minulle aiheuttivat vahvat opiaatit, joita jouduin syömään leikkauksen jälkeen. Kannattaisi varmaan käydä toiselka lääkärillä puhumassa tuosta sinun tilanteestasi. Voimia.
Ferritiini 12 ja siihen olen syönyt nyt rautaa kk:n ajan.
Yritän rauhoittaa mieleni asian suhteen😔
Mulla oli samat pelot n 10 vuotta sitten, alle kolmekymppisenä monen pienen lapsen äitinä. Lihasnykäyksiä oli ympäri kroppaa jatkuvasti, eniten jaloissa. Olin aivan paniikissa, lääkäri kirjoitti rauhoittavia kun olin niin ahdistunut. Pääsin enmg-tutkimukseen, joka oli täysin normaali. Lihasnykäykset jatkuivat jopa vuosia pikku hiljaa rauhoittuen. Nyt oireita ei ole enää ollut. Tuosta ajasta ja pelkotiloista jäi jonkinlaiset traumat, olen tähän asti välttänyt kaikkea als-aiheista uutisointia ja keskustelua. Nyt alan rauhoittua asian kanssa. Toivottavasti sinä saat mielenrauhan nopeammin.
Mulla stressi laukaisee lihasnykäykset. Pahimmillaan ollut yli 6 kk ja sitten yhtäkkiä loppuneet.
Elohiiret eli lihasnykäykset ovat useimmiten stressin aiheuttamia.
Puutumisen, pistely myös. Tai voivat olla kaikki nuo migreenin oireita. Stressi voi laukaista myös migreenin.
Itsellä oli samanlaisia oireita työuupumuksen aikaan. Pelkäsin todella sairastuneeni vakavasti. Oireet hävisivät kun olin syönyt mielialalääkettä noin kuukauden.
Voi hyvin olla että on jotain stressioireitakin kyseessä, mutta sanon silti: myös lihassairauksia on olemassa monia muitakin kuin ALS, eivätkä kaikki niistä ole ollenkaan hengenvaarallisia. Mun isällä on ollut sellainen lievempi lihassairaus jo yli 20 vuotta ja edelleen pystyy jollain tavalla kävelemään.
Se selviää. Ota D-vitamiinia ja jotain muuta ravinteita.
Ei sulla Ap ALSia ole. Lihasoireet liittyy stressiin, jota sulla nyt varmastikin on. Mulla oli lukion tokalla tosi vaikea elämänvaihe, ja silloin toisen silmän alle tuli jatkuva elohiiri, ja kädet ja jalat tuntuivat puutuvan ilman syytä. Kun sain olla hiihtoloman mummolassa lepäämässä, nukkua pitkään ja käydä kävelylenkeillä järven jäällä, oireet katosivat. Tuntui ihan utopistiselta, koska olin pelännyt jo vaikka mitä, mutta onnistuin todellakin relaamaan ja vapautumaan oireista.
ALSille tyypillisempää on lihasten ja toimintakyvyn heikkeneminen kuin nyinnät. Ex-appiukollani oireet alkoivat vähän alle viisikymppisenä: ei enää jaksanutkaan juosta lenkillä ja sitten toinen käsi alkoi kuihtua "vispilämäiseksi".
ALS on niin harvinainen, että sen osuminen juuri sinuun on epätodennäköistä. Tiedän, mistä puhun. Olen menettänyt läheiseni ALS:ille, sen familiaariseen muotoon.
Mitäpä jos nyt vaan relaisit ja eläisit? Elää kannattaa ilman ALS-epäilyksiäkin. Sen tuo minun oma ALS-matka läheisen kanssa opetti. Meillä on yksi elämä ilman uusintaottoja. Jos minulle ALS tulee, se tulee.