Supistelut ja sairausloma
Aurinkoista talvipäivää kaikille!
Kaipaisin mielipiteitänne ja kokemuksianne supistelujen aiheuttamaan sairauslomaan liittyen.
Mulla on nyt menossa rv 28+0 ja sain neuvolan lääkäriltä 2 viikon sairausloman vkolla 26+2. Supisteluni ovat olleet niitä ns harjotussupistuksia, eivät kipeitä yhtään, mutta iltaisin työpäivän jälkeen on kyllä ollut vain pakko sohvalla pötköttää, koska muuten tuntuu kuin maha olisi supistuneena koko ajan... Lepo s.loman aikana auttoi ja alkoi jo viime viikon lopulla tuntua siltä, että ehkäpä kuvittelin oloni olleen niin ikävä, josta rohkaistuneena yritin tietenkin paikkailla tekemättä jääneitä työtehtäviäni etäyhteyksien kautta perjantaina. Viikonloppu olikin sitten ihan kamala taas. Sairausloma loppuu ke 7.3. ja yritän tässä miettiä, pitäisikö pyytää lisää?! Töymatkanikin on todella pitkä, 1 1/2 tuntia autossa istumista yhteen suuntaan ja kai sekin rasittaa masua.
Oletteko olleet töissä ihan äitiysvapaan alkuun asti. Työni ei ole sellaisenaan mitenkään fyysistä, joten siksi kai musta tuntuu, että en ole ihan täysin oikeutettu olemaan pois...
Olisi ihana kuulla kommenttejanne, vaikka tuliko tuohon nyt kysymystä varsinaisesti lainkaan...
Kommentit (6)
Olen ollut molemmissa raskauksissani supistelujen takia sairauslomalla, muistaakseeni pari viikkoa kerrallaan. Lepo auttoi. Minulla myös matkustaminen aiheutti supistuksia ja työstressi. En tee fyysistä työtä.
Minullakin oli vähän huono omatunto sairauslomieni takia, mutta koetin ajatella, että se on vauvan parhaaksi. Jälkeenpäin kukaan ei töissä edes muista sitä, jos olet pari viikkoa poissa supistelujen takia. :)
Mä olin ensimmäisestä raskaudesta gynen määräämällä sairaslomalla viikosta 28 kerralla loppuun asti. Ei ollut edes kivuliaita supistuksia, mutta näin gyne päätti kun näki miten mulla supisteli työpäivän päätteeksi.
Tässä toisessa raskaudessa olen ollut jo kerran viikon sairaslomalla kivuliaiden supistusten takia ja nyt on toinen pätkä menossa, tällä kertaa 1,5 vko. Multa on kielletty kaikki raskas työ, automatkat, liikunta ja seksi tietty kans. Kun otan rauhallisesti niin ei supistele. Ja viikkoja mulla siis nyt 22, eka sairasloma oli jo viikolla 20.
Mitä mulle on sanottu, niin mä luulen, että sulle ongelmaksi saattaa muodostua ihan nuo työmatkat. Samoin suosittelisin, et kävisit jossain vaiheessa tutkituttamassa ihan gynellä, että miten paikat kestävät supistuksia. Ainakin naistenklinikalla kätevästi ultralla sen katsovat (painavat samalla ylävatsalta eli mallaa samaa kuin että olis pystyssä) ja tietty katsovat kohdunkaulan tilanteen kanssa.
Mä olen itse aika varma, että jos olis kevyempi työ ja vois tehdä lyhyempää päivää niin mun töissäkäynnistä vois tulla jotain. Nyt kun Suomen terveyssysteemi ei tunne osa-aikaista sairaslomaa, niin käytännössä valitettavasti tarkoittaa mulla sitä että olen viikon sairaslomalla, pari päivää töissä ja taas viikon sairaslomalla... hoh hoijaa. Ja mulla tää alkaa kohta käydä jo kukkaron päälle, 2 kk kun alkaa olla täynnä tältä vuodelta kohta sairaslomia. Mut sit tulee takkiin, jos on tullakseen, tän pienen pojan hyvinvointi on toki tärkeämppää kuin parin tonnin nettomenetykset.
saikulla rv 24+1 asti. Olen istumatyössä ja iltapäivisin maha oli koko ajan kova iltaisin olin sit kipiä, ettei pystyny muutako makamaan.
Lääkäri määräsi saikulle kun paikat olivat pehmeähköt ja kohdun kaula lyhentynyt 2,5 cm aikaisemmin 3 cm. Joten kyllä nuo ei kipeät harjoitus supparitkin voivat saada jotain aikaiseksi. Nyt viime viikolla vaikka olen levossa ollutkin oli paikat jo pehmeä kohdassa. Joten sairasloma jatkuu äitiyslomaan asti.
Itse arvelin etten rupea kyl riskeeraamaan mitään, vaikka kyllähän se aluksi oli huono omatunto kun kotona vaan oon. Mutta kyllä vauva on kaikista tärkein.
Mua ei ole määrätty kumminkaan ihan sänkypotilaaksi, vaan saan tehä kotona hommia kunnon mukaan. Mutta kylläpä se vaan meinaa olla, että mies saa tehä siivouksen ym. PIkkusen kun yritän jotain niin menee maha kovaks ja saa mennä sohvalle lepuuttaa. Mut kotona on sillein hyvä, kun voi tosiaan heti mennä pötköttää kun siltä tuntuu.
t. Mimais
Nyt neljäs raskaus ja joka kerta olen ollut töissä ä-loman alkuun saakka ilman sairauslomia. Mutta jokainen tekee oman jaksamisensa mukaan ! Itse asiassa, rankemmalta tuntuu nyt kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa kuin töissä.
Mulla supparit välillä kipeitä ja välillä kivuttomia. Työni ja opiskeluni oli sellaista etten voinut jatkaa, keittiössä on vaikea levätä kiireiseen aikaan ja paljon raskaita nosteltavia. Eli riippuu paljon työn ja työmatkojen laadusta ja siitä vaikuttaako supparit kohdukaulaan, että onko saikku tarpeellinen.
Kannattaa puhua neuvolassa asiasta.
vatsa koko ajan kovana. Toisella kertaa lapsi syntyi vasta rv 41+1 ja toisella kertaa rv 39+5. Eli supparit eivät tosiaan saaneet mitään konkreettista aikaan. Minulle vain sanottiin että supistusherkkä kohtu minulla joka liikkuessa supistaa.
Nyt neljäs raskaus menossa ja supistelee taas kuten kahdesta edellisestäkin herkästi. Alkanut rv 14 paikkeilla kuten viimeksikin. Ja koska olen kotiäiti pitää nytkin vain sietää tuo epämiellyttävä kovettunut vatsa kun pakko hoitaa lapset ja koti eikä saikulle voi jäädä.
Jos supistukset taas saavat muutoksia aikaan kohdunsuulla on varmasti syytä hakea lisää saikkua.