Voiko värianalyysin tehdä itse? Minusta tuntuu että ei
Tai minä en ainakaan osaa tarkastella niitä värejä kasvojani vasten ilman että siihen yhtään vaikuttaa se että pidän itse väristä koska se on nätti, eikä siksi että se sopisi minulle erityisen hyvin. Ja olen niin epämääräisen värinen etten osaa edes arvata mikä vuodenaika voisin olla. No en ehkä talvi kuitenkaan.
Olisiko hyviä vinkkejä/linkkejä tähän aiheeseen liittyen?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessahan ihminen itse määrittelee aika paljon sitä mitkä värit sopivat. Nuo on hyvin paljon mielipideasioita, mitkä värit sopii eikä niihin välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta. Esimerkiksi minulle on sanottu, että vaaleansininen ei sovi minulle, olen värivuodenajoista syksy, mutta omasta mielestäni vaaleansininen sopii minulle oikein hyvin ja näyttää hyvältä ylläni.
Varmasti myös itsevarmuudella on osuutensa asiaan.
Ei ole yhtä ainoaa vaaleansinistä, vaan sitä on lukemattomia eri sävyjä. Jokaiselle varmaan löytyy se oikea vaaleansininen, joka sopii, kunhan valitsee sen oikean sävyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessahan ihminen itse määrittelee aika paljon sitä mitkä värit sopivat. Nuo on hyvin paljon mielipideasioita, mitkä värit sopii eikä niihin välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta. Esimerkiksi minulle on sanottu, että vaaleansininen ei sovi minulle, olen värivuodenajoista syksy, mutta omasta mielestäni vaaleansininen sopii minulle oikein hyvin ja näyttää hyvältä ylläni.
Varmasti myös itsevarmuudella on osuutensa asiaan.
Ei ole yhtä ainoaa vaaleansinistä, vaan sitä on lukemattomia eri sävyjä. Jokaiselle varmaan löytyy se oikea vaaleansininen, joka sopii, kunhan valitsee sen oikean sävyn.
Lempivärini on vaalea sininen ja hiukset ovat punertavanruskeat. Tykkään sellaisesta lemmikin vaaleansinisestä vähän vaaleammasta. Mielestäni se myös sopii minulle.
Peruskoulussa opetetaan värioppia. Periaatteessa kaikki perusteet saattaa olla opittuna jo sieltä, eli kenellä tahansa voi olla taito tehdä analyysi.
Lisäksi tarvitaan tarkka värisilmä ja ellei sitä ole, tarvitaan ammattilainen avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa opetetaan värioppia. Periaatteessa kaikki perusteet saattaa olla opittuna jo sieltä, eli kenellä tahansa voi olla taito tehdä analyysi.
Lisäksi tarvitaan tarkka värisilmä ja ellei sitä ole, tarvitaan ammattilainen avuksi.
Mitä ihmeen värioppia?
Ainoa värioppi minkä muistan oli ala-asteella kun sekoitettiin sinistä ja keltaista mistä tuli vihreää, jne.
Riippuu analyysistä. Pystyn ihan maalikkona päättelemään ulosteen väristä onko juotu punaviiniä. Spessummat analyysit jätän ihan suosiolla ammattilaisille.
En minä huomaa, mikä väri sopii ja mikä ei. Ilmeisen huono värisilmä mulla. En erota sitäkään, onko sävy lämmin tai kylmä, tai edes sitä, onko mun suonet sinertävät vai vihertävät. Minusta ne on violetit. Olen kyllä käynyt ysärillä värianalyysissä ja syksyksi minut analysoitiin, mutta käytän kyllä mustaakin ja muitakin värejä, joista tykkään. Tosin juuri syksyn väreistä tykkäsin eniten lapsenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista on kesä-tyyppejä. Se tuli itselleni myös tulokseksi värianalyysissä. Huomasin mukaansaadun värikartan perusteella, että myös mieheni on tyyppiä kesä. Jos on kutakuinkin luonnollisen väriset hiukset, analyysi on helpompi tehdä. Lapsillani huomasin, että yksi on tyyppiä kevät, jolle sopii hieman lämpimämmät värit kuin toisille lapsille, jotka ovat taas tyyppiä kesä.
Suosittelisin, että kokeilet vaatteita kasvoja vastaan esim erivärisiä poolopaitoja. Jos hennon vaaleanpunainen, vaaleansininen, vaalea sitruunankeltainen näyttävät hyviltä olet varmasti kesä. Jos taas vaalea, mutta lämpimän vihreä ja punaisen lämpimän sävyt näyttää hyvältä, olet varmaankin kevät. Syksyn värejä ovat okr
Linkkaa joku esimerkiksi
https://dream-wardrobe.com/warm-true-autumn-color-palette-and-wardrobe-…
Olen käynyt värianalyysissa 20v sitten, olin talvi. Nyt mietin, kun ikää tullut ja kulmat ja hiukset haalistuneet, jotka aiemmin lähes tummanruskeat, niin olenko iän myötä siirtynyt johonkin toiseen väriin, olenko enään talvi.
Vierailija kirjoitti:
En minä huomaa, mikä väri sopii ja mikä ei. Ilmeisen huono värisilmä mulla. En erota sitäkään, onko sävy lämmin tai kylmä, tai edes sitä, onko mun suonet sinertävät vai vihertävät. Minusta ne on violetit. Olen kyllä käynyt ysärillä värianalyysissä ja syksyksi minut analysoitiin, mutta käytän kyllä mustaakin ja muitakin värejä, joista tykkään. Tosin juuri syksyn väreistä tykkäsin eniten lapsenakin.
Sama, en osaa erottaa noita kylmiä ja lämpimiä sävyjä kuin ihan ns räikeimmissä tapauksissa. Mun suonet on joistain kohdin vihreät ja jossain kohtaa violetit. Ja ihan kuin olisivat sisisiäkin osin😅. Hiukset on sellaiset maantien väriset ruskeat, niistä on joku kampaaja joskus sanonut että selvä kuparinpunertava olisi. Silmät on vihreät. Ihonsävystä ei ole hajuakaan. Käytän meikkivoidetta jonka sävy kuvassa näkyvä b20. Uskottelen ainakin että olen jokin syksyistä värisävyiltäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, en osaa erottaa noita kylmiä ja lämpimiä sävyjä kuin ihan ns räikeimmissä tapauksissa. Mun suonet on joistain kohdin vihreät ja jossain kohtaa violetit. Ja ihan kuin olisivat sisisiäkin osin😅. Hiukset on sellaiset maantien väriset ruskeat, niistä on joku kampaaja joskus sanonut että selvä kuparinpunertava olisi. Silmät on vihreät. Ihonsävystä ei ole hajuakaan. Käytän meikkivoidetta jonka sävy kuvassa näkyvä b20. Uskottelen ainakin että olen jokin syk
Sori, kuva jäi eli tässä b20 https://www.chanel.com/images//t_one/t_fnbedito//q_auto:good,f_auto,fl_…
toivottavasti linkki pelaa
Värianalyysi on lievää humpuukia, joka nousee esiin aina muutaman vuoden välein. Ihan virkistävää viihdettä, mutta muutama asia kannattaa nostaa esiin.
1. Jokainen on erivärinen. Ajatus, että kaikki ihmiset olisi mahdollista jakaa neljään tai 12 ryhmään väriensä perusteella, on karkeasti yksinkertaistettu ja melko lailla valkoisten ihmisten näkökulmasta. Suurin osa maailman ihmisistä kuitataan tyyliin todennäköisesti talvia, vaikka tosiasiassa niin Afrikassa kuin Aasiassakin on valtavasti keskenään erivärisiä ihmisiä, joille sopivat aivan eri värit.
2. Sinäkin vaihdat väriä. Talvella ja kesällä sinulle sopivat eri värit. Hiusten värjääminen muuttaa myös värivuodenaikaasi.
Eli annan teille värianalyytikoille vinkin: alkakaa tarkastella ihmisiä yksilöinä ja tehkää heille yksilölliset paletit, joissa on huomioitu myös vartalotyyppi ja vapaa-ajan vieton tarpeet. Eli ihan vanhan ajan pukeutumisneuvontaa, joka on uudelleen brändätty. Nykyään tekoälykin voi tuottaa hienot matskut väriliuskoineen.
Mä löysin oman vuodenaikani pläräämällä Pinterestin värivuodenaikasisältöjä. Sieltä löytyy paljon sellaisia kuvakollaaseja, joissa on esimerkkejä silmänväreistä ja hiusväreistä, näistä sain rajattua itseni ensin syksyksi ja sitten vielä pehmeäksi syksyksi. Sen verran epäluuloinen kyllä olin, että kävin värianalyysissä, jossa tulikin sama tulos.
Toki taidan olla verrattain selkeä tapaus, silmissä esim. on sellainen kullanruskea rinkula, joka näkemieni kollaasien perusteella on aika tyypillinen syksyille. Verisuonista en osannut ihon sävyä päätellä, mikä johtuu varmaan lopulta siitä, että olen lämpimään taittava neutraali.
Summa summarum, voi löytää värivuodenajan itsekin, mutta voi auttaa, jos joku ulkopuolinen katsoo harjaantuneella silmällä.
Miten noi verisuonten värit siis menee? Mitkä värit liittyvät mihinkin vuodenaikaan?
Muakin kiinnostaisi tietää oma värityyppini mutta itselläni on surkea värisilmä ja silmissä ja hiuksissa ja ihossakin on montaa väriä ihan luonnostaan...
Jatkan vielä, että mäkin olen joskus miettinyt että mistä ne kaupallisten värianalyysienkään tulokset niin varmoiksi tietää kun ihminenhän senkin tekee, ja jokaisella on omanlaisensa silmä ja tapa ja taito katsoa. Osa tekijöistä varmasti tekee hyviä testejä mutta ehkä välttämättä eivät kaikki. Siis vähän samaan tyyliin kuin osa parturikampaajista osaa nähdä paremmin kuin toiset millainen kampaus ketäkin pukee, millainen väri kullekin sopii ja niin edelleen.
Voiko ihmisellä olla niin että hiukset ja silmät ja iho ovatkin ns. eri vuodenaikoja?
Minä aina ihmettelen suuresti ihmisiä, joilla ei ole mitään esteettistä silmää. En ymmärrä miten sellaisen ihmisen aivot toimivat. Minulla on hyvin rajattu määrä värejä tyylissäni. Olen aina rakastanut maanläheisiä värejä ja sävyjä. Joskus käytän myös muita, mutta hyvin harvoin. Minulle sopii: ruskea eri sävyineen, vihreä (sellainen murrettu), musta, valkoinen, laivastonsininen. Vaaleanpunainen ei ole maailman paras väri minulle, mutta käytän silloin kun siltä tuntuu ja löydän jonkun kivan hupparin vaikkapa.
Ei kai siinä ole mitään ihmeellistä. Jollakin on matemaattista päättelykykyä, toinen on musikaalinen, kolmannella on esteettistä silmää, neljäs oppii leikiten yhdeksän kieltä ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miten noi verisuonten värit siis menee? Mitkä värit liittyvät mihinkin vuodenaikaan?
Muakin kiinnostaisi tietää oma värityyppini mutta itselläni on surkea värisilmä ja silmissä ja hiuksissa ja ihossakin on montaa väriä ihan luonnostaan...
Verisuonten väriä on turha kytätä, koska vihreä ja sininen ovat muutenkin sellaisia värejä, jotka ihmiset näkevät eri tavoin. Se mikä mun mielestäni on selvä sininen, on kaverin mielestä vihreä.
Selkeämpää on, että päivänvalossa ottaa oman käsivarren ja laittaa sen kaverin käsivartta vasten, ja tekee tämän ainakin viiden kaverin kanssa. Jos hyvä tuuri käy, huomaatte että todennäköisesti pari teistä on keltaisia, pari punertavia ja ehkä yksi oliivinvärinen eli kylmä ilman punaisuutta. Oikeastaan tämä on se ainoa ratkaiseva tieto, varsinkin jos värjää hiuksiaan. Muuten voi lähteä eteenpäin miettien, mistä väreistä tykkää, ja miten ne saa sovitettua omaan ihonväriin. Silmien väri taas ottaa heijastuksia ympäristöstä eri tavalla kuin iho ja hiukset, eli sitä on helppo korostaa tai kontrastoida vaikka paidan värillä.
Ja juu, myönnetään että mulla on ilmeisesti aika hyvä värinäkö, mutta värianalyysi tuntuu aika karvalakkitouhulta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ihmisellä olla niin että hiukset ja silmät ja iho ovatkin ns. eri vuodenaikoja?
Suurin osa ihmisistä on jotain siltä väliltä.
Linkkaa joku esimerkiksi