Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus kuoli hoitolaitoksessa

Vierailija
08.02.2025 |

Satuin keskusteluun jossa ihmiset olivat vihaisia kun heidän läheisensä on kuollut hoitolaitoksessa.  Itse vanhuksena mielessäni ajattelen sen olevan päätepysäkki jonne en toivottavasti koskaan joudu.  Kukaanhan ei niistä enää kotiudu.

Ovatko ihmiset oikeasti sitä.mieltä vaiko joukkopsykoosissa raivoavat.  Äiti viisi vuotta sänkypotilaana ja voi ihan hyvin, sitten "töötin" antoivat ja kuoli.  Tai 90 v murtui lonkka, sairaalasta hoitokotiin ja kuoli keuhkokuumeeseen jne.

Muistan kauemmas kuin viisi vuotta, näin on ollut ennen "tööttejäkin", aika tulee täyteen vanhukselle joka ei enää kotona ole voinut asua.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin yllättynyt siitä että hoitolaitoksissa kuolee vanhuksia, varsin usein ja paljon?

Olen ap. En minä ole yllättänyt, sen verran elämää nähnyt 80 v.  Mutta tuo keskustelu jota luin , siellä ihmiset raivosivat kun vanhukset  kuolivat vaikka oli hoitolaitokseen saatu.

Tosin 90-vuotiaan lapsetkin voivat olla jo dementian alussa tai ajatus jo vähän takussa.

Vierailija
22/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aina mahdollisuus ottaa se vanhus pois hoivalaitoksesta ja hoitaa itse kotona. Siihenkin saa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kuolee jossakin. Moni kuole hoitolaitoksessa, moni kotona, moni liikenteessä, kuka missäkin

Tämä itsestään selvä ja väistämätön tapahtuma tuntuu olevan nykyihmisille vaikea käsittää. Nuoruuden ja elämän muutenkin pitäisi kestää ikuisesti.

Minun omat isovanhemmat ja vanhempani ovat kuolleet kuusikymppisinä. Ymmärrän ja tiedostan, että omaakaan elämää ei välttämättä ole enää paljon jäljellä.

Olen myös siitä onnellisessa asemassa, että kaikki saivat kuolla muualla kuin laitoksissa. Ehkä en siksi ymmärräkään aloituksen pointtia.

Vierailija
24/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että taudin alkuvaiheessa rokotettiin liian sairaita, jotka ehkä kuolivat tööttiin. Toki he olivat jo muutenkin niin huonokuntoisia, että mikä tahansa töötti olisi voinut olla viimeinen.

Sitten alettiinkin tööttejä jemmaamaan ja sairaaloissa kuoli suuri määrä vaikka vain vähän aikaa hoidossa olleita tautiin, koska ei ollut tarpeellisia tööttejä annettu.

Ei sitä muuten pääsisikään maaksi, jossa tautiin kuoli eniten ihmisiä prosentuaalisesti Euroopassa. Ihmeteltiin kyllä, miten väkiluku vähenee niin vauhdikkaasti. Puhutaan noin 10 000 ihmisestä. Suurin osa toki vanhuksia.

Omakin tuttavani oli muutaman päivän sairaalassa sydäntutkimuksissa. Sinne jäi, kun tauti iski ja hän kuoli.

Vierailija
25/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että taudin alkuvaiheessa rokotettiin liian sairaita, jotka ehkä kuolivat tööttiin. Toki he olivat jo muutenkin niin huonokuntoisia, että mikä tahansa töötti olisi voinut olla viimeinen.

Sitten alettiinkin tööttejä jemmaamaan ja sairaaloissa kuoli suuri määrä vaikka vain vähän aikaa hoidossa olleita tautiin, koska ei ollut tarpeellisia tööttejä annettu.

Ei sitä muuten pääsisikään maaksi, jossa tautiin kuoli eniten ihmisiä prosentuaalisesti Euroopassa. Ihmeteltiin kyllä, miten väkiluku vähenee niin vauhdikkaasti. Puhutaan noin 10 000 ihmisestä. Suurin osa toki vanhuksia.

Omakin tuttavani oli muutaman päivän sairaalassa sydäntutkimuksissa. Sinne jäi, kun tauti iski ja hän kuoli.

Hesarin kuolinilmoituksia olen seurannut. Vainajat 20- ja 30-luvulla kuolleita, osa 40-luvulla.  Ei juurikaan nuorempia. 

Eikö tuonikäiset jo saa kuolla? 

(Omassa suvussa ja miehen ei ole ollut kuin yksi kuolema tapaus näinä vuosina.  94 v., sydäntahdistin yli 10 vuotta, kuoli kotiinsa.)

Vierailija
26/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki kieltää tööttien antamisen tappamistarkoituksessa, mutta ei kiellä jättämästä ikkunaa auki niin, että asukas saa keuhkokuumeen. Ei myöskään velvoita syöttämään ja juottamaan, niin että ruokaa tai juomaa ei mene henkitorveen. Eikä ensinkään velvoita hoitamaan virtsatietulehdusta, jos se on oireeton. Ja sehän on aina puhumattomalla ja liikkumattomalla potilaalla oireeton, kun ei mitenkään kykene ilmaisemaan oireita.

Vierailija
27/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeliastahan on saada kuolla pian hoitokotiin päästyä. Siinä vaiheessa ihminen on jo yleensä niin loppusuoralla että

kiusaamista on väkisellään lääkitä ja pitkittää kuoleman tuloa. 

Minä soisin että muistisairas 97-vuotias äitini jo pääsisi pois. Elvytyskielto on tietysti tehty ja turhat lääkitykset lopetettu.

Eipä hänellä kyllä juuri lääkkeitä ollutkaan kun on perusterve ja hyvä fyysinen kunto.

Vierailija
28/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun ei saa enää kuollakaan. 👀

Vierailija
29/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tyyppi olis varmaan jo haastamassa oikeuteen. On sekin jännää, että tuntee olevansa elossa vain jos saa koko ajan moittia muita. Itse on täydellinen ja niin taidokas ETTÄ! 😂

Vierailija
30/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se töötti nyt sitten on selväkielellä?

Vierailija
31/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No , mutta sehän on ihanaa ,kun kärsivä vanhus pääsee pois, siis kuolee. T. 75 ikäinen terve.

Vierailija
32/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran omalle isälle tehtiin hoitovirheitä että meillä noita kutsutaan tappolaitokseksi

Tai sitten oli vaan aika täys mutta syyllisiä on pakko etsiä. Hyvin tavallista.

Mutku sosiaalivaltion kuuluu taata ihmisille iankaikkinen elämä tämänpuoleisessa.

Vierailija
33/33 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä se töötti nyt sitten on selväkielellä?

Ei se kertonut, luulen että auton tööttiä tarkoitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme